Kettlebell workout review

De kettlebell workout is een van de meest efficiënte manieren om snel af te vallen, buikvet te verliezen en een geweldig lichaam te creëren. Is dit echt zo en hoe werkt trainen met een kettlebell nu precies?

In dit artikel lees je:

Wat is de kettlebell workout precies?

De kettlebell workout is een ultiem thuis fitness programma ontwikkeld door Jesse van der Velde. Jesse is een van de meest bekende gezondheidscoaches in Nederland. Grote kans dat jij hem wel eens gezien hebt op televisie.

Met de kettlebell workout krijg je:

  • Minder vetmassa en een slanker postuur
  • Meer spiermassa en strakkere buik
  • Een significant betere algehele conditie
  • Een op alle onderdelen getraind lichaam
  • Sterkere buik-, rug- been- en armspieren.

De kettlebell workout is samengesteld uit een vijftal instructie dvd’s. Bij elke dvd wordt een handig trainingsschema meegeleverd als naslag werk. Op de dvd’s vind je de inhoudelijk instructies en wordt de complete workout voorgedaan door een mevrouw. Jesse staat er naast en legt uit en geeft tips aan de hand van de uitgevoerde oefeningen. Per dvd kun je circa 6 weken trainen.

Verder krijg je toegang tot een schat aan achtergrondinformatie via de website van Jesse.

Hoe werkt een kettlebell workout?

De kettlebell workouts duren maximaal 25 minuten. Het zijn echte korte maar intensieve training. De kettlebell methode vind zijn oorsprong in het Russiche leger waar militairen ermee getraind werden.

Door deze hoge intensiteit interval trainingen wordt de aanmaak van groeihormonen (lichaamseigen) maximaal gestiumuleerd. Dit zorgt voor een verhoogde stofwisseling en daarmee vetverbranding. Het zorgt er ook voor dat de huidcellen verjongt worden en de spieren sterker en strakker worden. Daarmee is de kettlebell workout uitermate geschikt voor afvallen buik.

Een workout begint met een korte warmingup. Deze dient ter opwarming van de spieren en het verhogen van de hartslag. Verder bestaat de workouts uit een variatie aan oefeningen die in een vaststaande volgorde worden afgewerkt. Ook kennen de oefeningen een bepaald aantal herhalingen wat zorgt voor de hoge intensiteit.

Tussen de oefeningen door kun je korte rustmomenten inbouwen om wat te herstellen. Daardoor kan je hartslag weer wat omlaag.

Jesse heeft de kettlebell dvd’s en trainingen zo vorm gegeven dat het complete lichaam getraind wordt. De training is zowel voor mannen als vrouwen geschikt. Dit komt ook doordat de kettlebell in verschillende gewichten verkrijgbaar is. Daardoor sluit de training altijd aan op jou persoonlijke conditie en spierkracht.

Veel gestelde vragen over de kettlebell workout

Hoe vaak per week moet je trainen voor een zichtbaar resultaat?

Hoe vaak je traint is helemaal aan jezelf. Wel is het zo dat in zijn algemeenheid geldt dat minimaal 2 workouts per week nodig zijn om kracht en conditie op te bouwen. Hoe meer je traint hoe sneller je resultaat zult zien. Al is het wel belangrijk goed naar je lichaam te luisteren en voldoende rust in te bouwen.

Wanneer zie ik resultaat?

Train je 2 tot 3 keer in de week met de kettlebell dan kun je al binnen 3 weken een duidelijk resultaat verwachten. Waarschijnlijk val je wat af en zijn je spieren sterker geworden. Daardoor ziet je lichaam er ook strakker en gezonder uit.

Is de kettlebell ook voor beginners en oudere mensen?

De kettlebell workout is geschikt voor iedereen. Dit komt doordat je de intensiteit kunt aanpassen door te spelen met het gewicht dat je gebruikt. Ben je minder getraind gebruik dan een lichtere kettlebell.

Ook vrouwen die weer fit willen worden na een bevalling maken veel gebruik van de kettlebell trainingen.

Moet ik de dvd’s altijd gebruiken bij het trainen?

Nee dit hoeft niet. Vooral in het begin zijn de dvd’s nodig om de oefeningen technisch goed onder de knie te krijgen. Beheers je eenmaal de oefeningen dan zijn de dvd’s niet meer strikt noodzakelijk.

Is de kettlebell workout geschikt om buikvet weg te trainen?

Ja de kettlebell oefeningen behoren tot de meest effectieve oefeningen voor buikvet wegtrainen. Dit komt doordat de workouts conform het HIIT principe zijn opgebouwd. Trainen met een hoge intensiteit waarbij kracht en cardio training gecombineerd worden. Dit blijkt de meest effectieve manier om overtollig vet te verliezen.

Persoonlijke Kettlebell workout review

Mijn man heeft besloten de Kettlebell workout te kopen en zelf te gaan trainen volgens het bijgeleverde trainingsschema in de vorm van dvd’s. Hieronder lees je zijn ervaringen en kun je zelf beslissen of de Kettlebell workout wellicht wat voor jou is.

De bestelling van kettlebell workout

Op 24 juni heb ik de kettlebell workout besteld (de 16 kg versie). Ik heb last van mijn rechterschouder. Volgens de fysiotherapeut komt dit doordat mijn spieren niet sterk genoeg zijn. Ook heb ik een zittend beroep dat niet echt meewerkt aan spieropbouw. Ik ben dan ook al langere tijd op zoek naar een trainingsmethode waarmee ik mijn hele lichaam kan trainen. Verder wil ik graag fitter worden en wat buikvet verliezen.

Afvallen is niet mijn hoofddoelstelling omdat ik niet echt te dik ben (1,90 mtr en 85 kilo). Wel wil ik graag wat minder buikvet. Inmiddels is het voetbal seizoen afgelopen en heb ik tijd over voor andere trainingsvormen. Ik wil echter geen uren in de sportschool doorbrengen of een abonnement afsluiten waar ik weer een jaar aan vast zit.

Ik wil maximaal 2 tot 3 trainingen per week doen van ongeveer een half uur per training. Ik heb daarom de kettebell workout gekocht en via de website van Mirjam deel ik in dit blog mijn ervaringen en resultaten.

De bestelling ging vrij eenvoudig via de website van Jesse. Ik heb de 16 kg. versie besteld aangezien deze wordt aanbevolen voor mannen. Mijn eerste gedachte is dat dit best een behoorlijk gewicht is.

Voor vrouwen en minder getrainde mensen zijn er ook lichtere varianten van de kettlebell beschikbaar. Op zijn website staat dat de kettlebell workout binnen 3 werkdagen bezorgd zal gaan worden. Ik ben benieuwd wanneer de workout binnen gaat komen aangezien het nu woensdagavond is.

De kettlebel is ontvangen

Twee dagen na mijn bestelling stopt er om 14:50 uur een bestelwagen van Post NL voor mijn deur. De dame die uitstapte had zichtbaar moeite om het pakketje naar mijn voordeur te brengen. Het is lekker weer en denk meteen al aan die warme zolder waar ik wil gaan trainen. Maar goed ik neem het pakketje in ontvangst.

Het is een flinke doos met daarin de kettlebell en een doosje met 5 dvd’s erin. Kettlebell workout 1 t/m 4 en een bonus dvd met de Kettlebell vet-killer workout. De dvd’s heten:

  • dvd 1: Vet verbranding programma
  • dvd 2: Buikspieren programma
  • dvd 3: Benen programma
  • dvd 4: Conditie en total body programma
  • dvd 5: Kettlebell vet-killer

Wat mij direct opvalt aan de voorkant is dat er een vrouw op de voorkant staat met de ondertekst: “womens’s favorite”. Ik twijfel en bel de helpdesk van Jesse. Een vriendelijke vrouw stelt mij gerust dat er slechts één versie van de dvd’s is die zowel geschikt is voor vrouwen als mannen. Alleen het trainingsgewicht van de kettlebell is anders.

Ik hang op en open de eerste dvd hoes. Er zit geen dvd in! De andere dvd hoesjes bevatten wel allemaal een dvd. Weer de helpdesk gebeld en ik moet het dvd pakketje retour sturen en krijg een nieuwe opgestuurd vanuit de fabriek.

Wel jammer want ik ben enthousiast en wil vanavond direct beginnen. In de eerste dvd hoes zit wel een blaadje met de workouts van de 1e trainingssessie. Na het weekend ontvang ik een nieuwe doos met DVD’s, dit keer zitten ze er wel allemaal in.

De eerste Kettlebell workout

Die maandagavond rond 19.30 uur begeef ik mij naar de zolder. Aan de hand van het blaadje uit de dvd box en de dvd voer ik de oefeningen uit. Eigenlijk heb ik het blaadje helemaal niet nodig. De dvd is super duidelijk en de complete training staat erop! Al na een minuut of 5 begeef ik mij in een bad van zweet.

Ik ben gestart met de two arm swing, gevolgd door de split squat en daarna de one-arm kettlebell press.

Two arm swing

Deze ging mij vrij goed af. Het betreft de basisoefening uit het Kettlebell programma en is belangrijk dat deze perfect beheerst wordt. Je traint feitelijk je hele lichaam met deze oefening. Benen uit elkaar, gewicht op de hielen en swingen maar. Na een paar swings voel ik mijn benen en armen en begin ik al behoorlijk te zweten.

Split squat

De Kettlebell split quat is echt een zware oefeningen. Met het gewicht in mijn gebogen arm op schouderhoogte, eén knie op de grond en dan omhoog komen. Deze oefening zorgde ervoor dat ik in zweten uitbarste. Na de eerste keer met links had ik een trekkende hamstring, heb even wat rek oefeningen gedaan en daarna ging het prima.

In latere trainingen heb ik telkens last gehouden van mijn hamstrings. Inmiddels weet ik dit te voorkomen. Het blijkt dat ik mijn spieren langer rust moet geven. Voor mij werkt het niet om de ene avond hard te lopen en de volgende avond met de Kettlebell te gaan trainen. Waarschijnlijk is dit voor iedereen anders maar ik wilde je deze informatie niet onthouden want wellicht loop je tegen dezelfde problemen aan.

One-arm kettlebell press

Met de kettlebell in één hand op kinhoogte en dan je arm recht omhoog buigen. Met rechts ging dit nog wel maar links was een ander verhaal. Dit ging vrij moeilijk en het lukte mij niet om de linkerarm volledig te strekken.

Ik was na 20 minuten klaar, ben gaan douchen en voel nu vooral mijn bovenbenen en heb bovenal een voldaan gevoel.

De tweede Kettlebell workout

Het is vandaag alweer twee dagen geleden dat ik mijn eerste Kettlebell training heb gedaan. Met de dvd in de laptop ga ik naar zolder om mijn tweede training te doen. Ik bekijk de eerste training omdat ik die zonder dvd heb gedaan.

Het blijkt dat ik redelijk goed zat met de oefeningen maar dat ik de split squad zonder Kettlebell had moeten uitvoeren. Ook geeft Jesse een heldere uitleg welke warming-up oefeningen je kunt doen alvorens met de training te beginnen.

Ik besluit om de eerste training via de dvd te volgen. De two-arm swing wordt afgewisseld met de split-squad en de training is goed vol te houden. Ik merk dat mijn conditie al verbeterd is ten opzichte van de eerste training.

Daarna volgt de one-arm Kettlebell press. Net als in de eerste training heb ik problemen met links. Ik krijg de Kettlebell maar twee keer goed recht omhoog waarna er verzuring optreedt. Jammer dat Jesse hier in de dvd geen aandacht aan schenkt. Ik besluit om dan maar drie keer een press te doen met links en dan met rechts.

Na een half uur zit de training er al weer op. Met de dvd erbij is het een stuk makkelijker trainen vind ik. Voordelen van werken met de dvd zijn:

  • Duidelijke uitleg over warming-up;
  • Duidelijke uitleg per oefening;
  • Meetrainen terwijl de vrouw op de dvd ook haar oefeningen uitvoert;
  • Vooruit of achteruit spoelen van de dvd is niet nodig;
  • Duidelijke rustpauzes en volgorde van de oefeningen.

Na de training was ik minder kapot dan na afloop van de eerste training. Ik merk vooral weer mijn benen en ook de schouders.

De derde training met de Kettlebell

Vandaag is het maandag en omdat ik bijna geen spierpijn meer heb besluit ik door te gaan met de volgende training. De training voer ik uit aan de hand van de dvd met daarop de derde training. De training begint met een warming-up van de spieren.

One arm swing

De one arm swing is feitelijk niets anders dan de two arm swing. Het enige verschil is dat je nu niet met twee handen maar met één hand de kettlebell vasthoudt. Ik merk vooral dat je moet opletten dat de schouders in een rechte lijn blijven. Door het gewicht heb ik de neiging om scheef te gaan. Jesse duidt dit ook in de video en hamert erop dat rechte schouders belangrijk zijn.

Split Squad

De one arm swing wordt afgewisseld met de split squad zoals toegelicht bij de eerste training.

One arm press

Daarna volgt de one arm press. Ik merk vooruitgang omdat ik vooral met links meer kracht heb gekregen. Ik kan nu zonder al te veel moeite de Kettlebell drie keer omhoog brengen waarbij ik de techniek niet uit het oog verlies. Met rechts ging dit al wel goed maar ook hier merk ik vooruitgang.

Mijn eind oordeel kettlebell workout

Nu twee maanden later heb ik alle Kettlebell DVD’s volledig gehad. Ik merk en zie aan mijn lichaam dat:

  • kracht in de armen is toegenomen;
  • kracht in de benen is toegenomen;
  • er 3 kilo gewicht af is;
  • mijn spieren meer zichtbaar zijn geworden;
  • ik een strakke buik heb gekregen;
  • de dvd’s enorm handig zijn.

Persoonlijk vond ik vooral in het begin de Kettlebell van 16 kg te zwaar. Ik merkte dit vooral bij de Kettlebell press en de Split Squad. Dit heb ik opgelost door wat minder herhalingen uit te voeren dan voorgeschreven in het trainingsprogramma.

Wel heb ik er voor gezorgd dat er progressie zit in het aantal herhalingen. Bij de eerste kettlebell workout kon ik de press maar 2 keer uitvoeren. Inmiddels kan ik de press conform de voorgeschreven frequenties uitvoeren.

Dit is dan ook het enige nadeel wat ik zelf heb ondervonden. Ik ben daarom heel positief gestemd en ga rustig door met trainen. Voor wie geïnteresseerd is in de Kettlebell Workout van Jesse van der Velde kan informatie krijgen via onderstaande knop.

Starten met de Kettlebell workout (kortingspagina)

Leave a Reply