Het Sonja bakker crash dieet

Het Sonja Bakker crash dieet was een tijd lang heel populair. Inmiddels is de populariteit wat verdwenen en is het goed om eens te kijken naar de sterke en minder sterke punten van het Sonja Bakker crash dieet. De sterke punten kunnen immers nog steeds gebruikt worden als je wilt afvallen.

Wie is Sonja Bakker

Sonja Bakker komt uit een ondernemersfamilie. Ze heeft onder andere een meao opleiding op administratief gebied gevolgd en later heeft ze ook de opleiding tot gewichtsconsulent afgerond via de LOI. Met het diploma in de hand startte ze haar eigen praktijk en schreef ze op basis van haar kennis en ervaringen verschillende dieetboeken.

Ze heeft inmiddels de volgende boeken geschreven:

  • Bereik je ideale gewicht
  • Gezond genieten met Sonja
  • Winterslank
  • Bereik je ideale gewicht deel 2
  • Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin

Waarom is het Sonja Bekker dieet een crash dieet

Een dieet wordt een crash dieet genoemd als het dieet zo is samengesteld dat je minder dan 1.000 calorieën per dag binnenkrijgt. Als je bedenkt dat een gemiddeld mens ongeveer 2.000 calorieën per dag gebruikt kun je nagaan dat het lichaam op zoek moet naar alternatieve energiebronnen. Als gevolg daarvan gaat het lichaam de vetreserves aanspreken en dit zie je terug op de weegschaal.

Hoe werkt het Sonja bakker crash dieet

Het Sonja Bakker crash dieet is bekend geworden vanwege haar eenvoud. In de boeken staan dieetschema’s voor 8 weken waarin exact beschreven staat wat je per dag dient te eten. De dieetschema’s zijn zo samengesteld dat je niet meer dan 1.000 calorieën per dag binnenkrijgt.

In latere boeken is Sonja Bakker daar overigens van af gestapt en bevatten de schema’s wat meer calorieën (1.000 – 1.300). Formeel viel het Sonja bakker dieet dan ook niet meer onder de crash diëten maar onder de categorie “caloriearm dieet”.

Sonja Bakker heeft de volgende dieet boeken geschreven:

 

De kritiek op het Sonja bakker crash dieet

Net als een ander crash dieet is de kritiek op het Sonja Bakker crash dieet vooral gebaseerd op het feit dat het slechts een tijdelijk oplossing biedt. Een crash dieet kun je niet het hele leven volhouden en is per definitie niet gezond. Daarnaast zijn er nog andere punten van kritiek:

  • Goede en slechte vetten worden niet onderscheiden: Voor vetten geldt dat er goede (onverzadigde vetten) en slechte (verzadigde vetten) zijn. Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk om hier goed onderscheid in te maken.
  • Goede en slechte koolhydraten worden niet onderscheiden: Ook voor de koolhydraten geldt dat er goede en minder goede koolhydraten zijn als je wilt afvallen. Zo bevat onze huidige voeding vaak te veel snelle koolhydraten in de vorm van suikers waardoor je al snel te veel calorieën binnenkrijgt. Daarnaast is suiker ongezond voor je lichaam. Daarom winnen de zogenaamde koolhydraatarme diëten steeds meer aan populariteit.
  • Het Sonja Bakker crash dieet leert je niet om gezonder te eten: de dieet schema’s zijn kant en klaar en leren je niet om gezonder te eten. Met het dieet leer je niet wat gezonde voeding en juist minder gezonde voeding is. Om structureel een gezond eetpatroon te ontwikkelen is deze kennis wel noodzakelijk.
  • Geen wetenschappelijke basis: er is geen wetenschappelijk bewijs dat de dieetmethode van van Sonja Bakker ook echt werkt. Sterker nog er zijn wel bewijzen dat crash diëten op termijn niet het beoogde effect hebben.
  • Veel ongezonde producten in het dieet: ook het Sonja Bakker crash dieet bevat veel producten met snelle koolhydraten zoals suikers. Steeds meer wordt duidelijk dat suiker erg ongezond is voor ons lichaam vooral ook doordat we er veel te veel van eten. Suikers leveren veel calorieën maar hebben geen voedingswaarde voor ons lichaam. Ons lichaam heeft er dus feitelijk helemaal niets aan. In de tijd van de Sonja Bakker boeken speelde dit nog veel minder dan heden ten dage.

Populariteit van Sonja Bakker dieet

De dieetboeken van Sonja Bakker zijn ondanks de kritiek heel populair geworden. De boeken zijn goed geschreven en lezen voor iedereen makkelijk weg. Bijna iedereen met overgewicht vindt snel afvallen moeilijk en daarom is er behoefte aan concrete voorschriften zonder dat je daarbij diep hoeft na te denken.

De boeken van Sonja hebben daardoor ruime tijd voorzien in de behoefte van veel Nederlanders. Toch is er een moment gekomen waarop de populariteit sterk minder is geworden. Dit is vooral het gevolg van het feit dat een Sonja Bakker crash dieet geen structurele oplossing.

Structureel afvallen op een gezonde manier

Sonja Bakker vulde een behoefte in van veel mensen, namelijk het kant en klaar aangeven wat je per dag kunt eten om af te vallen. Het nadeel hiervan is dat dit geen leereffect heeft en je uiteindelijk terugvalt op oude eetgewoonten je weer in gewicht zult aankomen.

Inmiddels is de dieetmarkt verder ontwikkeld en is het besef gekomen dat een goed boek alleen niet voldoende is om structureel gezond af te vallen. Een bekend dieet dat al vele mensen gezond en succesvol heeft doen afslanken is het Vitadis Slanker Leven Plan. In dit dieet krijg je kant en klare producten en recepten voor snel afvallen. Het grote verschil met andere diëten is dat je ook leert om gezonder te eten. Hierdoor ben je ook na het dieet in staat om op je streefgewicht te blijven zonder daarvoor een dieet te hoeven volgen.

Wil je meer weten over het beste dieet van de afgelopen 2 jaren lees dan eens mijn review over het Vitadis Slanker Leven Plan

Leave a Reply