Suikervrij eten

Suiker is enorm verslavend en een echte dikmaker. Zo vertelt de dokter Lustig regelmatig indrukwekkend verhalen over het gevaar van suiker. Daarnaast vergelijkt deze dokter suiker met alcohol en tabak waar inmiddels paal en perk aan wordt gesteld door middel van regulering. Suiker vergelijkt hij met cocaïne. Wil jij afvallen en weer meer energie en plezier krijgen in je leven dan kan suikervrij eten weleens de oplossing voor jou zijn. Ik leg in dit artikel uit wat suiker en suikervrij eten precies is, waarom het ons dik maakt en geef advies hoe ook jij suikervrij kunt leren eten.

In dit artikel lees je

Suikers zijn een vorm van koolhydraten

suikerbietOnze voeding kent drie voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft om te functioneren. Dit zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Suiker valt onder de categorie koolhydraten en geven je lichaam energie. Suiker komt voor in natuurlijke producten zoals fruit (fructose), groente, honing en maïs en suiker wordt gehaald uit suikerriet en de suikerbiet.

De suiker waar de meeste mensen direct aan denken is de suiker die je gebruikt in de koffie en thee. Deze vorm van suiker is afkomstig uit suikerriet en suikerbiet. Het is deze suiker die ook in heel veel voedingsmiddelen wordt verwerkt zoals frisdrank, chips, snoep enzovoort.

Verschillende soorten suikers

Suikers zijn een vorm van koolhydraten. Wat betreft suiker kunnen we grofweg onderscheid maken in geraffineerde en ongeraffineerde suiker. Het is belangrijk om de geraffineerde suikers zoveel mogelijk te mijden als je wilt afvallen.

Geraffineerde suiker

De suiker uit suikerriet en suikerbiet wordt schoon gemaakt in de fabriek (geraffineerd) zodat het een witte kleur krijgt, het lang houdbaar is en een neutrale smaak krijgt. Doordat de suiker wordt schoongemaakt/bewerkt in de fabriek noemen we het geraffineerde suiker. Met dit schoonmaken verdwijnen er allerlei stoffen uit de natuurlijke suiker.

Het gevolg hiervan is dat ons lichaam de suiker minder goed kan verwerken. Althans dat wordt beweerd door sommige deskundigen. Hierdoor spreekt ons lichaam zijn eigen reserve stoffen aan om de suiker te kunnen verwerken waardoor ons immuunsysteem achteruit gaat en onze hormoonhuishouding in de war kan raken. Het eten van geraffineerde suiker zorgt voor schommelingen in onze bloedsuiker. Echter klopt deze veronderstelling wel?

Het kenniscentrum over suiker stelt in haar position paper over suiker en overgewicht dat geraffineerde suiker dezelfde chemische samenstelling heeft dan onbewerkte suiker. Het wordt door ons lichaam dan ook op dezelfde manier verwerkt.

Ongeraffineerde suiker

Suiker puur uit de natuur en niet bewerkt door mensen is niet ongezond en kun je gewoon eten. Sterker nog je moet dit eten omdat je lichaam de stoffen in deze vorm van suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren. De ongeraffineerde suikers vind je bijvoorbeeld in:

  • fruit
  • groente
  • aardappelen
  • granen
  • noten
  • honing

Helemaal geen suiker eten is niet verstandig. Pas vooral op met de zogenaamde toegevoegde of geraffineerde suikers. Dit zijn de suikers die toegevoegd zijn aan producten zoals frisdrank, chips, snoep, koek etc.

Waarom maken suikers ons dik?

Geraffineerde suikers maken ons dik maar waarom is dit zo? Zeker nu we weten dat geraffineerde suikers op dezelfde manier worden afgebroken dan onbewerkte suikers. Het antwoord is vrij eenvoudig. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die relatief meer suikers eten een slechtere energiebalans hebben. Dit betekent dat ze meer energie innemen dan ze verbruiken. Dit zorgt voor een gewichtstoename.

Verder is het zo dat suikers in vloeibare vorm (fris- en vruchtdranken, etc) minder verzadigen dan in vast vorm. Dit zorgt dat mensen die suikerrijke dranken drinken al snel te veel suikers binnenkrijgen.

Daarnaast zorgen suikers voor een snelle stijging van de bloedsuiker. Je lichaam krijgt in korte tijd veel energie dat het niet nodig heeft. Daarom wordt het energieoverschot opgeslagen in het lichaam. Dit zorgt voor een gewichtstoename.

Door de schommelingen in de bloedsuiker word je moe en slaperig en verlangt het lichaam naar meer suikers. Hierdoor werkt het eten van suikers vaak verslavend.

Suikers zijn dus geen specifieke dikmakers blijkt uit onderzoek. Wel is er een duidelijke relatie tussen overgewicht en de hoeveelheid suikers die mensen eten. Dit komt doordat mensen die relatief meer suikers eten vaker een slechtere energiebalans hebben. Er komen dan structureel meer calorieën binnen dan dat ze eruit gaan. Dit zorgt voor overgewicht. Naast gezondheidsredenen is het daarom belangrijk om matig te zijn met suiker als je wilt afvallen.

Voordelen van minder suiker

De voordelen van minder suiker eten zijn evident en als volgt samen te vatten:

  • Energieker
  • Slanker
  • Gezonder (betere weerstand)
  • Fitter
  • Mooier (je huid, nagels en haren krijgen een opkikker)
  • Goede stoelgang
  • Betere mondhygiëne
  • Alerter
  • Geen opgeblazen gevoel meer

Reden genoeg dus om direct aan de slag te gaan met suikervrij eten.

Wat kun je doen om minder suikers te eten?

Ook voor deze verslaving geldt dat het niet makkelijk is om ervan af te komen. Goed leren om de geraffineerde suikers links te laten liggen vergt kennis en kunde. Dit leer je niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er wat mij betreft een tweetal acties waarmee jij snel resultaat kunt boeken.

Tip 1: Minder suikerrijke dranken drinken

De snelste manier om meer suikervrij te eten is het vervangen van frisdrank door alternatieven als koffie, thee en water. Dit wordt ook geadviseerd door de Gezondheidsraad op basis van diverse onderzoeken.

Hoewel light varianten vaak minder suiker bevatten is het advies om zoveel mogelijk te stoppen met (light( frisdrank.

Dranken die veel suikers bevatten zijn:

  • Frisdrank
  • Alcohol zoals bier
  • Vruchtensappen
  • Ranja
  • vruchtennectar
  • ijsthee
  • sportdrankjen
  • gevitamiteerd water

Tips 2: Minder suikerrijke tussendoortjes

Een tweede snelle ingreep is het vervangen van suikerrijke tussendoortjes. Vaak hebben we niet eens door dat de tussendoortjes boordevol suikers (en calorieën) zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontbijtkoek die vaak in de middag wordt gegeten op kantoor. Deze koek zit vol met calorieen en suikers en geeft je bijna geen verzadigend gevoel. Het gevolg is dat je al snel weer trek hebt in de volgende ‘snack’.

Beter is om te kiezen voor gezonde tussendoortjes die ook goed vullen. Denk aan een gekookt eitje of een bakje met ongezouten notenmix eventueel aangevuld met kwark.

Direct starten met minder suiker eten

Als je direct wilt beginnen met minder suiker eten dan kan afvallen met shakes een goede optie zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld starten om de tussendoortjes te vervangen door een shake. Door een juist shake dieet te kiezen krijg je vaak gezonde en gratis recepten bijgeleverd. Tijdens het afvallen is het dan mogelijk om stap voor stap gezonder te leren eten.

Een shake dieet dat erg populair is en aan de voorwaarden voldoet zijn de shakes van Dieet Pro. In mijn review lees je de specifieke details omtrent Dieet Pro en vind je ook de gratis recepten.

Leave a Reply