Runderburgers op volkorenbrood met een frisse salade van bataat

gerecht voor 4 personen

495 Kcal per persoon

Gezond en lekker kan goed samengaan, zeker als je er ook nog op wilt letten dat je niet teveel ongezonde voedingsstoffen naar binnen werkt. Weten wat je eet is dus belangrijk. Maar eten bereiden mag ook leuk en uitdagend zijn.

Vandaag heb ik gekozen voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd die eigenlijk iedereen kan maken. En uiteraard zijn er diverse variatiemogelijkheden om er iets heel bijzonders van te maken. Het rundvlees is een typisch streekproduct, wat je uiteraard goed kan vervangen door het standaard rundergehakt wat bij je eigen slager te koop is.

Het gaat in dit recept om rundvlees van het zogeheten MRIJ-rund, oftewel het Maas-Rijn-Ijssel rund. Het bijzondere hieraan is dat dit rund in het voorjaar en in de zomer buiten loopt waardoor het meer beweging krijgt dan de runderen die op stal staan. Dit komt het vlees uiteindelijk ten goede doordat het een stuk malser is en een wat zachtere smaak heeft.

Ingrediënten:

  • Bataat (ca. 1000 gram)
  • 2 rode paprika’s
  • 1 rode peper
  • paprikapoeder (4 theelepels)
  • Verse bladpeterselie
  • Rundergehakt (100 – 125 gram per persoon)
  • Tomatenpuree (4 eetlepels)
  • Krulslamelange (160 gram per persoon)
  • Turkse yoghurt (4 eetlepels)
  • Volkorenbroodjes (1-2 per persoon)
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Bereidingswijze:

  1. De oven: deze verwarmen we voor op 200 graden.
  2. De bataat gaan we schillen om het daarna in blokjes van circa 1cm te snijden. De paprika nemen we ook gelijk onder handen door de paprika in dunne reepjes te snijden. Nadat de zaadlijsten van de rode peper zijn verwijderd snijden we deze ook fijn.
  3. De helft van de gesneden peper uit de vorige stap vermengen we met een beetje paprikapoeder, olijfolie, peper en zout. De blokjes bataat en de paprika leggen we apart van elkaar op de bakplaat welke we hebben voorzien van bakpapier. Met het zojuist gemaakte mengsel gaan we de bataat bestrooien. Dit geheel doen we in de oven en laten het 25 minuten bakken. Halverwege de tijd kunnen het geheel omscheppen.
  4. Ondertussen hakken we de peterselie fijn. Het rundergehakt mengen we in een kom met de tomatenpuree, de overgebleven paprikapoeder, ciraca de helft van de fijngehakte peterselie, peper en zout. Kneed het gehakt goed en verdeel het in gelijke porties, afhankelijk van het aantal tafelgasten.
  5. Een grill- of koekenpan zetten we op middelhoog vuur om de hamburgers te bakken met een beetje olijfolie. Normaliter is 2-3 minuten voor elke kant voldoende.
  6. Terwijl de hamburgers in de pan liggen maken wij alvast de salade. De gesneden bataat, de paprika en de krulsla mengen we door elkaar. De Turkse yoghurt gebruiken we als basis voor een gezonde dressing. De olijfolie, bladpeterselie, peper en zout mengen we samen met de yoghurt. Gebruikt de helft van de dressing / saus om over de salade te verdelen (niet te veel)
  7. De volkoren broodjes kunnen we in de laatste 2 minuten mee laten bakken (tenzij je ze kant-en-klaar hebt gekocht).
  8. De broodjes versier je met de burgers met de gegrilde paprikareepjes en de overgebleven salade en saus. Eet smakelijk.

Wil je extra goed letten op de calorieën? Laat dan de broodjes achterwege.

Leave a Reply