Raw food: wat zijn de voor- en nadelen?

Zelf eet ik niet volledig rauw, maar heb wel regelmatig lekkere gerechten geprobeerd. Mijn favoriete appeltaart is rauw. Ik heb er al eens iets over gelezen, geprobeerd, maar niet 100% uitgevoerd. Misschien goed om eens een keer te proberen. Maar wat betekent leven volgens raw food nu eigenlijk? Een leuk onderzoekje waard…

In dit artikel over raw food lees je:

Wat is raw food?

Raw food betekent “rauwe voeding”. Hiermee wordt voeding bedoeld dat puur natuur is. Voeding dat niet is bewerkt door de mens. Dit betekent dat er niets aan toegevoegd is maar ook dat de voeding niet gekookt, gebakken, gestoomd of gebraden is.

De filosofie van raw food is gebaseerd op de overtuiging dat ongekookt voedsel, beter is voor het lichaam. Door voeding te koken of anderszins te bewerken zouden veel enzymen verloren gaan. Dit maakt bewerkte voeding moeilijk verteerbaar.

Mensen gaan heel verschillend om met de term raw food. Sommige mensen die een raw food dieet plan volgen beperken hun consumptie van gekookte en bewerkte voedingsmiddelen tot 25% of minder.

Er zijn echter raw food bewegingen die nog veel verder gaan. Deze bewegingen schrappen zelfs vlees, vis, zuivel en eieren uit hun voedingspatroon. Men is namelijk van mening dat deze voeding geen waarde heeft voor het lichaam. Daarnaast zouden vlees, vis, zuivel en eieren een bron zijn van allerlei allergieën.

Raw food is onbewerkt en ongekookt voedsel dat rechtstreeks uit de natuur komt. Dit zou gezonder zijn en een positieve uitwerking hebben op de spijsvertering. Mensen gaan heel verschillend om met het begrip raw food.

Waar komt de raw food gedachte vandaan?

De raw foodies wijzen naar het voedingspatroon van onze voorvaderen. Ongeveer 400.000 jaar geleden heeft de mens pas het vuur uitgevonden. Daarvoor at de mens alleen maar voeding dat niet verhit was. De gedachte is dan ook dat de mens oorspronkelijk niet gemaakt is om voeding te eten dat verhit is.

Deze redenering ondersteunt men door te wijzen naar culturen zoals die van de Himalaya Hunza. In deze vallei eten de mensen veel rauwe voeding. Ze volgen een dieet dat voornamelijk bestaat uit onbewerkte plantaardige voeding met slechts eens per week een klein portie vlees, niet gekookte melk en verder werd er veel water gedronken. In deze vallei worden de mensen zeer oud. Veel mensen worden daar ouder dan 100 jaar.

De raw food gedachte is gebaseerd op het voedingspatroon van onze voorvaderen.

Wat eten mensen met een raw food dieet?

Een rauw voedsel dieet omvat een verscheidenheid van voedzame voedingsmiddelen:

  • fruit
  • groenten
  • gekiemde bonen en granen
  • rauwe noten
  • zeewier
  • niet-zuivel alternatieven zoals amandelmelk (liefst zelf gemaakt)

Kortom elk onbewerkte voedsel voldoet aan de raw food dieet standaard. Vaak eten zij biologisch, omdat dan geen pesticiden zijn gebruikt om de voeding te ‘vervuilen’. Zoals gezegd zijn er verschillende vormen van een raw food dieet.

De meest gebruikte raw food dieet vorm bevat enkel voeding dat niet gekookt, gebakken of gebraden is. Sommige raw food diëten gaan hierin nog verder. Deze bevatten zelfs geen vlees, vis, eieren en zuivel producten. Ook al zijn er best vissoorten die je onbewerkt kunt eten. Hetzelfde geldt voor eieren en zuivel. Vlees dient vaak wel verhit te worden voordat het eetbaar is.

Mensen die een raw food dieet volgen eten onbewerkt voedsel dat niet verhit, gekookt of gebraden is. Sommige raw food diëten gaan nog verder en bevatten ook geen vlees, vis, eieren of zuivel.

Wat zijn de voordelen van raw food?

Een groot risico voor de volksgezondheid zijn de industriele bewerkingen van voeding zoals we dat in de supermarkt kopen. Vooral het feit dat er veel suikers en zout wordt toegevoegd is ongezond. We zien dit terug in het groeiend aantal welvaartsziektes. Denk alleen al aan het feit dat bijna 50% van de Nederlanders te zwaar is.

Door meer raw food te eten keer je terug naar de basisproducten. Daardoor krijg je minder suiker en zout binnen en dat is gezond.

Wat zijn de nadelen van raw food?

Het voedingscentrum in Nederland stelt dat niet wetenschappelijk is aangetoond dat verhitting van voedsel kankerverwekkend zou zijn. Alleen als je voedsel laat aanbranden en het vervolgens opeet loop je gezondheidsrisico’s. Volgens het voedingscentrum is het meest belangrijke dat je gezond en gevarieerd eet. Daarbij hoeft het voedingspatroon niet geheel uit raw food te bestaan. Door alleen raw food te eten kan het eetpatroon makkelijk te eenzijdig worden waardoor je essentiële voedingsstoffen mist. Denk aan vitamine B12 dat vooral te vinden is in dierlijke producten.

Critici van het rauw voedsel dieet beweren, dat terwijl sommige goede enzymen worden vernietigd, wanneer voedsel wordt gekookt het van ondergeschikt belang is. Ze zeggen dat het lichaam zijn eigen spijsverteringsenzymen produceren in reactie op voedselinname.

Een andere bewering is dat bepaalde nutriënten, makkelijker opgenomen worden door het lichaam als voeding gekookt is. Bonen kun je niet rauw eten. Dat is niet te verwerken door je lichaam.

Voorstanders geven aan dat obesitas niet voorkomt bij aanhangers van raw food. De tegenstanders vinden het logisch dat obesitas niet voorkomt bij mensen die rauw eten. Het gewichtsverlies schrijven zij volledig toe aan de caloriebeperking.

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat raw food gezonder is dan gezonde voeding dat wel verhit, gebakken of gebraden is. Door enkel raw food te eten loop je het risico op een te kort aan belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B12.

Raw food wel of niet verstandig?

Kortom er zijn voor- en tegenstanders van het eten van Raw Food. Zelf ben ik van mening dat we best eens vaker rauw kunnen eten. Er zijn immers lekkere mogelijkheden en als je af en toe een rauwe maaltijd toevoegt aan je gezonde eetpatroon, profiteer je van de voordelen van rauwe voeding. Hoe jij jezelf zo’n gezond eetpatroon kunt aanleren staat beschreven op onze afvallen buik pagina.

Daarom leen ik ook graag een raw food recept en geniet ik ten volle van deze pure smaken. Maar volledig rauw eten gaat me te ver. Ter inspiratie voor dit artikel heb ik ook weer eens gekeken naar de documentaire op Zapp over de jongen die alleen maar rauw eet. Toen dacht ik weer, dat is toch wel heel extreem. Zeker voor mij.

Overigens is het een misvatting dat de oermens veel ouder werd dan wij. Onze levensverwachting is veel gunstiger dan die in de tijd dat mensen nog enkel raw food aten (bron: wikipedia).

Helemaal overstappen op volledig raw food lijkt niet verstandig. Wel kan het helpen om meer inzicht te krijgen in gezonde voeding door bewuster te worden van wat je eet.

Beginnen met raw food

Wil je beginnen met raw food dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van het Paleo dieet. Met dit Paleo dieet keer je terug naar de eetgewoonten van onze voor ouderen. Lees de review en bepaal zelf of dit iets voor jou is om uit te proberen?

 

Leave a Reply