Stappentellers werken averechts

Het klinkt zo ontzettend logisch: afvallen door meer te bewegen. En wat is er nu handiger dan een apparaatje om je pols die exact meet hoeveel calorieën jij verbrandt hebt door lichamelijke inspanning. Je ziet ze ook steeds meer: de stappentellers, sport- en gezondheidshorloges, activitytrackers en ga zo maar door. Ik heb er recent nog een artikel over geschreven waarin ik de verschillen tussen deze hulpmiddelen voor jou heb uitgewerkt. Ik was er best positief over want meten is immers weten!

Mijn beeld is sinds deze week toch wat bijgesteld. Ik las deze week een wetenschappelijk onderzoek waarin keihard bewijs wordt gepresenteerd dat afvallen juist niet lukt als je een stappenteller gebruikt.

In dit artikel lees je:

  • Het bewijs dat de stappenteller niet helpt bij het afvallen
  • Mogelijke oorzaken waarom het meten van fysieke inspanningen niet werkt
  • Een alternatief om af te vallen die wel werkt

Het bewijs dat de stappenteller niet helpt bij het afvallen

De universiteit van Pittsburgh heeft van oktober 2010 t/m oktober 2012 data verzameld onder 471 deelnemers. De dataverzameling is afgerond in december 2014 en in september 2016 zijn de uitkomsten van het onderzoek gerapporteerd (bron).

De 471 deelnemers hadden een BMI tussen de 25 en 40. Vanaf een BMI van 25 is er sprake van overgewicht waarbij mensen met een BMI vanaf 30 in de categorie “obesitas” vallen. De deelnemers hadden een leeftijd tussen de 18 en 35 jaar en zijn verdeeld over 2 groepen.

De standaard interventie groep bestond uit 233 deelnemers en de aangepaste interventie groep bestond uit 237 deelnemers. Alle deelnemers aan de groepen namen deel aan hetzelfde calorie-arme dieet (crash dieet) en deden dezelfde fysieke inspanningen. Het verschil is dat alleen de deelnemers aan de aangepaste interventie groep een activiteitenmeter om de pols droegen die via een webapplicatie was uit te lezen.

Na 24 maanden hebben de onderzoekers alle data verzameld en geanalyseerd. De onderzoekers concluderen dat de standaard groep (dus zonder activiteitenmeter) significant meer was afgevallen dan de groep met de activiteitenmeter.

Mogelijke oorzaken waarom het meten van fysieke inspanningen niet werkt

Hoe is het nu mogelijk dat mensen die bewust aan het bewegen zijn minder afvallen dan mensen die niet bijhouden hoeveel calorieën ze verbruikt hebben?

Hoewel het niet wetenschappelijk onderbouwd is heb ik er wel een mening over. Het meten van de hoeveelheid calorieën kan er voor zorgen dat je minder focus hebt op wat echt belangrijk is bij het afvallen: voeding! Ik heb al eens eerder opgemerkt dat afvallen niet lukt als jou voedingspatroon niet op orde is. Hier kun je lezen dat buikvet niet verdwijnt door hardlopen of intensieve sessies in de sportschool.

Sterker nog: ik denk dat mensen die precies weten hoeveel calorieën ze verbruikt hebben eerder geneigd zijn om meer/ongezonder te eten dan mensen die puur gefocussed zijn op een gezonder eetpatroon. Na een intensieve training denk je al snel dat een lekkere zak chips en een paar glazen wijn geen kwaad kunnen. Dit risico wordt nog versterkt door het feit dat een snack of drankje juist nog lekkerder smaakt na een sportieve prestatie.

Goedkoop en snel afvallen door een gezond eetpatroon

Wat wel werkt is gezond(er) eten. Om jou daarbij te helpen vind je op mijn website veel eenvoudige, goedkope en gezonde gerechten die prima passen binnen een gezond eetpatroon.

Vind je het lastig om te beginnen met gezond eten dan kan een (shake) dieet jou goed op weg helpen. Er zijn diverse mogelijkheden die effectief kunnen zijn. Zelf ben ik voorstander van diëten waarbij de focus niet alleen ligt op het verliezen van kilo’s maar vooral ook op het structureel veranderen van eetpatronen.

Deze verandering is vaak niet eenvoudig omdat het feitelijk een gedragsverandering betreft. Je kunt het vergelijken met stoppen met roken dat ook vaak erg lastig is. Wil je afvallen met een dieet waarbij je ondertussen werkt aan een gezonder eetpatroon dan is het Vitadis eiwitdieet wellicht iets voor jou.

 

 

Leave a Reply

2 comments

  1. benthe

    gaaf artikel, ik had verwacht dat het juist wel zou werken
    toch hou ik hem om 🙂

    • Mirjam Koender

      Dat kan natuurlijk, wees je er vooral bewust van dat meer bewegen niet betekent dat je meer of ongezonder kunt gaan eten zonder dat het effect heeft op je gewicht

      groetjes,