De schijf van vijf, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Zelden weten mensen wat de schijf van vijf precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is om je hieraan te houden. Mensen die gezonder willen gaan leven hebben vaak last van overgewicht. Er zijn veel goede websites die mensen praktische tips geven om snel en gezond af te vallen eventueel in combinatie met een dieet of life style verandering. De betere sites zoals goedkoopsnelafvallen.nl vermelden er ook bij dat afvallen alleen blijvend zal zijn als je ook gezonder gaat eten. Zo wordt op deze website ook telkens de kanttekening geplaatst dat effecten alleen blijvend zijn als je gezond gaat eten. In dit artikel lees je hoe je gezonder kunt gaan eten zodat gewichtsverlies niet voor niets is geweest. Dit artikel is een samenvatting, wil je meer details dan kun je onze verdieping over gezonde voeding lezen. Hiervoor hebben wij een speciale blog sectie ingericht.

Wat is de schijf van vijf?

De schijf van vijf bestaat uit de volgende 5 schijven waaruit je dagelijks een bepaalde hoeveelheid moet eten om de noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen:

Schijf 1. Groente en fruit

Door voldoende groente en fruit te eten wordt het risico op hart- en vaatziekten lager. Ook is dit goed voor je bloeddruk en bevatten ze relatief weinig calorieën. Verder zorgt groente en fruit voor een verzadigend gevoel omdat de producten vaak relatief veel vezels bevatten. Verder bevatten ze veel vitamines.

Schijf 2. Brood, aardappelen rijst en pasta

De 2e schijf levert je belangrijke voedingsstoffen zoals koolhydraten en eiwitten. Belangrijk voor de energiebalans en stoelgang. Ook belangrijk omdat deze producten je een verzadigend gevoel geven. Minder honger betekent minder risico op gevaarlijk snack gedrag.

Schijf 3. Zuivel, vlees en vis (of vervangers)

Deze schijf is een belangrijke leverancier van eiwitten. De eiwitten zijn belangrijk omdat ze fungeren als bouwstof voor je lichaam. Ook zijn deze producten goed voor de botopbouw en gaat het bloedarmoede tegen en verkleint het risico op hart- en vaatziekten.

Schijf 4. Vetten en olie

Met vetten en olie worden die producten bedoeld waarmee we ons brood smeren en ons eten bereiden (bakboter, halvarine en wok olie). Naast vitamines bevatten deze producten vetzuren die essentieel zijn omdat ons lichaam deze zelf niet kan aanmaken. Voor de vetten geldt dat je zo min mogelijk verzadigd vet moet eten, kies in plaats daarvan voor vloeibaar.

Schijf 5. Water

Water en andere dranken zoals koffie, thee en vruchtendrank zijn nodig voor een goede vochtbalans. We verliezen elke dag vocht wat we weer moeten aanvullen zodat ons lichaam voedingsstoffen in ons lichaam kan vervoeren en afvalstoffen kan afvoeren. Verder is vocht belangrijk voor je lichaamstemperatuur.

Hoeveel moet ik eten uit de verschillende schijven?

Uitgaande van een 30 jarige vrouw zou je ongeveer het volgende moeten eten:

  • 2 stuks fruit (200 gr) en 4 opscheplepels groente (200 gr)
  • 4 opscheplepels rijst of aardappelen (200gr) 6 sneetjes brood (210gr)
  • 1,5 plak kaas (30 gr), 450 ml melkproducten, 125gr vlees, vis eieren of vervangers
  • 1 eetlepel olie of bak en braadproducten, verder 30 gr halvarine (5gr per boterham)`
  • 1,5 tot 2 liter water.

Mannen hebben doorgaans iets meer nodig. Variatie in je voeding is erg belangrijk. Eet dus niet steeds hetzelfde fruit maar probeer te variëren.

De schijf van vier

Op deze website hebben we het ook wel eens over de schijf van vier. Bijvoorbeeld in het artikel over het chillflex dieet. Het enige verschil is dat de schijf van vijf ‘water’ als afzonderlijke schijf typeert.

Leave a Reply