Het wonderbaarlijke effect van het 3 dagen dieet

Zoals je ongetwijfeld weet bestaat er een scala aan verschillende diëten in de wereld. Mogelijk heb je er zelfs al één of meerdere al zelf een keer geprobeerd. Diëten die de laatste tijd erg zijn gehypet zijn bijvoorbeeld het paleodieet, waarbij je uitsluitend voedsel eet dat men in de oertijd ook tot zijn beschikking had, en glutenvrije diëten, waarmee je het opgeblazen gevoel kunt vermijden dat veel mensen ervaren na het eten van producten die gluten bevatten.

Deze voorbeelden dienen slechts ter illustratie van het punt dat ik hier wil maken, namelijk dat elk dieet net een ander doel nastreeft, net een andere methode gebruikt en net een ander publiek aanspreekt. Met dat in het achterhoofd wil ik je graag voorstellen aan het 3 dagen dieet. Het 3 dagen dieet is een soort crash dieet, waarmee je in korte tijd (in dit geval natuurlijk in drie dagen) relatief veel gewicht kunt verliezen.

Je kunt een 3 dagen dieet gebruiken ter voorbereiding op een gelegenheid waarvoor je er zo snel mogelijk verrassend goed uit wil zien, bijvoorbeeld voor een feest of een dagje strand. Wil je er echter de hele zomer goed uitzien in bikini, dan is een andere afvalmethode waarschijnlijk effectiever voor snel afvallen op een gezonde manier.

Hoe werkt het 3 dagen dieet?

Lijkt het 3 dagen dieet je iets voor jou? Dan vind je een kort overzicht van wat je te wachten staat waarschijnlijk wel interessant. Schrik niet van het weinige eten dat je is toegestaan in deze drie dagen: het 3 dagen dieet heeft immers niet voor niets zo’n drastisch en direct effect! Een dagschema uit dit hardcore crash dieet ziet er als volgt uit:

  • Voor het ontbijt neem je een bruine (geen witte!) boterham met pindakaas en een halve grapefruit. Daarbij drink je twee kopjes thee of koffie zonder suiker.
  • Bij de lunch neem je tonijn uit blik (niet in olie en zonder mayonaise toe te voegen). Zorg ervoor dat de tonijn goed is uitgelekt en zo goed als droog is voor je ‘m eet. Je mag er een (eventueel geroosterde) bruine boterham bij nemen.
  • Voor het diner neem je een mager soort vlees, zoals kip of rosbief, gebakken in margarine of olie. Daarnaast serveer je gekookte sperzieboontjes en gekookte bietjes. Als toetje neem je vanille-ijs en een appel.

Wanneer je een hongergevoel krijgt, kun je water drinken om dit gevoel tijdelijk te onderdrukken totdat je weer mag eten. Zet bijvoorbeeld een hele pot thee voor jezelf, uiteraard zonder er een koekje bij te nemen.

Een 3 dagen dieet wordt door veel mensen ook wel gebruikt om snel even wat buikvet te verliezen, in dit artikel over afvallen buik lees je wat de beste manier is om buikvet te verbranden.

Obstakels en valkuilen van dit dieet

Een waarschuwing is op zijn plaats bij het 3 dagen dieet. Zoals je misschien al wel hebt gezien en begrepen is het 3 dagen dieet en flinke uitdaging. Ik kan je garanderen dat je er op de derde dag ’s ochtends al mee wil stoppen en een ontbijt van drie of vier boterhammen, hagelslag en kaas wil nemen. Zoals met bijna alles wegen ook hier de laatste loodjes het zwaarst. Als je nog niet vaak hebt een dieet hebt gevolgd, dan lijkt het 3 dagen dieet misschien niet zo lastig, maar ik daag je uit het eens te proberen.

Je zult merken dat de derde dag echt opvallend zwaar is. Verder loop je er misschien (waarschijnlijk) tegenaan dat je graag een tussendoortje zou nemen. Hierin voorziet het 3 dagen dieet ook; je mag zelf bepalen wanneer je je tussendoortjes neemt, als je je maar beperkt tot wortels, komkommer en fruit. Zorg in je tussendoortjes voor voldoende afwisseling, zodat je zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat vormt in principe de basis van het 3 dagen dieet: zo veel mogelijk voedingsstoffen tot je nemen en tegelijkertijd zo min mogelijk calorieën binnenkrijgen.

Alternatieve afvalmethodes

Wanneer je graag zo snel mogelijk effect wil zien, dan is het 3 dagen dieet ideaal voor jou. Slechts drie dagen volhouden en je bent aardig wat kilo’s kwijt, ziet er slanker uit en voelt je een stuk lichter. Het 3 dagen dieet werkt ook goed om de balans in je eetpatroon terug te brengen en er wat uitdagende diversiteit in aan te brengen.

Het 3 dagen dieet brengt echter wel een risico met zich mee: het gevreesde jojo-effect. Omdat je slechts enkele dagen lijnt door flink af te zien, is de neiging daarna weer in je oude eetpatroon te vervallen – en als gevolg daarvan weer aan te komen – erg groot. Ben je geïnteresseerd in afvalmethodes die een meer blijvend en duurzaam effect hebben op je figuur?

Overweeg dan niet zozeer minder te eten, maar anders te eten. Kies bij voorkeur verse, onbewerkte producten, vermijd suikers, verzadigde vetten en zout en zorg ervoor dat je minstens enkele keren in de week flink sport. Welke afvalmethode je ook kiest, zorg er vooral voor dat jij je er goed bij voelt!

Leave a Reply