Snel en langdurig afvallen met koolhydraatarm dieet

Veel mensen denken dat snel afvallen vooral te maken heeft met de hoeveelheid voeding die zij op een dag binnenkrijgen. Toch is het vaak heel anders. Het gaat niet om de hoeveelheid voeding die je binnenkrijgt, maar de soort voedingsstoffen. Hoe beter de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, hoe sneller je daadwerkelijk kunt afvallen. Dit is ook de basis van het koolhydraatarm dieet waar ik eerder al eens een uitgebreid artikel over heb geschreven. In dit artikel lees je de hoofdlijnen en achtergronden van het koolhydraatarm dieet.

De algemene basisprincipes van het koolhydraatarm dieet?

Bij het koolhydraatarm dieet draait het, zoals de naam al aangeeft, om het eten van koolhydraatarme voeding. Dit is voeding waar vrijwel geen koolhydraten inzitten. Er zijn allerlei verschillende soort koolhydraten, zoals vezels en suiker. De laatste is natuurlijk het meest bekend: op iedere voedingsverpakking staat ook altijd aangegeven hoeveel gram van de koolhydraten bestaat uit suikers.

De meeste mensen willen zo snel mogelijk afvallen. En juist daar komt het koolhydraatarm dieet het meest van pas. Dankzij dit dieet kun je maar liefst een halve tot een hele kilo per week afvallen. En dat is nog niet alles; het koolhydraatarm dieet is een van de weinige diëten die ook echt voor de lange termijn kunnen worden gevolgd.

Hoe werkt het koolhydraatarm dieet?

Vrijwel in alle voeding die je gedurende de dag eet zitten koolhydraten. Van groenten tot fruit, en van brood tot de kaas die je erop doet. De hoeveelheid koolhydraten die je op een dag binnenkrijgt hangt dus ook altijd af van de voeding die je op die dag eet. Hoe meer koolhydraatrijke voeding, hoe meer koolhydraten je binnenkrijgt. Dat is natuurlijk logisch, maar het gaat er bij koolhydraten specifiek om welke soort je binnenkrijgt. Je kunt namelijk gewoon heel veel gram vezels binnenkrijgen zonder je zorgen te maken over de hoeveelheid koolhydraten die je die dag binnenkrijgt.

En juist daar moet je tijdens het koolhydraatarm dieet zo veel mogelijk op letten. Het is belangrijk om het aantal gram suikers dat je op een dag binnenkrijgt zo veel mogelijk te beperken. Hoe lager het aantal, hoe sneller je uiteindelijk kunt afvallen.

De wetenschap achter het koolhydraatarm dieet

Koolhydraten, en dan specifiek de suikers hiervan, worden in het lichaam omgezet in energie. Ditzelfde geldt voor eiwitten en vet – de twee andere belangrijke voedingsstoffen die in vrijwel alle voeding voorkomen. Energie is nodig om gedurende de dag te functioneren. Maar energie wordt – als het niet wordt gebruikt – omgezet in vet. En dit vet wordt in jouw lichaam opgeslagen. Dit is ook de reden dat jij op dit moment een aantal extra kilo’s hebt: de suikers die jij in het verleden hebt gegeten zijn als energie opgeslagen.

Het is nu van belang dat jouw lichaam deze opgeslagen energie gaat gebruiken. Je wilt tenslotte dat het vet wordt verbrand. Dat werkt alleen wanneer jij minder energie binnenkrijgt dan dat jij verbruikt. Vandaar dat mensen vaak minder gaan eten met als doel snel afvallen: dit zorgt ervoor dat er minder energie in het lichaam komt. Maar het gaat er niet om dat jij minder eet – of voor kleinere porties kiest – maar juist dat jij minder suikers binnenkrijgt. Want dan krijgt jouw lichaam ook minder energie binnen, en zal er dus ook sneller vet worden verbrand.

Koolhydraatarm dieet: welke voeding mag je eten?

Bij het koolhydraatarm dieet draait het erom dat jij voeding binnenkrijgt dat weinig koolhydraten bevat – en hierbij let je dus specifiek op de hoeveelheid suikers. Je kunt bijvoorbeeld geen fruit eten. Fruit bevat ontzettend veel suikers en zorgt ervoor dat jouw lichaam geen enkele reden ziet om energie uit vet te halen. Tenslotte kan de energie direct uit de voeding gehaald worden en is het vetverbrandingsproces dus helemaal niet nodig.

Groenten zijn daarentegen een belangrijk onderdeel van een koolhydraatarm dieet. Je wilt groenten daarom ook de basis van jouw dieet maken. Hoe meer groenten jij eet, hoe beter jij je zult voelen. Groenten bevatten weinig suikers en zitten vol goede vitaminen. Daarnaast bevatten groene groenten ook veel eiwitten, en deze zorgen ervoor dat jij gedurende de dag een gevuld gevoel hebt. Zo ervaar jij minder honger en zul jij dus ook minder snel naar koolhydraatrijke voeding verlangen.

Vlees en zuivel moeten daarnaast ook een standaardonderdeel van het dieet worden. Vlees bevat vet en eiwitten, maar bevat erg weinig suikers. Hetzelfde geldt voor zuivel, zolang het maar bij melk, kwark en yoghurt blijft. Vla wordt bijvoorbeeld ook als zuivel gezien, maar bevat ontzettend veel suikers. Dit hoort dus ook niet thuis in een dieet waarbij jij zo veel mogelijk de suikers wilt vermijden.

Begin vandaag met het koolhydraatarm dieet

Is het tijd om jouw overtollige gewicht te verliezen? Start dan vandaag nog met het koolhydraatarm dieet. Het is ontzettend gemakkelijk om hiermee te starten. Zolang jij de bovengenoemde voeding in huis haalt, je voldoende beweegt en sterk op jouw suikerinname let, zul jij binnen zeer korte tijd een aantal kilo verliezen. Op dat moment is het slechts een kwestie van doorzetten: hoe langer jij het koolhydraatarm dieet volhoudt, hoe eerder jij uiteindelijk jouw streefgewicht zult bereiken.

Wat mij betreft is een eiwitdieet zoals Vitadis vergelijkbaar met zogenaamde koolhydraatarme dieten. Het Vitadis dieet is gebaseerd op gezonde voeding dat rijk is aan eiwitten en weinig tot geen snelle kookhydraten zoals suikers bevatten.

Leave a Reply