Welke fitness shake is de beste?

Fitness shakes kunnen erg belangrijk zijn om goede resultaten te boeken. Je kunt sporten zoveel je wilt maar als de voeding niet op orde is boek je mindere resultaten. Een fitness shake kan helpen om jou voeding op orde te krijgen. De vraag is echter welke fitness shake de beste is? In dit  artikel krijg je antwoord op deze vraag.

In dit artikel lees je:

Waarom fitness shakes gebruiken?

Ieder mens heeft eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. In sommige situaties heb je echter meer eiwitten nodig. Dit is ook het geval als je veel gaat sporten. Door te sporten belast je de spieren en eiwitten zijn nodig om de spieren te herstellen en te laten groeien.

Je zult dan ook niet verbaasd zijn dat fitness shakes ook vaak eiwitshakes worden genoemd.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een fitness shake?

Er zijn veel fitness shakes verkrijgbaar. Zoveel zelfs dat ik me kan voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hieronder lees je waar je het beste op kunt letten bij de aanschaf van een fitness shake.

Daarna zal ik ook aangeven welke fitness shakes naar mijn mening de beste zijn in het geval je intensief aan fitness doet.

Let bij fitness shakes op de hoeveelheid eiwitten

Een van de belangrijkste dingen waar je bij de aanschaf van een fitness shake op kunt letten is de hoeveelheid eiwitten. Uiteindelijk gebruik je fitness shakes om invulling te geven aan jou persoonlijke eiwitbehoefte.

Bepaal daarom voor jezelf hoeveel eiwitten jij nodig hebt. Hiervoor gelden een aantal richtlijnen die je hieronder kunt vinden.

  • Voor niet-sporters geldt een aanbevolen hoeveelheid eiwitten van 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.
  • Voor duursporters geldt een aanbevolen hoeveelheid eiwitten van 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.
  • Voor krachtsporters geldt een aanbevolen hoeveelheid eiwitten van 1,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Doe je een combinatie van duur- en krachtsport (zoals bijvoorbeeld crossfit of de kettlebell workout) kies dan voor 1,7 gram eiwit. Bovenal geldt natuurlijk dat het belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren. Waar voel jij je het beste bij?

Overigens blijkt uit onderzoeken dat een te veel aan eiwitten geen onmiddellijk schadelijke gevolgen heeft voor het lichaam. Wel is een te veel aan eiwitten op den duur niet gezond. Zo kan een structureel overschot aan eiwitten leiden tot slechtere botten en mindere prestaties. Dit als gevolg van een soort verzuring van het lichaam dat optreedt bij te veel eiwitten. Als regel kun je onthouden dat niet meer de 25% van de dagelijkse calorieën uit eiwitten mag bestaan.

Let bij fitness shakes op de soort eiwitten dat gebruikt wordt

Er zijn verschillende soorten eiwitten en nog veel meer soorten fitness shakes. Daarom vind je hieronder een korte uitleg per eiwit. Ik beperk mij hierbij tot de belangrijkste bronnen van eiwitten die in fitness shakes worden gebruikt:

  • Wei (of ‘whey’) eiwitten zijn de meest bekende soort eiwit als het gaat om fitness shakes en voedingssupplementen. Het belangrijkste om te onthouden is dat wei eiwitten snel in het lichaam worden opgenomen.

Wei eiwitten komen voort uit het proces waarin melk tot kaas gemaakt wordt. De wei eiwitten zijn onder te verdelen naar wei concentraat, wei isolaat en wei hydrolisaat. In het artikel over de wei / whey shakes lees je exact waar precies het onderscheid is.

Wei concentraat is meestal het goedkoopst en heeft het laagste eiwitgehalte (70%) in vergelijking met wei isolaat (95%) en wei hydrolisaat. Ook bevat wei concentraat relatief meer suikers dan isolaat en hydrolisaat.

  • Caseïne eiwit is een eiwit variant die in tegenstelling tot wei eiwit heel langzaam in het lichaam wordt opgenomen. Caseïne eiwit voorziet daarmee de spieren gedurende een langere periode van bouwstoffen nodig voor opbouw en herstel.

Verder heb je nog het soja eiwit, melk eiwit en ei eiwit. Deze behandel ik hier niet verder gezien ze minder relevant zijn voor fitness shakes.

Wat betreft het aantal eiwitten en suikers is het makkelijkst om het etiket van de shake te bekijken. Dit geeft het beste inzicht in hoeveel suikers een shake bevat zodat vergelijking met een andere shake makkelijker wordt.

Beste moment om een fitness shake te nemen?

Zoals gezegd bevatten de populaire fitness shakes vooral wei eiwitten. Deze eiwitten worden snel door het lichaam geabsorbeerd. Dit betekent dat deze fitness shakes ideaal zijn om in de ochtend na het wakker worden of direct na een workout in te nemen.

In de ochtend is het lichaam leeg en heeft het behoefte aan eiwitten. Dit is ook het geval na aan zware fitness workout. Ideaal dus om een wei fitness shake te nemen die direct het eiwittekort aanvult.

Je kunt het ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld door een caseïne eiwitshake te nemen in de avond voordat je gaat slapen. Het caseïne eiwit kenmerkt zich namelijk door de langdurige werking. Dit komt doordat caseïne maar langzaam in door het lichaam wordt geabsorbeerd. Je lichaam heeft meer moeite met verteren van deze eiwitbron dan bijvoorbeeld het wei eiwit.

Zelf doe ik vaak een workout in de avonduren omdat ik overdag aan het werk ben. Voor mij werkt het daarom het beste om mijn eiwitbehoefte op dat moment aan te vullen met een fitness shake die zowel wei als caseïne eiwit bevat.

Fitness shakes gebruik je vooral in de ochtend om de eiwitten na de nachtrust aan te vullen. Ook gebruik je fitness shakes vaak voor of na een workout om de eiwitten weer aan te vullen. Zorg dat je na een workout de spieren gedurende lange tijd van eiwitten voorziet. Meest voor de hand liggend is om hiervoor een combinatie van whey en caseïne eiwit te gebruiken.

Welke fitness shake bij lactose-intolerantie

Ben je lactose intolerant dan vallen de fitness shakes die whey en/of caseïne eiwit bevatten af. Gelukkig zijn er wel alternatieve eiwitbronnen die gebruikt kunnen worden als je lactose (melksuiker) intolerant bent. Alternatieve eiwitbronnen bij lactose intolerantie zijn:

  • Ei eiwit
  • Biefstuk eiwit
  • Soja eiwit
  • Erwten eiwit

Hierbij geldt dat ei-eiwit de meest zuivere variant is gevolgd door biefstuk, soja en erwten eiwit. Een eiwitshake die eiwitten uit biefstuk bevat wil ik je echt afraden. Ten eerste is de smaak niet te harden en ten tweede is een dergelijke shake ook duur.

Een goed alternatief is de Organic Raw Protein  Garden of Life shake van Body & Fit. Een volledige lactose vrije fitness shake die voor 100% uit plantaardige eiwitten bestaat. Daarmee ook uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten. Naast dat de shake veel eiwitten bevat (16 gram) zitten er bijna geen suikers in (0,2 gram). Hieronder vind je de link naar de pagina waar je alles over deze shake kunt lezen.

 

Garden of Life shake (Lactose vrije shake)

Welke fitness shake is de beste?

Er is geen beste fitness shake. Dit is namelijk afhankelijk van waarvoor je de shake wilt gebruiken. Beoordeel eerst of er in jouw voeding voldoende eiwitten zijn opgenomen. Dit kan bijvoorbeeld met de eetmeter van het voedingscentrum.

Heb je een tekort aan eiwit dan is het mogelijk dit aan te vullen met een fitness shake. Is het jouw doelstelling om snel eiwitten aan te vullen. Bijvoorbeeld omdat je hard getraind hebt dan is het aan te raden om een whey shake te kiezen. De beste whey shake op basis van klantreviews is de Whey Perfection shake.

Wil je gedurende de hele dag voorzien zijn van voldoende eiwitten dan is er een andere shake die meer voor de hand ligt. Deze “Smart Protein” shake bevat 18 gram eiwit en is een mix van diverse soorten eiwitten waaronder het whey en caseïne eiwit. Met slechts 90 kilocalorieen past deze shake ook perfect in een eiwit- of koolhydraatarm dieet.

Hieronder vind je de link naar de beste fitness shakes.

Overzicht beste fitness shakes

 

Terug naar de afvallen met shakes kennisbank.

Leave a Reply