Hoe werkt afvallen rondom billen, bovenbenen en heupen?

Vrouwen met overgewicht hebben vaak overtollig vet rondom de billen, bovenbenen en heupen.  Dit is wezenlijk anders dan hoe het gaat bij mannen. Overgewicht bij mannen uit zich vaak rondom de buik. De vraag is of vrouwen op een andere manier moeten afvallen dan mannen. In dit artikel vind je daarom uitleg en tips over afvallen rondom de billen, bovenbenen en heupen.

In dit artikel lees je:

De oorzaken van vetopslag

Afvallen billen en bovenbenen maar ook rondom de heupen begint met het vaststellen van de oorzaken. Er kunnen namelijk verschillende oorzaken zijn waarom jij op specifieke plekken vet opslaat. Inzicht in de oorzaken betekent dat je het probleem effectief kunt aanpakken.

Er zijn 2 belangrijke hoofdoorzaken voor overmatige vetopslag rondom billen, bovenbenen en heupen aan te wijzen. Hieronder een toelichting op deze oorzaken.

#1 Verstoorde hormoonbalans

De hormoonhuishouding speelt een belangrijke rol als je wilt afvallen. Voor vrouwen geldt dat te veel van het hormoon oestrogeen overgewicht kan veroorzaken. Sterker nog, te veel oestrogeen zorgt voor  vetopslag rondom de billen, bovenbenen en heupen.

Vrouwen maken standaard meer oestrogeen aan dan mannen. Dit sluit aan met het feit dat we zien dat de vetopslag bij vrouwen verschilt met die van de mannen.

Je hebt niet op alle factoren invloed bij de aanmaak van oestrogeen. De aanmaak van het hormoon hangt samen met geslacht, leeftijd, genen en de maandelijkse cyclus. Toch zijn er ook factoren die je wel kunt beïnvloeden. De twee belangrijkste mogelijkheden om de hormoonhuishouding in balans te krijgen zijn voeding en beweging.

De basis voor een goede hormoonhuishouding is gezonde voeding. Dit betekent  gebalanceerd en gevarieerd eten. Hieronder lees je wat wel en juist niet verstandig is om te doen.

#2 Verstoorde energiebalans

Overgewicht wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een verstoorde energiebalans. Dit betekent dat het lichaam meer calorieën ontvangt dan het verbruikt. Het deel dat niet verbruikt wordt slaat het lichaam op. Dit resulteert in overtollige vetopslag.

Zoals gezegd vind dit bij vrouwen vaak plaats rond de billen, heupen en bovenbenen. Bij de mannen zien we overtollig vet vaak terug in buikvet.

Afvallen bovenbenen, heupen en billen lukt alleen als de energiebalans op orde is. Het is daarom belangrijk om te bepalen hoe het zit met jou persoonlijke energiebalans. Houd eens een aantal dagen bij wat je eet. Zet dit af tegen de hoeveelheid calorieën die je verbruikt. Om het verbruik te bepalen kun je gebruik maken van normhoeveelheden.

Wat moet je vooral niet doen

Start het afvallen rondom de billen, bovenbenen en heupen eens met een inventarisatie van je huidige levensstijl. Hieronder heb ik een lijst opgenomen met dingen die de vetopslag rondom benen, billen en heupen negatief beïnvloeden. Herken je een van onderstaande zaken probeer er dan mee te stoppen.

  • Roken

Roken heeft een negatief effect op het oestrogeenpeil. Dit blijkt wel uit het feit dat rokende vrouwen 1 tot 2 jaar eerder in de overgang komen. Stoppen met roken is dan ook het advies. Niet alleen vanwege de gezondheidseffecten, ook voor de vetopslag kan het positief uitwerken.

  • Alcohol

Te veel alcohol heeft hetzelfde effect als roken. Het verhoogt de oestrogeenwaarden wat kan leiden tot overmatige vetopslag rond billen, heupen en bovenbenen. Wil je afvallen dan is het aan te raden geen of weinig alcohol te gebruiken.

  • Stress

Door langdurige stress wordt de hoeveelheid testosteron lager. Dit betekent dat het aandeel oestrogeen toeneemt. Langdurige stress heeft daarmee een negatieve invloed op de vetopslag. Daarnaast is langdurige stress gewoon ongezond voor ons lichaam. Heb je dus last van stress, probeer er dan zo snel mogelijk wat aan te doen.

  • Anticonceptiepil

Veel vrouwen gebruiken een anticonceptiepil. Deze pillen bevatten het hormoon oestrogeen om de maandelijkse cyclus te controleren. Als afvallen niet lukt is het altijd een mogelijkheid om in gesprek met de huisarts het gebruik van de anticonceptiepil te evalueren. Wellicht zijn er alternatieven mogelijk.

Wat helpt bij afvallen buik, heupen en bovenbenen?

Er zijn twee belangrijke knoppen waar je aan kunt draaien als je wilt afvallen. Dit zijn voeding en lichaamsbeweging. Dit zijn twee hele brede begrippen. Om er mee aan de slag te kunnen geef ik hieronder meer toelichting.

Gezonde voeding als basis

Gezonde voeding is de basis voor een gezonde hormoonhuishouding. Daarnaast zorgt gezonde voeding voor een positieve energiebalans. Dit betekent dat de in- en uitgaande calorieën in balans zijn. Essentieel als je minder dikke bovenbenen, minder brede heupen en smallere billen wilt.

Eet vezels, groente en fruit

Vaak voorkomende problemen in ons huidige eetpatroon is een tekort aan vezels, groente en fruit. Probeer hier echt aandacht aan te besteden. Als richtlijn kun je de volgende regels hanteren:

  • 250 gram groente
  • 2 stuks fruit
  • 30-40 gram vezels per dag*

*Voor wat betreft de vezels geldt dat deze opgenomen zijn in voedingsproducten. Eet je gezond en gevarieerd dan krijg je standaard voldoende binnen. Let er op dat je dagelijks vezelrijke producten eet. In het artikel over afvallen buik vind je exact welke producten je wel en beter niet kunt eten. Onder de koolhydraatrijke producten vind je een overzicht met producten die prima in een gezond eetpatroon passen. Denk hierbij naast groente en fruit aan: bruin brood, volkoren producten, havermout etc.

Start met de kettlebell workout

Lichaamsbeweging is een ontzettend krachtig middel om vet te verbranden. Echter zit er een groot verschil in welke lichaamsbeweging je kiest. Grote voordeel van kettlebell workout is de combinatie van kracht en cardio.

Door deze trainingsvorm verbrand je veel calorieën en bouw te tegelijkertijd spiermassa op. De trainingen zijn kort maar zeer intensief (hoge intensiteit). Daarnaast kun je de kettlebell workout gewoon vanuit huis uitvoeren.

Een hoge intensiteit interval training waarbij cardio gecombineerd wordt met kracht is het meest effectief voor vetverbranding. Zie voor de bewijzen dit artikel dat ik eerder schreef over afvallen met sporten.

De kettlebell workout bevat specifieke oefeningen voor de bovenbenen. De kracht van de kettlebell workout is echter dat het hele lichaam getraind wordt. Dit is veel effectiever dan dat je alleen maar oefeningen voor de bovenbenen of heupen gaat uitvoeren. Het draait immers om het verbranden van vet.

Bronnen:

  • Garnett SP, Högler W et al. 2004 – Effect van hormonen en de plek waar vet opgeslagen wordt.
  • Website van Dokterdokter.nl

Leave a Reply