Update van de schijf van vijf

De Gezondheidsraad Nederland heeft op 4 november 2015 de “Richtlijnen Goede Voeding” (RGV) uitgebracht.  Op dit moment werkt het voedingscentrum dit nog verder uit naar concrete adviezen voor jou als consument. In dit artikel lees je al enkele concrete adviezen die je direct in de praktijk kunt brengen. De richtlijnen zijn ook goed te gebruik bij het afvallen.

Het proces van totstandkoming van de schijf van vijf

De nieuwe richtlijnen zijn tot stand gekomen op basis van een grondige evaluatie van de huidige stand van de wetenschap. Dit betekent dat de Gezondheidsraad rekening heeft gehouden met alle nieuwe wetenschappelijke onderzoeken die er gedaan zijn op het gebied van gezonde voeding.

De Gezondheidsraad neemt hierbij alleen onderzoeken in ogenschouw die voldoende solide zijn uitgevoerd. Op basis van de onderzoeken wijst de Gezondheidsraad voedingsmiddelen aan waarvan aantoonbaar is dat het de risico’s op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verlagen.

Vervolgens maakt het voedingscentrum een vertaling naar zo concreet mogelijke adviezen voor de consument. Zo verwerkt het voedingscentrum de update in de reeds bekende schijf van vijf.

De kracht van de schijf van vijf zit vooral in het feit dat het visueel gemaakt is voor de consument. Daarom is de laatste stap het herijken van de schijf van vijf op visueel gebied. Ook dit vindt plaats door het Voedingscentrum.

Nieuwe adviezen voor gezonde voeding

Ik heb voor jou al vast onderstaande adviezen gefilterd uit de herziene richtlijn die jij direct kunt toepassen in je dagelijkse voedingspatroon.

Eet meer peulvruchten.

Peulvruchten zijn super gezond! Bekende voorbeelden van peulvruchten zijn:

  • Bonen (sperzie-, tuin- en snijbonen)
  • Erwten
  • Linzen
  • Kiemgroente
  • Pinda’s.

Peulvruchten zijn zo gezond doordat ze boordevol eiwitten zitten, gezonde koolhydraten bevatten maar ook rijk zijn aan mineralen (ijzer, calcium, vitamine B) en voedingsvezels. Bijkomend voordeel is dat peulvruchten vaak goedkoop zijn.

Elke dag een handvol ongezouten noten eten

Ongezouten noten passen goed in een gezond voedingsschema. Belangrijke toevoeging is dat het hier gaat om pure noten. Bewerkte noten zoals gezouten cashewnoten, tijgernootjes en borrelnootjes zijn daar en tegen weer niet gezond. De onbewerkte en ongezouten noten zoals walnoten, amandelen en gemengde noten bevatten naast onverzadigd vet tal van andere gezonde voedingsstoffen zoals omega-3, anti oxidanten, vitaminen en mineralen. Onverzadigde vetten zijn in tegenstelling tot verzadigde vetten gezond voor ons lichaam. Uiteraard geldt ook voor het eten van noten dat je het met mate moet doen en met variatie.

Noten staan ook op de lijst met voeding als je wilt afvallen rondom de buik.

Elke dag groene of zwarte thee drinken

Dat groene thee gezond is kon je al langer lezen in de bladen en op internet. Groene thee bevat veel krachtige antioxidanten. Dat zijn stoffen die je weerstand verhogen en de kans dat je ziek wordt verlagen.

Zwarte thee is minder bekend. Bij zwarte thee worden de blaadjes van de plant blootgesteld aan licht en aan vocht. De zwarte kleur ontstaat door de oxidatie wat een sterke smaak met zich mee brengt. Zwarte thee bevat wat minder antioxidanten dan groene thee.

Zowel de groene als zwart thee zijn afkomstig van de plant Camellia sinensis.

Gefilterde koffie is gezonder dan koffie die niet gefilterd is (kookkoffie)

Koffie kun je maken op twee manieren, gefilterd en ongefilterd. Uit onderzoek blijkt dat gefilterde koffie gezonder is dan ongefilterde koffie. Dit komt doordat bij ongefilterde koffie bepaalde oliën in de koffie achterblijven en deze verhogen het slechte (LDL) cholesterol. Het gaat hierbij dan om de stoffen cafestol en kahweol.

Onder gefilterde koffie wordt verstaan: senseo en koffie via een standaard koffiezet apparaat. Ook de koffie in een restaurant is vaak wel gefilterd.

Niet gefilterde koffie is bijvoorbeeld oplos koffie (poeder) in kokend water, Espresso en ook Turkse koffie valt hieronder.

Drink minder vruchtensappen

Iets wat al langer duidelijk is dat vruchtensappen erg gevaarlijk kunnen zijn voor onze gezondheid. Het gaat hierbij wederom naast hoeveelheid ook om de soort vruchtensap die je drinkt. Een glas vruchtensap kan geen kwaad zo lang je de hoeveelheid maar beperkt houdt. Vruchtensappen bevatten namelijk redelijk wat calorieën doordat fruit suikers bevatten tast het ook je gebit aan.

Het is daarom beter om gewoon fruit te eten dan het te persen tot vruchtensap. Als je fruit perst gaan veel vezels verloren en raak je minder snel verzadigd met als gevolg dat je al snel te veel calorieën binnenkrijgt.

Direct beginnen met gezonde voeding?

Wil je direct beginnen met gezonde voeding dan is wellicht 123Fresh iets voor jou. Je kunt kiezen uit een ruim assortiment gezonde voeding dat vers bij jou thuis wordt bezorgd. Ik heb een uitgebreide review over 123Fresh geschreven op basis waarvan je meer inzicht krijgt in hoe 123Fresh werkt en of het iets voor jou is.

 

Leave a Reply