Goedkoopsnelafvallen.nl

We willen er allemaal graag mooi en stralend uitzien. Beauty wordt steeds belangrijker in ons leven. Er mooi uitzien kan alleen als jij je ook fit en gezond voelt. Een belangrijke basis hiervoor is een goed functionerende stofwisseling.  Tegenwoordig lezen we steeds meer over hoe je de stofwisseling zou kunnen beïnvloeden. Bij veel mensen ontbreekt de basiskennis over hoe onze stofwisseling feitelijk functioneert. Heb je deze kennis niet in huis dan bestaat het risico dat je aan de verkeerde knoppen draait waardoor je geen of weinig resultaat ziet van je inspanning. De producten die op deze site behandeld worden helpen je bij het afvallen, maar kennis van je stofwisseling kan je nog net even dat extra duwtje in de rug geven bij het afvallen. Naast kennis van je stofwisseling zijn er natuurlijk nog veel meer tips om af te vallen. 

Lees dit artikel en weet precies wat jij zou kunnen doen om je stofwisseling te verbeteren. 

Wat is de stofwisseling?

We kunnen onze stofwisseling opdelen in drie verschillende onderdelen.

Onderdeel 1: Ruststofwisseling (Basaal Metabolisme)

De zogenaamde ruststofwisseling levert de energie voor je lichaam om de basala lichaamsfunties goed te kunnen vervullen. Denk hierbij aan ademhalen, slapen maar ook aan alle processen in je lichaam zoals het kloppen van je hart, bloedsomloop, hersenactiviteit, enz.  Je leest het goed als ik zeg dat zo’n 60 tot 70% van je energie gebruikt wordt voor de ruststofwisseling.

De algemene regel geldt dat hoe meer spiermassa je hebt hoe hoger je ruststofwisseling.  Mensen hebben dezelfde ruststofwisseling (bij dezelfde spiermassa en leeftijd) per hoeveelheid lichaamsgewicht. Dus spiermassa maakt het verschil! Wel is er een verschil tussen vrouwen en mannen. Vrouwen hebben meer lichaamsvet in verhouding tot spierenmassa. Daarom is de stofwisseling bij vrouwen 5 – 10% lager dan bij mannen (zelfde leeftijd en gewicht).

Wat je ook moet weten is dat na je 30e levensjaar elk jaar de ruststofwisseling met ongeveer 3% daalt per 10 jaar. Waarom? Nou heel simpel omdat je spiermassa afneemt.

Deel 2: Thermogeen

Een heel klein gedeelte van onze stofwisseling (10%) wordt gebruikt om de voeding die we nemen te verteren en om te zetten in energie. Hier kun je dus erg weinig mee als je de stofwisseling wilt verbeteren.

Deel 3: Fysieke activiteit

Dit gedeelte van onze stofwisseling kennen de meeste mensen wel. Hoe meer we bewegen hoe meer energie we nodig hebben hoe harder onze stofwisseling aan de gang moet. Afhankelijk van de hoeveelheid ruststofwisseling en thermogeen zal de fysieke activiteit zo’n 30% van onze stofwisseling bepalen. Wel degelijk een factor dus die meespeelt en we kunnen beïnvloeden! Maar ook hier geldt weer dat als we ouder worden meestal de fysieke activiteit minder wordt waardoor we dikker worden.

Verbetertips

Nu we weten hoe onze stofwisseling funtioneert en welke onderdelen we kunnen onderscheiden kan ik je onderstaande tips meegeven. Waarschijnlijk zul je nu ook inzien waarom deze goed kunnen bijdragen aan een betere stofwisseling, gezonder gewicht en een mooiere en gezondere uitstraling. Daar doen we het immers voor!

Tip 1 Vergroot je spiermassa

Met stip de belangrijkste tip op je stofwisseling te verbeteren. Immers wordt 60 – 70% van je totale energieverbruik bepaald. Probeer als je ouder wordt je spiermassa op peil te houden waardoor je voorkomt dat je ruststofwisseling achteruit gaat.

Maar ook als je nog jong bent kan het enorm helpen bij de vetverbranding om wat psieren op te bouwen. Spiermassa kun je opbouwen door regelmatig te sporten en/of gerichte (lichte) krachttraining te doen.

Tip 2 Meer bewegen

Meer bewegen. Als we meer bewegen vergroten we de fysieke activiteit als onderdeel van onze stofwisseling. Eigenlijk is elke vorm van beweging goed, alleen is de ene wat effectiever dan de andere. Probeer afwisselend te bewegen (fietsen, wandelen ,hardlopen, balsporten, fitness etc.) en een gezond eet schema te ontwikkelen.

Tip 3 Combineer cardio en krachttraining

Wissel cardio trainingen af met krachttrainingen. Beide vormen hebben specifieke voordelen en door deze te combineren zorg je voor een krachtig middel om de overtollige kilo’s aan te pakken zodat je snel afvalt.

Voor nu gaat het te ver om de 3 tips verder uit te diepen. Ik kom hier in een ander artikel nog wel een keer op terug.

Ga jij de tips toepassen of heb je nog andere goede tips die hier niet genoemd zijn?

Leave a Reply