Veel mensen hebben er moeite mee: de laatste kilo’s voorgoed van zich afschudden. Waar je tegenwoordig ook komt, overal word je met verleiding geconfronteerd. Het meest veelzeggende voorbeeld is natuurlijk de wekelijkse trip naar de supermarkt. De meest heerlijke versnaperingen, gemaakt met behulp van veel suikers en vet, liggen op ooghoogte in de schappen. Koeken, chips, chocolade en snoepgoed, je kunt het zo gek niet bedenken.

Vrijwel iedereen bezwijkt onder deze druk. Niet alleen de supermarkt is verantwoordelijk, ook bij vrienden of familie krijg je geregeld iets lekkers aangeboden. Dit is natuurlijk goedbedoeld, maar erg moeilijk wanneer je probeert die zwembandjes kwijt te raken voor de aankomende zomer aan zee. Al deze verleiding maakt dat het erg lastig om binnen korte tijd veel gewicht te verliezen.

Daarom nemen veel mensen de leus in de hand: “snel afvallen? Dieet!” Een dieet volgen lijkt inderdaad de oplossing; voor een bepaalde tijd eet je gewoon minder en zo raak je heel snel kilo’s kwijt. Het is ook zeker een goede optie tegen overgewicht, maar er moeten ook een aantal andere dingen gebeuren. Een dieet alleen is niet genoeg om die kilo’s langdurig weg te houden. De leus “snel afvallen? Dieet!” moet daarom toch een beetje worden aangepast, misschien moeten er zelfs meerdere leuzen worden gemaakt. Om langere tijd op een goed gewicht te blijven is het van belang om:

  • Je eetpatroon aan te passen
  • Meer te beweging
  • Niet terug te vallen in slecht gedrag na het dieet

Snel afvallen; dieet met mate

In de eerste plaats moet je voor en tijdens een dieet wennen aan een nieuw eetpatroon. Door een goed eetpatroon blijf je ook nadat je actief stopt met afvallen toch gewicht verliezen. Belangrijke boosdoeners zijn verzadigd vet en koolhydraten. Deze moet je vermijden wanneer je resultaten wilt boeken.

Ook moet je de totale hoeveelheid voedsel die je binnenkrijgt verminderen. Door deze twee dingen goed in het achterhoofd te houden kun je snel afvallen.

Dieet en gezond eten moeten dus samengaan in de strijd tegen overgewicht. Houd er bij deze aanpassingen ook rekening mee dat je lichaam kleine hoeveelheden van deze stoffen wel degelijk nodig heeft. Wanneer je dus in zijn totaliteit stopt met bepaalde producten kan dit juist een averechts effect hebben op de stofwisseling.

Het lichaam is een machine die van alles een klein beetje moet binnenkrijgen. Onthouding is dus ook niet goed. Door de totale hoeveelheid voedingstoffen te verminderen, maar wel een goede balans te behouden, is het mogelijk snel af te vallen, dieet of geen dieet.

 

Snel afvallen; dieet en beweeg

Naast goed eten is beweging essentieel om langdurig op een gezond gewicht te blijven. Wanneer je een goed dieet hebt uitgekozen, zoals bijvoorbeeld het 3 dagen dieet (in de volksmond ook wel het snel afvallen dieet) of een Vitadis dieet, moet dit gecombineerd worden met een gezonde vorm van sport.

Door de combinatie van gezond eten en veel bewegen kun je heel snel afvallen. Houd niet vast aan één bepaalde oefening of activiteit, probeer zoveel mogelijk te combineren. De ene dag is het mooi weer, dan kun je een stuk gaan hardlopen. De volgende dag regent het pijpenstelen; een half uur op de crosstrainer is dan een mooi alternatief. Het is altijd slim om hulp te vragen bij het opstellen van een trainingschema. Wil je snel afvallen? Dieet en beweeg.

Snel afvallen; dieet en wees streng

De laatste gouden regel voor snel afvallen: dieet en wees streng. Het is ontzettend zonde om na die intensieve workout een zak snoep leeg te eten of een kop warme chocolademelk met slagroom te drinken. Houd je in en drink alleen water en eet niets wat je niet van te voren met jezelf hebt afgesproken.

Tuurlijk mag je echt wel een keer genieten van een lekker stukje taart op een verjaardag, maar houd het hier dan ook bij, neem geen twee stukken en laat de borrelhapjes vervolgens staan. Je moet je gedrag veranderen. Na het dieet moet je denken “ Ik heb helemaal geen zin meer in dat tweede stuk”.

De drie pijlers van snel afvallen zijn dus een goed dieet, goede beweging, en een aanpassing van je eetpatroon. Je kunt heel eenvoudig beginnen. Het snel afvallen dieet (wat eerder in dit artikel genoemd is) is voor iedereen zo op te pakken. Je hoeft er niet goed voor te kunnen koken en je hoeft geen rare spullen in huis te halen.

Voor de beginner is dit ideaal! Neem snel eens een kijkje online en inventariseer wat je voor dit dieet allemaal nodig hebt, of maak een afspraak met een diëtiste. Afvallen kun je helemaal zelf, maar voor dat kleine beetje extra kan het altijd handig zijn om goede afspraken te maken met iemand die ervoor geleerd heeft. Heel veel succes!

Wil je gezond leren eten kijk dan eens naar deze review over de afslank receptenbijbel.

Leave a Reply