Snel afvallen zonder dieet en pillen

Snel afvallen zonder dieet en pillen.Geen dieet, wel afvallen. Het klinkt ideaal. En het goede nieuws is dat het mogelijk is. Afslanken zonder dieet of pillen kent daarnaast vele voordelen. In dit artikel help ik jou om snel af te vallen zonder een dieet, pillen of andere hulpmiddelen.

In dit artikel lees je:

  • Hoe staat het met jouw motivatie om af te vallen?
  • Stappenplan voor afvallen zonder dieet en pillen
    • Stap 1: Bepaal je doel
    • Stap 2: Inzicht in huidige caloriebalans en eetpatroon
    • Stap 3: Doorvoeren van aanpassingen, weg met de suikers
    • Stap 4: Meten van je resultaten
  • Alternatief: afvallen zonder dieet, maar met dieetshakes
  • Hoe werken dieetshakes?
  • Sporten en afvallen
  • Meer tips voor snel gewichtsverlies

 

Hoe staat het met jouw motivatie om af te vallen?

Afvallen zonder dieet en pillen is mogelijk. Het is dan wel noodzakelijk om gemotiveerd te zijn. Je moet echt graag willen afvallen. Anders is een afslank poging zonder dieet en pillen bij voorbaat kansloos. Overigens geldt dit sowieso voor afvallen. Gedragsverandering vergt motivatie en doorzettingsvermogen.

Geef daarom voor jezelf eerlijk antwoord op de vragen:

  • wil ik echt graag afvallen?
  • ben ik bereid om te veranderen?

Zonder een positief antwoord op deze vragen is afvallen zonder dieet en pillen bijna niet mogelijk.

Stappenplan voor snel afvallen zonder dieet en pillen

Afvallen draait om een positieve caloriebalans. Dit betekent meer calorieën verbruiken dan er in gaan. Daarvoor heb je geen dieet nodig. Wel betekent dit (meestal) een aanpassing van gedrag. Namelijk je gedrag met betrekking tot eten en bewegen.

Afvallen vergt daarom inspanning en discipline. De wil om dingen anders te doen moet aanwezig zijn. Op dezelfde weg doorgaan werkt immers niet.

Dit is precies het punt waarom mensen toch vaak een dieet gaan volgen. Men wil op een makkelijke manier afvallen. Je hoeft dan niet zelf op zoek te gaan naar een aangepast eetpatroon. Het wordt allemaal voor je uitgezocht en kant en klaar aangeboden.

Afvallen is iets persoonlijks en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Waarschijnlijk werkt diëten voor jou niet. Kies daarom vooral de manier van afvallen die het beste bij jou past. Hieronder volgt een stappenplan. Dit plan is speciaal voor mensen die willen afvallen zonder dieet en pillen.

Stap 1: Bepaal je doel

Bepaal als eerste wat je wilt bereiken. Hoeveel kilo wil je afvallen. Op basis van het BMI zie je welk gewicht daarbij past.

Stel een realistisch doel. Zo is 10 kilo in een week afvallen niet mogelijk. Bedenk dat snel afvallen betekent dat je tussen de 1 en 4 kilo per week kunt afvallen. Dit is echter wel afhankelijk van veel factoren en per persoon verschillend. In het begin val je makkelijker af.

Stap 2: Inzicht in huidige caloriebalans en eetpatroon

Meet een paar dagen tot een week wat je eet en drinkt per dag. Breng dit in kaart met behulp van een app of schrijf het op. Zo heeft het voedingscentrum een handige app genaamd de eetmeter. Super handig en eenvoudig om inzicht te krijgen in je eetpatroon.

Hieronder een aantal tips om je eetpatroon te analyseren:

  • Bekijk welke voeding veel calorieën bevat. Bepaal voor deze producten of deze voeding echt nodig is. Waarom eet of drink je het? Vaak zul je zien dat calorierijke producten veel suikers bevatten. Denk aan frisdrank, chips, koekjes, ontbijtkoek, snoep en snacks.
  • Spiegel het huidige eetpatroon en de calorieën aan jouw dagelijkse behoefte. Deze caloriebehoefte bepaal je eenvoudig op basis van lengte, gewicht en leeftijd. Met de app gaat dit allemaal automatisch.
  • Bekijk op welke momenten van de dag je eet. De timing van maaltijden is van invloed op het lichaamsgewicht. Zie hiervoor het artikel over de timing van maaltijden. Zo is het aan te raden om met regelmaat te eten. Dus niet ineens grote hoeveelheden en dan een hele tijd niets meer. Zo voorkom je grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel.
  • Bekijk eens hoe het zit met jouw ontbijt. Een ontbijt kan namelijk veel verschil maken. Het kan er voor zorgen dat je voor langere tijd verzadigd bent. Eet je een minder stevig ontbijt dan heb je sneller weer trek. Dit kan er voor zorgen dat je gedurende dag meer gaat snacken.

Stap 3: Doorvoeren van aanpassingen, weg met de suikers

Door inzicht in jouw eetpatroon is het mogelijk om gerichte aanpassingen door te voeren. Aanpassingen gericht op het verminderen van het aantal calorieën. Vervang de calorierijke producten door gezonde(re) alternatieven. In het artikel over afvallen buik vind je concrete alternatieven.

Zorg er voor dat je eetpatroon op ongeveer 500 – 800 calorieën lager uitkomt dan jou dagelijkse behoefte. Dit is nodig om af te vallen. Ben je op streefgewicht dan is het mogelijk om weer meer te eten. Test voor jezelf wat werkt en wat niet. Afvallen is namelijk geen exacte wetenschap.

Stap 4: Meten van je resultaten

Ga vervolgens aan de slag met je nieuwe voedingspatroon. Meet daarbij ook de resultaten. Dit betekent regelmatig op de weegschaal staan, maar ook meten hoe de caloriebalans is.

Schrik niet als het afvallen soms wat minder snel gaat dan verwacht. Houd je aan het plan en raak niet in paniek.

Alternatief: afvallen zonder dieet, maar met dieetshakes

Een alternatief voor snel afvallen zonder dieet kan zijn het afvallen met dieetshakes. Wanneer je deze shakes gebruikt als maaltijdvervangers, dan zal je in recordtijd resultaat zien. Het klinkt misschien te goed om waar te zijn, maar dit effect is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Zo laten onderzoeken positieve resultaten zien op zowel de korte als lange termijn.

Een studie, opgezet en uitgevoerd door Steven Heymsfield van Columbia University, laat zien dat proefpersonen die maaltijdvervangende shakes namen sneller afvielen dan de controlegroep die een regulier dieet volgde.

Een ander onderzoek, waarin werd onderzocht of en hoe snel 90 mannelijke proefpersonen afvielen, wees uit dat dieetshakes effectiever en sneller werkten dan een regulier dieet. Maar liefst 93% van de shakegebruikers viel af, in tegenstelling tot 55% van de dieetvolgers.

Wil je dus snel afvallen zonder dieet en pillen? Dan kunnen maaltijd vervangende shakes de oplossing zijn. Je leest alles over afvallen met shakes in dit artikel. Het artikel geeft ook inzicht in de prijs en kwaliteit van veelgebruikte shakes.

Hoe werken dieetshakes?

Dieetshakes worden ook wel maaltijdvervangende shakes genoemd en dat is niet voor niets. Het idee van dieetshakes is dat je deze neemt in plaats van een maaltijd of tussendoortje. De shake voorziet je van de juiste portie en voedingsstoffen die nodig zijn. Niet meer en niet minder.

Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je tussen de shakes door alsnog ongezonde snacks en tussendoortjes neemt. Ben je dat wel gewend, dan zal je je eet- en snackpatroon toch wat aan moeten passen. De maaltijdshakes zorgen voor een verzadigd gevoel. Daardoor heb je zelden nog zin om te snacken.

Sporten en afvallen

Wat misschien opvalt is dat ik nog niets genoemd heb over sporten. Dit terwijl je bij afvallen zonder dieet en pillen misschien al snel denkt aan sporten. Toch ligt dit wat genuanceerder. Het is namelijk zo dat zonder een goed voedingspatroon afvallen vrijwel niet mogelijk is.

Voeding is (meestal) de belangrijkste beïnvloeder van het lichaamsgewicht. Daarom leg ik de focus in dit artikel ook echt op voeding. Uiteraard kan sporten zeker bijdragen aan afvallen. Het blijkt dat de combinatie van cardio en krachttraining het meest effectief is voor afvallen met sporten.

Meer tips voor snel gewichtsverlies

Wie snel af wil vallen kan altijd wel wat tips gebruiken. Alle beetjes helpen immers. Combineer afvallen zonder dieet en pillen met deze tips en realiseer nog betere resultaten.

  • Sla geen maaltijden over, eet regelmatig (driemaal per dag) en voorkom een hongergevoel.
  • Drink veel water en thee. Vanzelfsprekend ongezoet.
  • Zorg dat je voldoende nachtrust krijgt. Een goede nachtrust (dat wil zeggen: niet te lang en niet te kort) zorgt voor een betere en effectievere vetverbranding.
  • Vermijd frisdrank en alcohol zo veel mogelijk.
  • Zorg dat je altijd de tijd neemt voor je ontbijt. Een goede basis voor de rest van de dag voorkomt onnodig snacken en een hongergevoel in de loop van de dag.
  • Onthoud dat afvallen alleen mogelijk is door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbrandt. Daarom is de combinatie van minder calorierijk (en in plaats daarvan voedzamer) eten en regelmatig sporten zo’n duurzame en effectieve manier om af te vallen.
  • Voorkom dat je maaltijden saai worden. (Dit is een risico dat je mogelijk loopt met maaltijdshakes.) Varieer, experimenteer en zorg dat je altijd een reden hebt om uit te kijken naar je volgende maaltijd!

Terug naar het hoofdartikel met een compleet overzicht van alle (snel) afvallen tips.

Leave a Reply