Hoeveel afvallen met 500 calorieën per dag?

Door 500 calorieën per dag minder te eten kun je afvallen. Hetzelfde geldt als je slechts 500 calorieën per dag eet. De vraag is echter of het gezond is. Laat staan als je voor 2 dagen een 500 kcal dieet gaat volgen. Maar hoeveel kun je precies afvallen? En wat is de relatie tussen calorieën en afvallen? In dit artikel vind je meer informatie over:

De relatie tussen calorieën en afvallen

Afvallen, snel afvallen, gezond afvallen, alles draait om calorieën. Maar hoe zit dat precies? Voor het nut van dit artikel zal ik het heel kort houden. Elk lichaam verbruikt per dag een bepaalde hoeveelheid calorieën. Eet je (structureel) meer calorieën dan kan het lichaam dit niet kwijt. Het te veel aan calorieën slaat het lichaam op als vet. Gevolg is dat je lichaamsgewicht toeneemt. Andersom geldt hetzelfde. Vind hier meer achtergrond en detailinformatie over snel afvallen op een gezonde manier.

Als we praten over calorieën en afvallen dan gaat het over de eenheid kilocalorieën (kcal). De eenheid kcal staat vermeld op alle voedingsmiddelen. De hoeveelheid kcal staat vermeld voor het totale product en per portie.

Wetenschappelijk is bepaald dat zo’n 3.500 kcal te veel resulteert in een opslag van 500 gram lichaamsvet. Dus meer 3.500 meer eten dan je lichaam verbruikt betekent 500 gram extra lichaamsvet. Andersom geldt hetzelfde.

Hoe kun je eenvoudig jouw caloriebehoefte bepalen

Om te bepalen of jij te veel calorieën binnenkrijgt zijn er twee dingen nodig. Dit is de hoeveelheid calorieën die jij dagelijks binnenkrijgt. Dit is vrij eenvoudig te bepalen. Registreer een paar dagen wat je eet en drinkt. Door te registreren krijg je inzicht. Tegenwoordig zijn er veel handige apps die daarbij kunnen helpen.

Denk bijvoorbeeld aan de eetmeter van het voedingscentrum. Kies het product en de hoeveelheid en de app doet de rest.

Elk mens is verschillend. Dit geldt ook voor de caloriebehoefte. Als gemiddelde richtlijn geldt zo’n 2.000 kcal per volwassen vrouw. Voor een man is dit 2.500 kcal per dag. Het is echter beter om dit wat exacter te bepalen. De caloriebehoefte is namelijk afhankelijk van meerdere factoren:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Lengte
  • Lichaamsgewicht
  • Fysieke inspanning

Gelukkig is er een eenvoudige formule voor een exacte berekening van de dagelijkse caloriebehoefte. De meest gebruikte formule is de zogenaamde “Harris-Benedict formule”. De Harris & Benedict formule vind je in dit artikel onder het kopje “Bepaal je energiebehoefte”.

Hoeveel val je af met 500 kcal per dag?

De vraag is hoeveel je kunt afvallen door 500 kcal per dag minder te eten? Door 500 kcal per dag minder te eten val je 71 gram per dag af. Dit betekent een halve kilo (500 gram) in 7 dagen. Met minder eten wordt hier bedoeld: minder dan jou persoonlijke caloriebehoefte.

Toch is het niet te voorspellen hoeveel je precies zult gaan afvallen. Het afvallen is namelijk geen exacte wetenschap. Ons lichaam is complex en verschilt per persoon. Wel leidt een verminderde calorie-inname op den duur tot minder lichaamsgewicht.

Hoeveel je gaat afvallen met 500 kcal minder per dag is van veel meer factoren afhankelijk. Een aantal factoren noem ik hieronder. Sommige factoren zijn wel, andere zijn weer niet te beïnvloeden:

  • Calorieverbruik door lichamelijk inspanning. Ga je meer sporten, meer bewegen dan verbrand je meer. Hierdoor kan het afvallen sneller gaan. Dit hoeft echter niet. Sporten kan leiden tot meer spiermassa. Hoewel meer spiermassa over het algemeen positief is kan dit leiden tot een hoger lichaamsgewicht.
  • Huidig lichaamsgewicht. Mensen die veel overgewicht hebben kunnen over het algemeen sneller afvallen (in absolute kilos’) in vergelijking tot minder dikke mensen.
  • De voeding waaruit iemand zijn kcal haalt. Of iemand alleen maar koolhydraten eet of alleen maar eiwitten is van wezenlijk verschil. Eiwitten beschermen de spieren. Hierdoor blijft de spiermassa beter in tact waardoor je minder snel afvalt. Dit komt doordat het lichaam dan over gaat op vetverbranding. Dit gaat langzamer.
  • Slaappatroon.

Zo zijn er nog wel meer factoren van invloed op hoeveel je kunt afvallen per dag.

Een andere vraag is hoeveel je kunt afvallen door slechts 500 kcal te consumeren per dag. Hoewel dit niet aan te raden is maak ik wel even de rekensom. Stel je verbruikt dagelijks 2.000 kcal. Als je slechts 500 kcal per dag eet heb je een tekort van 1.500 kcal. Dit betekent een gewichtsverlies van 0,2 kilo per dag en 1,5 kilo per week. Dit is wel puur theoretisch zoals hierboven is uitgelegd.

Het 2 dagen 500 calorieën dieet: de voor- en nadelen

Onder het 2 dagen 500 calorieën dieet versta ik 500 kcal minder eten dan je verbruikt. Als je wilt afvallen wordt aangeraden om ongeveer 500 kcal onder de behoefte te gaan zitten. Het gaat uiteindelijk om een verandering van eetpatroon. Dit gaat niet van de een op de andere dag maar vergt tijd.

Hieronder de voordelen van een 500 calorieën dieet:

  • Met een 500 calorieën creëer je een eetpatroon dat relatief goed vol te houden is. Vooral als je goed let op de samenstelling van je voedingspatroon. Dit betekent een goede verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten.
  • Het is mogelijk om te sporten tijdens het 500 calorieën dieet. Door te sporten/bewegen kun je meer afvallen. Tegelijkertijd werk je aan een gezonder en sterker lichaam. Een gouden combinatie.
  • Door een paar simpele ingrepen in het voedingspatroon bespaar je al snel 500 kcal. Door minder frisdrank, minder snoepen en minder snacken bespaar je eenvoudig het gewenste aantal kcal.

De nadelen van een 500 calorieën dieet:

Het 500 calorieën dieet is een prima dieet. Uiteraard zijn er altijd valkuilen of potentiële nadelen te noemen. Hieronder een paar aandachtspunten:

  • De focus kan te veel komen liggen op het aantal calorieën. Staar je hier vooral niet blind op. Ga voor de lange termijn resultaten. Afvallen betekent volhouden en verandering van gedrag. Kies voor een eetpatroon dat bij jou past. Dit kan ook betekenen dat je minder dan 500 calorieën kort in je voedingspatroon. Zolang de in- en uitgaande calorieën maar in de goede balans zijn.
  • De focus ligt op minder calorieën. Zelf ben ik van mening dat vooral ook aandacht moet zijn voor samenstelling. Waar haal jij jou calorieën vandaan. Is dit uit chips en cola of uit fruit en groente. Het maakt nogal een verschil voor onze gezondheid. En daar draait het uiteindelijk wel om. Je gezond voelen en gezond zijn!

Terug naar het artikel met een overzicht van alle snel afvallen tips.

Leave a Reply