Snel afvallen in een week of minder!

Als je ooit al eens eerder hebt geprobeerd af te vallen, dan weet je dat het niet altijd makkelijk is. Een van de meest voorkomende struikelblokken is dat je te streng bent voor jezelf, bijvoorbeeld door jezelf uit te hongeren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling: het is niet leuk, frustrerend en werkt vaak zelfs averechts op je gewicht. Snel afvallen in een week is dan ook beste moeilijk als je niet niet goed voorbereid bent.

Wil je snel afvallen – in een week, een maand of een halfjaar – zorg er altijd voor dat je realistische doelen stelt en in de gaten blijft houden waar je het voor doet! Op die manier blijf je jezelf motiveren en voorkom je dat je opgeeft. Zo snel mogelijk afvallen kan bovendien aantrekkelijk klinken, maar vaak hebben diëten die snel afvallen beloven alleen een korte-termijn- en geen duurzaam effect .

Snel afvallen in een week of zelfs minder is dus zeker mogelijk. De vraag is of je ermee bereikt wat je wil bereiken. Wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk gewicht verliezen om er voor één dag goed uit te zien in bikini, voor één avond dat ene anders iets te strakke jurkje te dragen of krachtig een balans aan te brengen in je gebruikelijke dieet?

Dan is snel afvallen in een week, bijvoorbeeld door middel van een crashdieet, een valide optie. Wil je een duurzamer effect bereiken, dan zijn andere afvalmethoden beter van toepassing.

Snel afvallen in een week: hoe doe je dat?

Om binnen een week zo veel mogelijk gewicht te verliezen heb je een flinke dosis doorzettingsvermogen en zelfbeheersing nodig. Er bestaan diëten die je calorie-inname in de loop van enkele dagen tot een week drastisch terugbrengen. Dit soort diëten heet ook wel crashdiëten.

Zoals de naam al impliceert is het een vrij drastische maatregel, waarbij je vaak niet meer dan 1000 calorieën  (de aanbevolen calorie-inname voor een gemiddelde volwassene is tussen de 2000 en 2500) op een dag tot je neemt. Voorbeelden van crashdiëten zijn het 3-dagen-dieet, het soepdieet en het ziekenhuisdieet. Wil je duurzamer afvallen en de kans op een jojo-effect verlagen, neem dan een langere periode om je eetpatroon te optimaliseren, gezonder te eten en regelmatiger te sporten. Snel afvallen in een week kan al door de volgende tips in gedachten te houden:

  • Eet niet teveel koolhydraten.
  • Drink weinig tot geen alcohol.
  • Zorg dat je genoeg gezonde voedingsstoffen (vitaminen, vezels, eiwitten, mineralen) binnenkrijgt.
  • Slaap genoeg en neem voldoende rust.
  • Drink veel water en thee of koffie zonder suiker.
  • Eet regelmatig en voorkom een hongergevoel.
  • Sport, beweeg, verbeter je stofwisseling en werk aan je conditie.

Verantwoord en blijvend afvallen

Wil je snel afvallen? In een week kun je veel bereiken, mits je een streng dieet vol kunt houden. Vaak is het – vooral op de lange termijn – effectiever en lonender om met kleinere stapjes een grote verandering in je eet- en gedragspatroon op te bouwen, zodat je over het algemeen gezonder gaat lezen. Een alternatief waar je wel snel mee afvalt op een verantwoorde manier als je het verstandig aanpakt is afvallen met shakes.

Snel afvallen in een week is vaak een gehaaste poging tot het bereiken van een gezonder gewicht, maar door de korte periode die je in dat geval neemt om af te vallen zorgt vaak voor een jojo-effect wanneer je na die week weer in je oude dieet en eetpatroon vervalt. Minder snel afvallen, in een week of langer langzaam je eet- en sportgewoontes aanpassen en met kleine, realistische doelen werken is een verantwoorder en duurzamer alternatief voor snel afvallen in een week.

Verantwoord afvallen betekent ook dat je gevarieerd blijft eten. Let er altijd op dat je de vijf belangrijkste voedselgroepen, ook wel bekend als de Schijf van Vijf, in je dieet hebt:

  • Brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten.
  • Verse groenten en fruit.
  • Melk en zuivelproducten, vlees, vis en ei.
  • Halvarine, margarine, boter, bak- en braadproducten.
  • Water, thee en eventueel koffie.

Nog enkele nuttige tips voor afvallen

Snel afvallen in een week is misschien niet de beste, gezondste of meest effectieve manier om af te vallen, maar je kunt er toch eens in de zoveel tijd de nodige balans mee aanbrengen in je dieet en eetpatroon. Daarnaast zijn er nog enkele dingen die je kunt doen of waar je rekening mee kunt houden om gezonder te leven en op termijn meer af te vallen.

  • Wees voorzichtig met light-producten. Een light-product bevat hooguit minder calorieën dan het origineel, maar op zich zegt dat natuurlijk bijzonder weinig, vooral wanneer je het bijvoorbeeld over frisdrank hebt.
  • Doe zo veel mogelijk boodschappen nadat je hebt gegeten. Met een lege maag boodschappen doen leidt vaak tot onnodige uitgaven en bovendien tot de aanschaf van ongezonde producten.
  • Kies een teamsport of een sportmaatje om er zeker van te zijn dat je regelmatig beweegt en iemand hebt om je te motiveren.

Kortom: snel afvallen in een week heeft voordelen en nadelen. Overweeg altijd aandachtig welke afvalmethode het beste bij jouw doelen past!

Ben je op zoek naar een overzicht van de beste afslankmethoden dan vind je deze op mijn website. Ik heb over veel populaire afslankmethoden een review geschreven. Een overzicht van de afslankmethoden vind je hier.

Leave a Reply