Is zitten echt het nieuwe roken?

De laatste tijd doen steeds meer berichten de ronde dat zitten moet worden gezien als het nieuwe roken. Hiermee wordt bedoeld dat zitten dezelfde of zelfs nog negatievere gezondheidseffecten zou hebben dan roken. Maar klopt deze berichtgeving wel en waar is deze op gebaseerd?

In dit artikel lees je:

 

Is zitten het nieuwe roken of valt dit wel mee?

Nee dit valt zeker niet mee volgens diverse deskundigen (Scherder van de VU). Een inactieve levensstijl zorgt wereldwijd voor meer doden dan roken. Zo is te weinig beweging na hart-, vaat- en infectieziekten de nummer vier doodsoorzaak.

Aangezien de wereldbevolking steeds meer tijd zittend doorbrengt neemt het risico als maar verder toe. Bewegen is naast gezonde voeding de basis en randvoorwaarde voor een gezond(er) leven. Voldoende bewegen is overigens alleen niet voldoende om af te vallen, hierbij is gezonde voeding nog veel belangrijker.

Tegenwoordig eten we steeds meer industrieel bewerkte voeding wat al snel leidt tot een te hoge inname van snelle (ongezonde) koolhydraten. In dit stuk over koolhydraatarm dieet lees je precies wat je zou kunnen eten om minder ongezonde koolhydraten binnen te krijgen.

Wat is dan precies het probleem?

Als je onvoldoende beweegt dan worden de beenspieren te weinig belast. De beenspieren vormen de grootste spiergroep in het menselijk lichaam. Het gevolg is dat er meer vet in je bloed terecht komt en dat je lichaam minder goed suikers kan afvoeren wat leidt tot een hogere vetopslag.

Beide factoren hebben een negatief effect op je gezondheid omdat ze een belangrijke oorzaak zijn voor hart- en vaatziekten en diabetes.

Het bovenstaande effect is middels meerdere onderzoeken aangetoond. Zo is er een grootschalig onderzoek uitgevoerd in Australië onder ruim 222.000 mensen van boven de 45 jaar. Er was sprake van 40% meer sterfgevallen onder de personen die lange dan elf uur per dag zittend door brachten.

Sterfte kwam het minst voor onder de mensen die minder dan vier uur per dag zittend door brachten. Een zelfde soort onderzoek maar dan op wat minder grote schaal is uitgevoerd onder drie groepen gezonde studenten. Dit leverde een zelfde beeld op.

Bij te lange inactiviteit treedt spierverslapping op. Denk aan een been dat een paar weken in het gips heeft gezeten. Als het gips eraf gaat is het been helemaal slap geworden en zijn de spieren grotendeels verdwenen. Door te weinig beweging kan hetzelfde gebeuren met je hart aangezien dit ook een spier is.

Normen voor lichaamsbeweging

Iedereen kent wel de norm van een half uur per dag matig intensief bewegen. Dit betekent bijvoorbeeld een half wandelen of fietsen. Deze norm is vastgelegd in de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Het hart moet volgens de NNGB norm een half uur per dag een voelbare inspanning leveren.

Dan is er nog een tweede norm die de Fitnorm wordt genoemd. Je voldoet aan deze norm wanneer je drie keer per week ‘zwaar intensief’ beweegt gedurende 20 minuten per keer.

Onderzoek wijst uit dat meer dan 30% van de Nederlanders geen van beide normen haalt. Dit gaat dus over miljoenen Nederlanders en misschien hoor jij daar (onbewust) ook wel bij! Het is verstandig om eens kritisch naar je eigen beweegpatroon te kijken.

Zit je langer dan 11 uur per dag dan is dit al lastig te compenseren met een half uur hardlopen. Het is daarom verstandig om gedurende de dag extra beweegmomenten in te bouwen of er voor te kiezen om ’s avonds meer intensieve inspanning te leveren om je spieren goed te onderhouden.

Tips om meer te bewegen

Gedurende de dag meer bewegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. De oplossingen liggen vaak zo voor de hand dat je ze waarschijnlijk allemaal ontzettend logisch vindt. Toch even een korte opsomming van de belangrijkste quick wins:

  • Fysiek contact opzoeken met collega’s in plaats van emailtjes sturen
  • Rondlopen als je aan het bellen bent
  • Vaker koffie halen voor collega’s of mee lopen met collega’s naar de koffieautomaat
  • In de lunchpauze een wandeling maken
  • De fiets nemen naar het werk of station
  • De trap nemen in plaats van de lift

Toch kan het best lastig zijn om overdag voldoende beweging te krijgen. Ik praat uit eigen ervaring omdat ik zelf natuurlijk ook een zittend beroep heb. Een effectief product om je spieren en conditie goed op peil te houden is de Kettlebell workout.

Een all round trainingsprogramma waarmee je alle spieren in het lichaam in korte tijd een volledige workout kunt geven. Het resultaat is een strak, fit en gezond lichaam. Hierdoor hoef jij je niet meer druk te maken over het feit of je elke dag wel voldoende beweegt.

Zelf heb ik dit product ook in huis en een uitgebreide review van het product vind je hier. Wil je de Kettlebell kopen of wil je graag meer informatie dan kan dat via onderstaande button:

Leave a Reply