Het zogeheten keto-dieet staat voor een voedingspatroon zonder koolhydraten en veel eiwitten, vetten en groenten. Het ketogeen dieet heeft als doel dat het lichaam schakelt van de verbranding van koolhydraten en proteïne naar de verbranding van je opgeslagen lichaamsvetten. Hiervan is dan het logische gevolg dat je begint met afvallen. Mensen die het dieet volgen beschrijven het als een zwaar dieet, maar stellen ook dat de kilo’s rondom de buik drastisch afnemen. Wat mag je eigenlijk eten gedurende een ketogeen dieet? En wat vooral niet?

Geen koolhydraten

De koolhydraten stop je in het verdomhoekje tijdens dit dieet. Sterker nog: alle koolhydraten moeten geschrapt worden van het menu. Op het menu staan enkel groente, vet en eiwitten.

Na precies drie dagen heeft het lichaam geen voorraad koolhydraten meer. Om energie op te wekken gaat het lijf daarom over op de verbranding van opgeslagen vetten.

Ketogene toestand

Hierop komen zogeheten ketonen in je bloedbaan, aangezien dit een voornaam afbraakproduct is afkomstig van lichaamsvetten. Bij een sterk verhoogde concentratie aan ketonen in het bloed, spreek je van de ketogene staat of toestand.

Ketose hoort bij je metabolisme en is hier een natuurlijk onderdeel van. Ketose houdt in dat je lichaam afziet van koolhydraten-consumptie en in plaats daarvan vetten gebruikt voor energie.

Het gaat om niet enkel om vet dat je nuttigt via voeding, ook om het vet dat zich bijvoorbeeld rondom je buik bevindt wendt het lichaam aan als energiebron.

Ketose is daarbij vaak een gevolg van een gespecificeerd dieet met als doel om veel af te vallen. Echter komt de ketose ook voor, zij het ongewild, bij zwangere vrouwen en mensen met diabetes.

Wat mag je niet eten tijdens een ketogeen dieet?

Het keto-dieet is een pittig dieet, met een duidelijk stramien. Een aantal producten zijn verboden. Zo mag je de volgende producten absoluut niet eten:

  • ontbijtgranen
  • pasta
  • brood
  • rijst
  • aardappelen
  • fruit
  • suiker

Dit zijn ook producten die ik heb genoemd in het artikel over afvallen buik. Er zijn echter ook een aantal groenten die je absoluut niet mag nuttigen als onderdeel van een keto dieet. Het gaat daarbij om de volgende groenten:

  • wortels
  • sugarsnaps
  • pompoen
  • witte bonen
  • sojabonen
  • zoete aardappel
  • artisjok
  • mais
  • spruiten
  • rode biet
  • linzen
  • kidneybonen
  • doperwten
  • knolselderij

 

Wat mag je wel eten tijdens het ketogeen dieet?

Zoals eerder aangegeven is het dieet behoorlijk streng en werkt het met duidelijke stramienen. Voedingsmiddelen die je wel mag eten, zijn:

  • groente (vooral groene groente)
  • vetten
  • eiwitten

Onder deze vetten valt bijvoorbeeld geen friet of patat, aangezien dat gefrituurde aardappelen zijn en veel verzadigde vetten bevatten. Doorgaans zijn alleen voedingswaren geoorloofd die uit relatief weinig zetmeel bestaan. Dat zijn voedingswaren zoals:

  • noten (zoals walnoten, pinda’s, macadamia, hazelnoten, amandelen, cashews)
  • kokosolie
  • olijfolie
  • eiwitten
  • sla
  • paprika
  • avocado
  • allerlei vissoorten (zoals paling, zalm, haring)
  • vlees
  • asperges
  • komkommer
  • spinazie
  • broccoli

Wil je meer weten over groenten lees dat eens het artikel over afvallen met groente.

Afvallen door eten van veel vetten?

Ja, het kan echt, maar gemakkelijk is het allerminst. Zo mag je heerlijk voedsel eten zoals biefstuk, worst, hamburgers (zonder broodje), frikandellen, salami en gehaktballen. Ook vette yoghurt of kwark is toegestaan en passen binnen het voedingspatroon. Evenals roomboter, slagroom, crème fraiche, mascarpone, spekjes, kaas en brie. Uiteraard is het wel verstandig te kijken naar het aantal calorieën. Een vette hamburger met veel mayo helpt niet echt om af te vallen wanneer dit je dagelijkse voedingspatroon wordt. Kies daarom voor producten die onderdeel uitmaken van een gezond dieet.

De 0%-producten

Lange tijd heeft het leeuwendeel van de gezondheidsorganisaties de wereld veelvuldig medegedeeld dat vetten de ultieme boosdoeners zijn binnen het spectrum van de voedingswaren. Vetten moesten zoveel mogelijk worden ontweken. Voedingspatronen met weinig tot geen calorieën (zoals een crash dieet) en nul vetten gold jarenlang als de standaard. Het supermarktassortiment kende daarop een plotselinge verrijking in de vorm van 0%-vet-producten.

Nog steeds zien veel consumenten de 0%-producten als gezond. Echter weten veel voedingsspecialisten nu ook dat lang niet alle vetten ongezond zijn. Bovendien weten zij nu dat er effectievere manieren bestaan om op gewicht te blijven.

Groot nadeel van diëten met weinig calorieën en vetten is dat het lang niet altijd voldoende resultaat biedt en bovendien lastig vol te houden is. De mensen die het volhouden, krijgen lang niet altijd de resultaten die zij vooraf verwachtten.

Verstopping door tekort aan vezels

Wanneer je geen koolhydraten binnen krijgt, ontstaat er relatief eenvoudig een tekort aan vezels. Een gevolg hiervan kan verstopping of constipatie zijn. Wees daarom voorbereid met vezelsupplementen, waardoor allerhande darmproblemen voorkomen kunnen worden.

Daarnaast is het raadzaam om grote hoeveelheden groene groenten te nuttigen. Deze bestaan namelijk uit heel veel vezels. Ook adviseren deskundigen en experts om multivitamine te slikken gedurende het ketogeen dieet ter voorkoming van tekorten.

Effectief tegen epilepsie

Oorspronkelijk was het voedingspatroon gebaseerd op ketose niet bedoeld als methode om overtollige kilo’s te verliezen. In de vorige eeuw, rond 1920, was het gebruikelijk het dieet te adviseren aan epilepsiepatiënten. Hoe de exacte uitwerking zich voltrekt, bleek vooralsnog lastig te duiden. Toch heeft een grote groep patiënten aantoonbaar baat bij het dieet. Zij ondervinden een aanzienlijke afname in hoeveelheid aanvallen.

Tegenwoordig wordt het dieet vooral toegepast bij kinderpatiënten met moeilijk behandelbare vormen van epilepsie. Dit zijn vormen waarbij medicatie vaak onvoldoende helpt en chirurgische ingrepen geen optie zijn.

Bij kinderpatiënten sorteert het meer effect dan bij volwassen patiënten. Dit dichten onderzoekers toe aan de jonge staat van de hersenen en de ontwikkelingen die zij doormaken; het voedingspatroon heeft dan meer invloed op de aanvallen.

Vind je het allemaal veel te ingewikkeld dan kan ik me dat best voorstellen. Wanneer je structureel wilt afvallen is het belangrijk dat het voedingspatroon onderdeel gaat uitmaken van je vaste routine. Een dieet dat lastig is vol te houden gaat op lange termijn niet werken is mijn mening. Wil je makkelijk afvallen en tegelijkertijd werken aan een structureel goed vol te houden gezond eetpatroon dan is afvallen met shakes wellicht iets voor jou.

Wil je starten met een Ketogeen dieet lees dan eerst dit artikel.

 

 

Terug naar het centrale artikel over afvallen met dieet.

Leave a Reply