Goed in je vel zitten is voor iedereen uitermate belangrijk. Veel mensen hebben last van overgewicht, een slechte conditie, aan overgewicht gerelateerde kwaaltjes en aandoeningen en vet op plekken waar ze liever wat strakker in hun vel zouden zitten. Los van of slanker en gespierder zijn mooier is, is het vooral gezonder om niet al teveel lichaamsvet te hebben en fit te zijn. Over het algemeen zorgt dit er namelijk voor dat je minder vatbaar bent voor ziektes en aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten. Waar wil jij het meest afvallen? Buik en benen (en soms ook billen en heupen) zijn vaak de grootste boosdoeners met de meeste en snelste vetopbouw. Wie (relatief) veel buikvet en veel vet op de benen heeft ziet er al gauw zwaarder uit.

Afvallen buik en benen is dus een goed idee om er slanker uit te gaan zien, maar ook om daadwerkelijk lichaamsvet te verliezen en gezonder en fitter door het leven te gaan. Wil je afvallen? Buik en benen mooi slank en strak krijgen? Dan is het aan te raden om regelmatig en het liefst lekker intensief te sporten. Natuurlijk in combinatie met een bewuster en gezonder eetpatroon. Deze twee veranderingen in leefstijl zijn de belangrijkste succesfactoren van blijvend afvallen en een algeheel gezonder en langer leven bereiken.

Afvallen op buik en benen? Trainen, trainen, trainen!

Dus je wil afvallen? Buik en benen slanker en strakker krijgen en gezonder, sportiever en zelfverzekerder door het leven gaan? Zonder gêne bikini’s dragen op het strand? Iedereen kan met de juiste inspiratie, motivatie en het juiste doorzettingsvermogen zijn of haar ideale gewicht bereiken, namelijk door te trainen, trainen en nog eens te trainen! Wanneer je echter op specifieke lichaamsdelen wil afvallen – buik en benen zijn populair, maar dat geldt ook voor billen en heupen – dan is er een foutieve redenering die vaak de kop opsteekt. Deze gedachtegang gaat als volgt: “Ik wil afvallen. Buik en benen zijn mijn dikste lichaamsdelen. Wanneer ik dan vooral veel buik- en beenspieroefeningen doe, dan verlies ik het vet op deze lichaamsdelen op die manier.” Het probleem met deze redenering is dat het niet volledig fout is – op een bepaalde manier heb je gelijk dat die oefeningen slankere ledematen tot gevolg kunnen hebben – maar dat er een aanname in zit die niet klopt. Voor je lichaam en de manier waarop het vet verbrandt maakt het niet uit welke lichaamsdelen of spiergroepen je precies traint: intensieve sport zorgt voor gelijkmatige vetverbranding over het hele lichaam.

Waarom dan toch specifiek buik- en beenspieroefeningen doen?

Hoewel buik- en beenspieroefeningen misschien slechts indirect effect hebben op de hoeveelheid vet op deze lichaamsdelen kun je naast werken aan vetverlies ook actief werken aan het opbouwen van spiermassa. Waar vetverlies ervoor zorgt dat je lichaam er slanker uitziet, zorgt opbouw van spiermassa er vervolgens voor dat je lichaam er strakker en sterker uitziet. Ben je dus begonnen met vetverlies en afvallen? Buik en benen zijn hier bij veel mensen erg gevoelig voor, maar dat geldt niet voor iedereen. Ben je al actief aan het sporten, maar zie je nog niet echt een verschil? Kijk dan of je je dieet ook voldoende hebt aangepast om het gewenste effect te bereiken. Afvallen, buik en benen trainen en over het algemeen een strakker lichaam ontwikkelen heeft weinig effect wanneer je nog steeds heel vet, zoet en zout eet. Zorg dus altijd dat je sportschema en voedingspatroon goed op elkaar afgestemd zijn wanneer je wil afvallen: buik en benen, billen en heupen afslanken werkt immers alleen wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt!

Welk voedingspatroon is geschikt?

Ieder lichaam en ieder persoon reageert anders op een trainingsschema en een dieet. Het is daarom altijd goed om bij jezelf te rade te gaan wat voor jou werkt, waar je je goed bij voelt en vooral waar jij het meeste effect van voelt op je lichaam en je gezondheid. Er zijn wel enkele tips op het gebied van voeding die over het algemeen voor iedereen wel werken. Of je nu vooral wil afvallen, buik en benen strak en gespierd wil krijgen, conditie op wil bouwen of over het algemeen gezonder wil leven, met deze tips bouw je aan een goede basis voor wat je ook wil ondernemen!

  • Probeer zo veel mogelijk volkoren of meergranenversies van producten als brood en pasta te eten in plaats van de ‘naturel’-varianten.
  • Drink veel water en/of thee, natuurlijk ongezoet. Vermijd frisdrank en alcohol.
  • Eet zo veel mogelijke verse en gevarieerde groenten en fruit. Vermijd echter vruchtensappen!
  • Herontdek roggebrood! Het is veelzijdig, smaakvol en ontzettend voedzaam.

Bovendien is het belangrijk dat je regelmatig slaapt en jezelf niet uithongert. Tot slot nog een laatste gouden tip: ga nooit boodschappen doen terwijl je honger hebt. Succes!

Leave a Reply