Vissalade van gekookte forel met Hollandse groenten en krieltjes

De zomer mag dan wellicht reeds op zijn retour zijn, dat betekent uiteraard niet dat we de lekkere luchtige en eenvoudige maaltijden moeten opbergen. Zolang het maar voedzaam is en goed past in een gezond eetpatroon. Een goed voorbeeld van een heerlijk en gezond gerecht wat ook nog eens past in een gezonde leefstijl en ideaal als je wilt afvallen. De licht bittere smaak van verse witlof combineren met de zoete tonen van appels. Een maaltijd dus die rijk is aan smaak, gezonde vetten….vis met een heel duidelijk Hollands tintje.

Gerecht voor 4 personen

455 Kcal – 12 gr vet waarvan 3 gr. Verzadigd (!!)

Ingrediëntenlijst:

  • 1 kg. Krieltjes
  • Witlof (1 stronk per persoon)
  • Golden Delicious Appel (1-2 is voldoende)
  • Radijs (2 bosjes)
  • Turkse yoghurt  (4 eetlepels)
  • Gekookte forel (1 forel per persoon)
  • Olijfolie (extra vierge bij voorkeur)
  • Mosterd (2 theelepeltjes)
  • Witte balsamico Azijn
  • Honing
  • Peper & Zout

 

  1. Breng ongeveer 400 ml water aan de kook voor de krieltjes. Zorg dat de krieltjes goed zijn gewassen, snij deze in partjes. De krieltjes koken we in een afgedekte pan in circa 10 – 12 minuten gaar. Even afgieten en zonder deksel uit laten stomen.
  2. Terwijl de krieltjes staan te koken snijden we de witlof in de lengte (!!). denk aan het verwijderen van het hart van de witlof – de kern – en snij de witlof in gelijke parten. De appel kunnen we ook alvast schillen en in blokjes snijden.
  3. De radijs kunnen we ook in dunne plakjes snijden, en vergeet het radijsblad niet (!!). Dit wordt vaak gezien als groente afval, maar voor dit gerecht gaan we het dus wel gebruiken. Het radijsblad, we gebruiken voor 4 personen ongeveer de helft, gaan we fijn snijden. Het geheel van witlof, appel, radijs en het radijsblad doen we in een grote kom en mengen het door elkaar.
  4. In een kleinere kom maken we de saus. Hiervoor gebruiken we de Griekse yoghurt, de extra vierge olijfolie, mosterd, witte balsamico azijn, honing, peper en zout. Dit mengen we tot een geheel. Voeg bij voorkeur de mosterd als laatste toe om te voorkomen dat we teveel zouden gebruiken (2 theelepels is voldoende).
  5. De gekookte forel (deze zijn kant en klaar te koop in de supermarkt of op de weekmarkt), verdelen we met een vork in kleinere delen. Vervolgens kunnen we de foreldelen, de krieltjes en de yoghurtsaus toe aan de groente in de saladekom. Eventueel kunnen we het naar eigen voorkeur op smaak brengen met wat zout en peper.
  6. Verdeel de aardappelsalade over de borden en garneer het met het overgebleven, fijngesneden radijsblad.

De tips ter variatie:

  • Gebruik peterselieblaadjes in plaats van het radijsblad
  • De forel kan ook vervangen worden door andere vissoorten zoals bijvoorbeeld kabeljauw.

Let op: gebruik een neutrale mosterd om te voorkomen dat de mosterdsmaak overheerst. Een goede kok proeft regelmatig, dat zou je dus ook moeten doen tijdens de bereiding.

Eet smakelijk !!

Leave a Reply