De warme dagen blijven voorlopig nog aanhouden en dus is het langdurig in de keuken staan om een gezonde maaltijd te bereiden niet voor de meesten weggelegd. En laten we eerlijk zijn, gezond en makkelijk kan ook redelijk snel zijn. Vandaag dus een heerlijk zomers gerecht, vol verse groenten met een rijke smaak. Een zomerse pastasalade die iedereen kan maken.

De basis van deze salade is gerookte kip. Die kan je uiteraard kant-en-klaar bij de slager of de supermarkt halen. Je kan er ook voor kiezen om zelf de kip te grillen of te bakken. Wil je de salade liever nog gezonder maken door het aantal calorieën te beperken, vervang de kip dan door tonijn uit blik.

De ingrediënten (voor 4 personen):

  • gram gerookte kip (eventueel te vervangen door tonijn)
  • 3 tomaten
  • halve komkommer
  • 400 gram pasta (macaroni bijvoorbeeld)
  • 3 gekookte eieren (gebruik alleen het eiwit)
  • 1 paprika (in blokjes gesneden)
  • yoghurt dressing

480 calorieën per persoon

De basis voor deze zomerse pastasalade is uiteraarde de pasta. Je kan er voor kiezen om hier de ouderwetse elleboogjes macaroni voor te gebruiken, maar in principe is elke pastasoort geschikt om te gebruiken. De pasta kook je bij voorkeur met een aangepaste hoeveelheid zout naar smaak. Laat de pasta niet te lang koken, al dente, dus licht stevig heeft de voorkeur. Zeker als je de pastasalade van te voren wilt bereiden, is het beter om de pasta niet al te zacht te koken.

Terwijl de pasta gekookt wordt kunnen we alvast de overige ingrediënten gaan bereiden:

  • De eieren die we willen gebruiken kunnen we het beste hard koken, om het ons zelf zo makelijk mogelijk te maken. We hebben immers enkel het eiwit nodig. In de meeste gevallen kan je 7 minuten aanhouden als richtlijn. Vergeet ook hier het zout niet!
  • De tomaten snijden we in 4 delen en daarna snijden we deze partjes dwars door midden zodat we 8 mooie blokjes tomaat over houden.
  • Dit geldt ook voor de komkommer en de paprika. Kleine, fijn gesneden blokjes hebben de voorkeur.
  • De hardgekookte eieren kunnen we van de schaal ontdoen. Door de eieren doormidden te breken laat het eigeel makkelijk los. We gebruiken enkel het eiwit voor de pastasalade.
  • Als laatste snijden we de gerookte kip in stukjes (tenzij je het kant en klaar bij de slager hebt gekocht)

Alle ingrediënten die we zojuist hebben klaargemaakt mengen we in een grote schaal. Eventueel kan je een beetje zout en peper naar smaak toevoegen. Eventueel kan je er voor kiezen om de pasta snel af te laten koelen door er langdurig koud water over te laten stromen.

De pasta en de ingrediënten meng je nu door elkaar. Voeg als laatste de dressing toe, niet te veel uiteraard, het gaat immers om de smaak.

Variatietips:

  • gebruik tonijn om het aantal calorieën te beperken (114 kcal t.o.v. 129 kcal)
  • exra gezond? Courgette i.p.v. komkommer is lekker maar zorgt wel voor wat meer calorieën. Uiteraard dien je de courgette wel eerst goed te bakken.

Eet smakelijk!

Leave a Reply