Hoe werkt je stofwisseling?

Hoe werkt onze stofwisseling? Een hele relevante vraag. We willen er allemaal graag mooi en stralend uitzien. Beauty wordt steeds belangrijker in ons leven. Er mooi uitzien kan alleen als jij je ook fit en gezond voelt. Een belangrijke basis hiervoor is een goed functionerende stofwisseling.  Tegenwoordig lezen we steeds meer over hoe je de stofwisseling zou kunnen beïnvloeden. Bij veel mensen ontbreekt de basiskennis over hoe onze stofwisseling feitelijk functioneert. Heb je deze kennis niet in huis dan bestaat het risico dat je aan de verkeerde knoppen draait waardoor je geen of weinig resultaat ziet van je inspanning. De producten die op deze site behandeld worden helpen je bij het afvallen, maar kennis van je stofwisseling kan je nog net even dat extra duwtje in de rug geven bij het afvallen. Naast kennis van je stofwisseling zijn er natuurlijk nog veel meer tips om af te vallen.  Lees dit artikel en weet precies wat jij zou kunnen doen om je stofwisseling te verbeteren. 

In dit artikel lees je

Wat is de stofwisseling?

We kunnen onze stofwisseling opdelen in drie verschillende onderdelen.

Onderdeel 1: Ruststofwisseling (Basaal Metabolisme)

De zogenaamde ruststofwisseling levert de energie voor je lichaam om de basale lichaamsfuncties goed te kunnen vervullen. Denk hierbij aan ademhalen, slapen maar ook aan alle processen in het lichaam zoals het kloppen van je hart, bloedsomloop, hersenactiviteit, enz.  Je leest het goed als ik zeg dat zo’n 60 tot 70% van je energie gebruikt wordt voor de ruststofwisseling.

De algemene regel geldt dat hoe meer spiermassa des te hoger de ruststofwisseling.  Mensen hebben dezelfde ruststofwisseling (bij dezelfde spiermassa en leeftijd) per hoeveelheid lichaamsgewicht. Dus spiermassa maakt het verschil!

Wel is er een verschil tussen vrouwen en mannen. Vrouwen hebben meer lichaamsvet in verhouding tot spiermassa in vergelijking met mannen. Daarom is de stofwisseling bij vrouwen 5 – 10% lager dan bij mannen (zelfde leeftijd en gewicht).

Wat je ook moet weten is dat na je 30e levensjaar elk jaar de ruststofwisseling met ongeveer 3% daalt per 10 jaar. Waarom? Nou heel simpel: omdat de spiermassa afneemt.

Naast gewicht zijn er dus ook factoren die van invloed zijn op de ruststofwisseling maar die je zelf niet kunt beinvloeden:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Lengte.

Onderdeel 2: Thermogeen

Een heel klein gedeelte van onze stofwisseling (10%) wordt gebruikt om de voeding die we nemen te verteren en om te zetten in energie. Hier kun je dus erg weinig mee als je de stofwisseling wilt verbeteren.

De vorm van stofwisseling wordt vaak gekoppeld aan de drie macronutriënten. Zo kennen we de stofwisseling gericht op de afbraak/vertering van eiwitten, koolhydraten en vetten.

Onderdeel 3: Fysieke activiteit

Dit gedeelte van onze stofwisseling kennen de meeste mensen wel. Hoe meer we bewegen hoe meer energie we nodig hebben des te harder onze stofwisseling aan de gang moet.

Afhankelijk van de hoeveelheid ruststofwisseling en thermogeen zal de fysieke activiteit zo’n 30% van onze stofwisseling bepalen. Wel degelijk een factor dus die meespeelt en we kunnen beïnvloeden! Maar ook hier geldt weer dat als we ouder worden meestal de fysieke activiteit minder wordt waardoor we minder energie verbruiken.

Tips voor een betere stofwisseling

Nu we weten hoe onze stofwisseling functioneert en welke onderdelen we kunnen onderscheiden kan ik je onderstaande tips meegeven. Waarschijnlijk zul je nu ook inzien waarom deze goed kunnen bijdragen aan een betere stofwisseling. Het gevolg van een betere stofwisseling is een gezonder gewicht en een mooiere, gezondere uitstraling. Daar doen we het immers voor.

Tip 1 Vergroot je spiermassa

Met stip de belangrijkste tip om de stofwisseling te verbeteren. Immers wordt 60 – 70% van het energieverbruik bepaald door de ruststofwisseling. Om deze te verhogen is meer spiermassa nodig. Probeer als je ouder wordt je spiermassa op peil te houden waardoor je voorkomt dat je ruststofwisseling achteruit gaat.

Maar ook als je nog jong bent kan het enorm helpen bij de vetverbranding om wat spieren op te bouwen. Spiermassa kun je opbouwen door regelmatig te sporten en/of gerichte (lichte) krachttraining te doen.

Een van de beste manieren om snel spiermassa op te bouwen is het uitvoeren van kettlebell workouts.

Tip 2 Meer bewegen

Meer bewegen. Als we meer bewegen vergroten we de fysieke activiteit als onderdeel van onze stofwisseling. Eigenlijk is elke vorm van beweging goed, alleen is de ene wat effectiever dan de andere. Probeer afwisselend te bewegen (fietsen, wandelen ,hardlopen, balsporten, fitness etc.) en een gezond eet schema te ontwikkelen.

Tip 3 Combineer cardio en krachttraining

Wissel cardio trainingen af met krachttrainingen. Beide vormen hebben specifieke voordelen en door deze te combineren zorg je voor een krachtig middel om de overtollige kilo’s aan te pakken zodat je snel afvalt.

Voor nu gaat het te ver om de 3 tips verder uit te diepen. Ik kom hier in een ander artikel nog wel een keer op terug.

Tip 4 Meer water drinken

Naast deze 3 tips kun je nog meer doen voor een betere stofwisseling. Door meer water te drinken zorg je ervoor dat de organen beter functioneren. Deze organen zijn daardoor beter in staat om voeding goed te verteren.

Tip 5 Spreiding van maaltijden

Ook wordt aangeraden om maaltijden gespreid over de dag te nuttigen (zie ook dit artikel). Daarmee is ons lichaam continue bezig met verteren van voedsel en voorkom je dalen en pieken.

Stofwisseling in relatie tot een crash dieet

Door het volgen van een crash dieet wordt de stofwisseling vertraagd. Het lichaam krijgt veel te weinig energie binnen waardoor de ruststofwisseling omlaag gaat. Ga je weer meer eten dan ontstaat er een zogenaamd jojo-effect.

Ga jij de tips toepassen of heb je nog andere goede tips die hier niet genoemd zijn?

Leave a Reply