Het platte buik dieet: tot wel 5,4 kilo per week afvallen

Het platte buik dieet voor een zichtbaar plattere buik. Wie wil dat nu niet. Een te dikke buik is ongemakkelijk en ongezond. Uit ervaring weet ik dat veel pogingen om een plattere buik te krijgen mislukken. De oorzaak ligt in verkeerde adviezen en verkeerd opgezette diëten gericht op de korte termijn. Gelukkig is er ook een platte buik dieet waarmee je relatief eenvoudig kunt afvallen rondom de buik.

In dit artikel lees je:

Platte buik krijgen door oorzaak aan te pakken

De oorzaak van overgewicht en een dikke buik is bijna altijd verkeerde voeding. Verkeerde voeding zorgt er voor dat je snel te veel calorieën binnenkrijgt. Het lichaam kan niet al die calorieën verbranden en slaat het daarom op als vet. Vaak slaat het lichaam vet op rondom de buik.

Uiteraard is dit per persoon verschillend. Zo zien we bij mannen vaak een dikke buik ontstaan. Bij vrouwen stapelt het vet zich vaak sneller op rondom de billen en heupen.

Naast een dikke buik heeft de ongezonde voeding ook als resultaat dat de spijsvertering minder goed gaat werken. Je lichaam kan al die suikers niet verwerken waardoor je verstopt raakt. Naast een dikke buik heb je dan ook een opgeblazen en vol gevoel. Niet voor niets zijn er complete cursussen beschikbaar om te leren suikervrij te eten.

Uiteraard zijn er uitzonderingen waarbij een dikke buik een andere oorzaak heeft. Een voorbeeld is het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Dit is een chronische ziekte waarbij de spijsvertering niet goed werkt.

Wil je een platte buik dan is wat mij betreft de eerste stap om eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Veel mensen vinden dit moeilijk en daarom kan het verstandig zijn om gebruik te maken van een platte buik dieet.

Het platte buik dieet die ik hieronder behandel helpt jou (al tijdens het afvallen) om een gezond voedingspatroon aan te leren.

Het ultieme platte buik dieet

Stap 1: Inzicht in eetpatroon

Een plattere buik begint met de juiste voeding. Het is daarom belangrijk om eerst goed inzicht te krijgen in jou persoonlijke voedingspatroon. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zo heeft het voedingscentrum een app ontwikkeld genaamd ‘de eetmeter’. Deze app is simpel te downloaden in de app store op google playstore.

Met behulp van de app registreer je enkele dagen wat je op welk moment hebt gegeten. De app geeft aan hoeveel calorieën de voeding bevat. Ook kun je eenvoudig aflezen hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten de voeding bevat. Dit inzicht is essentieel.

Koolhydraten zijn de belangrijkste veroorzaker van een dikke buik. Vooral de bewerkte voeding die we tegenwoordig massaal eten zitten boordevol snelle koolhydraten zoals suikers. Deze suikers hebben geen voedingswaarde, zijn rijk aan calorieën en kunnen door ons lichaam slecht verteerd worden. Dit heeft tot gevolg dat je aankomt in gewicht en een dikke buik krijgt.

Dit betekent dat de hoeveelheid koolhydraten sterk beperkt wordt ten gunste van de hoeveelheid eiwitten. Waarschijnlijk zal dit ook het advies zijn op basis van de analyse van je voedingspatroon.

Stap 2: Knelpunten aanpakken

Ik ga er even vanuit dat ook bij jou het probleem zit in het te veel aan koolhydraten (suikers). Het is dan belangrijk om te weten welke soort voeding de meeste suikers bevat. Uit onderzoeken van het kenniscentrum suikers blijkt dat zowel bij mannen en vrouwen (ongeacht leeftijd) frisdrank op nummer 1 staat.

De eerste stap is het vervangen van suiker houdende dranken door niet suikerhoudende dranken. Uit onderzoeken blijkt dat de suikerhoudende dranken maar weinig verzadigen terwijl ze wel veel calorieën bevatten. Deze combinatie zorgt voor een groot risico dat je te veel calorieën gaat consumeren dan het lichaam nodig heeft.

Verder blijkt dat cake, koek, zuivelproducten, chocolade, suiker, honing en jam eveneens een belangrijke bijdrage leveren aan de consumptie van toegevoegde suikers. Vaak zijn dit de tussendoortjes en het broodbeleg. Daarom is het belangrijk om ook hier alternatieven voor te vinden.

Stap 3: Ongezond vervangen door alternatief

Nu we weten welke voedingsmiddelen zorgen voor veel calorieën en weinig vulling is het belangrijk deze te vervangen. Frisdranken zijn te vervangen door water, thee en koffie.

Voor de tussendoortjes is dit vaak wat lastiger. Daarom is het advies om te starten deze tussendoortjes te vervangen door een dieet shake. Dit kent meerdere voordelen. Zo bevat een shake gezonde voedingsstoffen en weinig calorieën. De shakes zijn eenvoudig aan te maken en mee te nemen. Ook leveren de shakes een verzadigend gevoel op doordat ze meestal relatief rijk zijn aan eiwitten. Dit betekent dat je in de middag en avond minder honger zult hebben.

Stap 4: Werken aan een gezonder eetpatroon

Shakes blijven gebruiken is natuurlijk geen optie. Probeer daarom naar verloop van tijd steeds wat tussendoortjes door gezonde tussendoortjes te vervangen. Het shake dieet dat ik zal aanbevelen bevat ook een gratis receptenboek dat jou daarbij goed op weg kan helpen.

Alternatief platte buik dieet

Het dieet wat hieronder wordt beschreven is in feite een soort starterkit. Heb je geen zin in het hierboven genoemde stappenplan dan kan dit een goed alternatief zijn.

Met dit dieet kun je heel gericht afvallen in een zeer kort tijdsbestek. Tevens pakt het dieet de buik en de heupen aan, dus het is een dieet dat ideaal is voor het afvallen buik en heupen. Het dieet bestaat uit hele simpele producten zoals je die gewend bent. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Vanille ijs
  • Bruine boterham met pinda kaas
  • Fruit (appel, grapefruit)
  • Groente (sperziebonen, worteltjes)

Het geheim van dit dieet is om reguliere producten te eten, maar gedoseerd. Met doseringen kun je namelijk het afvalproces beïnvloeden, omdat je net onder de hoeveelheid calorieën van het lichaam gaat zitten. Zo kun je afvallen buik en heupen dus heel gemakkelijk controleren.

Door niets te eten val je wel af, maar het is ongezond en zodra je eet krijg je de kilo’s snel weer terug. Afvallen buik en heupen doe je dus efficiënt met een gecontroleerd dieet zoals het drie daagse dieet.

Starten met het platte buik dieet

Wil je direct starten met een platte buik dieet? Mijn advies is om eerst te richten op de tussendoortjes. Ik denk daarbij niet alleen aan voeding maar ook aan (fris)drank. Probeer deze te vervangen door gezondere alternatieven zoals kwark met noten en vervang gezoete dranken door ongezoete dranken.

Dit artikel over afvallen met shakes kan je goed op weg helpen. Met een kwalitatief goede shake vervang je eenvoudig de tussendoortjes door een gezond alternatief. Gedurende de tijd leer je zelf welke tussendoortjes jij lekker vindt terwijl ze toch gezond zijn.

Terug naar het centrale artikel over afvallen buik.

Bronnen:

https://www.kenniscentrumsuiker.nl/images/downloads/Rapport_Consumptie-toegevoegde_suikers-in_Nederland_final.pdf

 

Leave a Reply