Wanneer kun je het beste water drinken

Water drinken is gezond en het voedingscentrum raadt aan om ongeveer 1,5 liter water per dag te drinken. Wat veelal in het midden blijft is op welke tijdstip je het beste welke hoeveelheid water kunt drinken.

Timing van de water consumptie kan namelijk een groot effect hebben op de effectiviteit van je stofwisseling.

Hieronder volgen daarom enkele richtlijnen op basis waarvan je eenvoudig kunt bepalen wanneer het een goed moment is om water te drinken.

Twee glazen water bij het opstaan

Het is verstandig om dagelijks direct na het ontwaken twee glazen water te drinken. Door het drinken van twee glazen water activeer je het lichaam en komt de stofwisseling op gang. Naast de stofwisseling komen ook de organen van je lichaam weer in de actieve modus. Het lichaam weet dat het wakker is en dat het weer actief moet worden. Daarnaast merk ik zelf dat het erg lekker is om heerlijk koud water te drinken bij het opstaan. Het is lekker maar neemt ook de wat duffe en slaperige geur uit de mond weg.

Eén glas water voor het eten

Om de stofwisseling te verbeteren is het aan te raden om ongeveer een half uur voor het eten een glas water te drinken. Dit kan zowel bij de lunch als het avondeten. Zelfs de meest lichte vorm van uitdrogen zorgt er al voor dat de stofwisseling trager functioneert.

Eén glas water voor in bad

Het kan heerlijk zijn om van tijd tot tijd eens lekker in bad te gaan. Je zult nog meer genieten van je bad wanneer je ongeveer een half uur voor de tijd een lekker koud glas water drinkt. Het glaasje water verlaagt namelijk de bloeddruk.

Eén glas water voor het slapen gaan

Het is verstandig om voor het slapen gaan een koud glas water te drinken. Je lichaam krijgt gedurende een heel lange periode geen vocht meer binnen. Vocht is nodig om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren.

Een glas water voordat je gaat slapen draagt hier aan bij. Verder vermindert het de kans op een beroerte of hartaanval.

Er zijn mensen die ’s nachts uit bed moeten omdat ze vlak voor het slapengaan nog wat gedronken hebben. De ervaring leert dat de blaas te trainen is.

Een paar keer negeren kan er al voor zorgen dat je na een paar nachten niet meer wakker wordt. Werkt dit niet bij jou dan kun je natuurlijk dit glaasje water overslaan.

Temperatuur van een glas water

Koel water drinkt lekker weg en is zoals je hierboven hebt gelezen ook gezond voor het lichaam. Wil je de stofwisseling nog meer versnellen dan helpt het om het water nog kouder te drinken. Het blijkt dat een ijs koud glas water meer effect heeft op de stofwisseling dan minder koud water.

Welk water is het meest gezond

Over de verschillende bronnen en varianten waarin water verkrijgbaar is kan ik een heel boek schrijven. Dat gaat voor dit artikel te ver. Wel wil ik je graag vertellen over de basis variaties van water en of er onderscheid is wat betreft de soorten water.

Wat mij betreft is het water dat in Nederland uit de kraan komt de beste keus op basis van gezondheids- en kostenaspecten. Water uit de Nederlandse kraan komt zo gecontroleerd tot stand dat je dit zonder problemen kunt drinken. Het is daarom niet nodig speciaal naar de supermarkt te gaan om bijvoorbeeld mineraalwater te kopen.

Leave a Reply