Suiker is enorm verslavend en een echte dikmaker. Laatst was er zelfs een inspirerende dokter Lustig aan het woord in RTL Late Night. Hij vertelde een indrukwekkend verhaal over het gevaar van suiker en vergeleek het met alcohol en tabak waar inmiddels paal en perk aan wordt gesteld door middel van regulering. Suiker vergelijkt hij met cocaïne. Wil jij afvallen en weer meer energie en plezier krijgen in je leven dan kan suikervrij eten weleens de oplossing voor jou zijn. Ik leg in dit artikel uit wat suiker en suikervrij eten precies is, waarom het ons dik maakt en geef advies hoe ook jij suikervrij kunt leren eten.

Suiker

suikerbietOnze voeding kent drie voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft om te functioneren. Dit zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Suiker valt onder de categorie koolhydraten en geven je lichaam energie. Suiker komt voor in natuurlijke producten zoals fruit (fructose), groente, honing en maïs en suiker wordt gehaald uit suikerriet en de suikerbiet.

De suiker waar de meeste mensen direct aan denken is de suiker die je gebruikt in de koffie en thee. Deze vorm van suiker is afkomstig uit suikerriet en suikerbiet. Het is deze suiker die ook in heel veel voedingsmiddelen wordt verwerkt zoals frisdrank, chips, snoep enzovoort.

Onderscheid in suikers

Suikers zijn een vorm van koolhydraten. Wat betreft suiker kunnen we grofweg onderscheid maken in geraffineerde en ongeraffineerde suiker. Het is belangrijk om de geraffineerde suikers zoveel mogelijk te mijden als je wilt afvallen.

Geraffineerde suiker
De suiker uit suikerriet en suikerbiet wordt schoon gemaakt in de fabriek (geraffineerd) zodat het een witte kleur krijgt, het lang houdbaar is en een neutrale smaak krijgt. Doordat de suiker wordt schoongemaakt/bewerkt in de fabriek noemen we het geraffineerde suiker. Met dit schoonmaken verdwijnen er allerlei stoffen uit de natuurlijke suiker. Het gevolg hiervan is dat ons lichaam de suiker minder goed kan verwerken. Hierdoor spreekt ons lichaam zijn eigen reserve stoffen aan om de suiker te kunnen verwerken waardoor ons immuunsysteem achteruit gaat en onze hormoonhuishouding in de war kan raken. Het eten van geraffineerde suiker zorgt voor schommelingen in onze bloedsuiker.
Ongeraffineerde suiker

Suiker puur uit de natuur en niet bewerkt door mensen is niet ongezond en kun je gewoon eten. Sterker nog je moet dit eten omdat je lichaam de stoffen in deze vorm van suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren. De ongeraffineerde suikers vindt je bijvoorbeeld in:

  • fruit
  • groente
  • aardappelen
  • granen
  • noten
  • honing

Geraffineerde suikers maken dik en werken verslavend

Geraffineerde suikers maken ons dik. Ze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuiker. Je lichaam krijgt in korte tijd veel energie die het niet nodig heeft. Daarom wordt het overschot opgeslagen in je lichaam waardoor je dik wordt. Door de schommelingen in de bloedsuiker wordt je moe en slaperig en verlangt je lichaam naar meer suikers. Hierdoor werkt het eten van suikers vaak verslavend.

Leer suikervrij eten!

Natuurlijk-SuikervrijOok voor deze verslaving geldt dat het niet makkelijk is om ervan af te komen. Goed leren om de geraffineerde suikers links te laten liggen vergt kennis en kunde. Dit leer je niet van de ene op de andere dag. Vandaar dat er een speciale op maat gemaakte cursus is ontwikkeld waarin jij in 40 dagen op een leuke en eenvoudige manier leert om suikervrij te eten. De voordelen die je zult ervaren zijn als volgt samen te vatten:

  • Energieker
  • Slanker
  • Gezonder (betere weerstand)
  • Fitter
  • Mooier (je huid, nagels en haren krijgen een opkikker)
  • Goede stoelgang
  • Betere mondhygiëne
  • Alerter
  • Geen opgeblazen gevoel meer

Via onderstaande knop kun je meer lezen over deze cursus. Als je wilt kun je ook de cursus bestellen en direct beginnen. Wij hebben al veel positieve reacties ontvangen over dit product. Ruim 9.000 mensen gingen je al succesvol voor.

Leave a Reply