Hoe raak je snel in Ketose?

In ketose raken kan een manier zijn om af te vallen. Bovendien kent ketose een aantal opzienbarende gezondheidsvoordelen. Maar wat is ketose precies eigenlijk? En hoe raak je in ketose? In dit artikel vind je antwoorden en tips die je helpen om in een staat van ketose te komen.

Inhoud

Wat is ketose precies?

Ketose is een toestand waarbij het lichaam ketonen in plaats van glucose als belangrijkste brandstof gebruikt. Deze ketonen zijn afkomstig uit vet. Normaal gesproken is glucose de belangrijkste brandstof. Glucose komt voort uit koolhydraten en eiwitten.

Door de onthouding van koolhydraten, maakt het lichaam bijna geen glucose meer aan. Het gevolg is dat het lichaam opgebouwd lichaamsvet omzet in ketonen. Deze ketonen voorzien het lichaam van energie en zijn dus afkomstig uit je eigen lichaamsvet.

Ketose is een lichamelijke toestand waarbij de primaire brandstof niet bestaat uit insuline (koolhydraten, eiwitten) maar ketonen (vetten). 

Hoe raak je (snel) in ketose?

Om in ketose te raken bestaat je dagelijkse voeding voor maximaal 5% uit koolhydraten. Daarnaast bestaat circa 75% uit voedingsvetten en 20% uit eiwitten. Het stimuleren van ketose betekent dat je heel veel groente, vette vis, kip, volle zuivel, avocado’s en bijvoorbeeld ook rauwe noten eet. Wat je vooral niet eet zijn producten zoals volkorenbrood, pasta’s en havermout. Ook fruit, alcohol en frisdranken vallen buiten dit dieet.

Een dieet bestaande uit een grote hoeveelheid vetten en weinig koolhydraten is de snelste manier om in ketose te raken. Ook door een periode te vasten kun je in een staat van ketose raken. Echter wordt doorgaans niet aangeraden om lange periodes te vasten, omdat het als een ongezonde optie wordt gezien.

De voorkeur ligt bij een dieet met weinig eiwitten, geen koolhydraten en veel vetten. In het begin wordt een verhouding van 20% eiwitten en 80% vetten aangehouden. Daarbij worden koolhydraten gereduceerd tot het absolute minimum. Deze fase duurt twee tot drie etmalen en is er opgericht om zo snel als mogelijk in een staat van ketose te komen. Als deze staat is bereikt, dienen de vetten te worden verminderd in het dieet. Eiwitten nemen evenals koolhydraten toe in aantallen. Echter blijft de hoeveelheid aan koolhydraten zeer gering. De koolhydraten die je eet, zijn vrijwel alleen afkomstig uit groente en fruit. Om je lichaam in de staat van ketose te houden. Na deze eerste fase ga je terug naar de verdeling bestaande uit 5% koolhydraten, 30% eiwitten en 65% vetten.

Om zo snel mogelijk in ketose te raken, dienen alle koolhydraten te worden verwijderd uit de dieet. Een gering maximum van 20 gram tot maximaal 50 gram aan koolhydraten per dag is hierbij de richtlijn.

Ook de hoeveelheid eiwitten worden beperkt in het dieet, met als reden dat ook eiwitten afgebroken worden tot glucose. Dat zorgt er dan ook voor dat het insulineniveau amper stijgt. Het in ketose raken wordt dan vervolgens sneller in gang gezet.

Door voornamelijk (gezonde) vetten te eten, weinig eiwitten en het aantal koolhydraten tot het uiterste minimum te beperken kun je snel in ketose raken.

Meten of je in ketose bent

Allemaal leuke informatie maar wanneer weet je nu of je in ketose bent of niet? Dit is tegenwoordig vrij snel en betrouwbaar te meten met zogenaamde ‘ketose strips’ . Er zijn veel verschillende strips te verkrijgen die doorgaans allemaal goed werken. Bij de strips zit een handleiding hoe je de strips kunt gebruiken. Meestal plas je in een potje en kun je met behulp van de strip testen of je in ketose bent.

Op basis van urine kan met behulp van ketose strips gemeten worden of het lichaam in ketose verkeert. 

De keto strips kun je eenvoudig online bestellen met onderstaande button.

Ketostrips bestellen online

Effecten van kortstondig vasten

Wat er gebeurt bij kortstondig vasten is dat het lichaam overgaat tot het verbruik van glycogeenvoorraden. Je kan dit effect nabootsen door zelf een bepaald aantal uren te vasten. Hierdoor kan je op zeer korte termijn in ketose raken. Veel mensen doen dit bijvoorbeeld door niet meer te eten na het avondeten tot aan het ontbijt. Gedurende de nacht kan je dan spreken van een beperkte vorm van ketose.

Lichaamsbeweging en ketose

Door actief te leven, veel te bewegen en te sporten kun je sneller in ketose raken. Je verbruikt energie wanneer je sport. Het gevolg is dat het lichaam de glycogeen voorraden aanspreekt. Door deze voorraden te verbruiken raak je in ketose.

Deze voorraden zou je normaal gesproken na het sporten weer aanvullen met koolhydraten, maar tijdens het dieet dus niet. De lever gaat hierop meer ketonen produceren. In ketose raken met behulp van sporten kan wat gewenning vragen van het lichaam.

Effecten van kokosolie

Kokosolie is een interessant middel om relatief snel in ketose te raken. Kokosolie bevat vier typen MCT-vetten. MCT staat voor medium chain triglyceriden. Dit type vet absorbeert het lichaam snel, waarop het de vetten naar de lever stuurt. Daar aangekomen kunnen deze vetten ingezet worden voor ofwel energie, ofwel de omzetting naar ketonen. Oliën met deze MCT-vetten zijn ook een bekend middel om een staat van ketose te bereiken bij kinderen met epilepsie. Dankzij de karakteristieken van deze oliën, is het niet nodig om de hoeveelheid koolhydraten enorm te verlagen, zoals bij een ketogeen dieet in de klassieke vorm.

 

Terug naar het centrale artikel over het ketogeen dieet.

 

Terug naar het centrale artikel over afvallen met dieet.

 

Leave a Reply