Het Ketogeen dieet

Het Ketogeen dieet heeft als doel om in ketose toestand te raken. Dit klinkt misschien eng of ongezond maar dat is het juist niet. In de ketose toestand verbruikt je lichaam vet als energiebron. Naast de positieve gezondheidseffecten van een ketose toestand kun je ook afvallen met het Ketogeen dieet. Het Ketogeen dieet valt in de categorie koolhydraatarme diëten.

In dit artikel lees je:

  • Dat gezond eten niet alleen van belang is om af te vallen
  • Wat de gezondheidseffecten zijn van het Ketogeen dieet
  • De dubbelfunctie van gezonde voeding
  • Kerogeen dieet en koolhydraten
  • Waar je moet letten bij het Ketogeen dieet

Bewust eten begint bij jezelf

Een gezond voedingspatroon helpt om veel ongemakken te voorkomen. Het Ketogeen dieet is daar een goed voorbeeld van. Maar eten heeft nog meer functies. Het is niet alleen een manier om aan energie te komen, een goede uitgebalanceerde maaltijd kan ook ziektebeelden beïnvloeden. Door rekening te houden met de behoefte van je lichaam en je voeding daarop af te stemmen kan je bepaalde ziektes ook bestrijden.

Dat geldt niet alleen voor ziektes van tijdelijke aard maar ook voor chronische aandoeningen. Juist door kennis van je eigen lichaam kan je vaak effectief aandoeningen bestrijden. Maar bewust eten om je gezondheid te bevorderen hoeft niet altijd saai te zijn. Goed en gezond eten kan juist heel spannend zijn. 

Het Ketogeen Dieet en de gezondheidseffecten

Rond 1920 is het zogenaamde Ketogeen Dieet ontstaan. Dit dieet kende destijds een positief effect op epileptische aanvallen. Rond 1920 waren er namelijk nog geen medicijnen beschikbaar om epileptische aanvallen te voorkomen. Om de aanvallen onder controle te krijgen bleek het ketogeen dieet een succesvolle manier om de aanvallen te bestrijden.

Doordat het lichaam bij het volgen van het Ketogeen dieet minder koolhydraten toegediend krijgt, dwingt men het lichaam in feite om ketozuren aan te maken. Het vermoeden is dat deze ketozuren een positief effect hebben op het verminderen van de epileptische aanvallen. Hoewel hier al wel veel wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, is de exacte werking nog niet bewezen.

Ondanks het feit dat er tegenwoordig voldoende medicatie is ontwikkeld om de verschijnselen van epilepsie te onderdrukken wordt dit dieet nog steeds gebruikt bij de behandeling van kinderen met epilepsie. In de meeste gevallen kan de bestaande medicatie nog niet gebruikt worden voor jonge kinderen. Ook bij zware gevallen van epilepsie blijkt medicatie niet altijd even effectief te zijn. Het Ketogeen dieet kan dan ook in die gevallen uitkomst bieden.

Het ketogeen dieet – de dubbelfunctie van bewust eten

Het Ketogeen dieet zorgt dus voor de aanmaak van ketozuren. Dit is echter niet enkel zinvol bij de bestrijding van epileptische aanvallen. Bij een ketogeen dieet worden er geen koolhydraten in de spieren opgeslagen. Het lichaam moet dan energie halen uit de vetreserves.

De voorraden vet worden dan aangesproken om als brandstof te fungeren. Dit proces heet ketose. Het gevolg is dat je snel en efficiënt vet kwijt kunt raken. Om in ketose te raken moet je een dieet volgen met heel erg weinig koolhydraten. De basis van het dieet bestaat dan alleen uit vetten, eiwitten en groene groenten. De verhouding tussen de macronutriënten is 30/65/5 (eiwitten, vetten, koolhydraten).

Uiteraard is het zinvol te letten op het soort vet wat je binnen krijgt. In de meeste gevallen zal dit overigens voor het grootste gedeelte de ‘goede’ vetten zijn, de overzadigde vetten dus. Bijkomend effect van dit type vet is dat het zorgt voor de aanmaak van goed cholesterol.

Koolhydraten – hoe zat het ook al weer

Bij het consumeren van koolhydraten wordt er door de aanwezigheid van glucose in het bloed insuline aangemaakt. Deze insuline brengt het bloedsuikerspiegel op niveau en transporteert de glucose en andere voedingsstoffen naar de cellen toe. De werking van insuline is essentieel wanneer je spiergroei wilt realiseren. Als de spieren niet voorzien worden van de juiste voedingsstoffen kunnen ze immers niet groeien.

Een nadelig effect van de insuline in je bloed is dat het zorgt dat je lichaam sneller vet zal gaan opslaan en vetverbranding tegen zal gaan. Maar stel dat je je koolhydraat inname beperkt, dan daalt het insuline niveau en zal je lichaam qua vetverbranding altijd hoog zitten. En je raadt het al: hier door ga je dus afvallen.

Tot slot komt bij het Ketogeen dieet de het afbraakhormoon glucagon aan bod. Glucagon is de tegenhanger van insuline en wordt aangemaakt in de alvleesklier (pancreas). De functie van glucagon is dat wanneer het lichaam over een lange periode weinig koolhydraten toegediend krijgt, het leverglycogeen omzet naar glucose om vervolgens voor de energie te zorgen. Wanneer deze leverglycogeen reserves op zijn, zal het lichaam ketonen gaan produceren waardoor het in ketose raakt. In deze fase zal de lever de vetzuren omzetten naar ketonen, die weer als energie gebruikt worden.

Meer over insuline en glucose vind je in dit artikel.

Het Ketogeen Dieet – waar moet je op letten

Bij elk dieet is er een gouden regel: stoppen wanneer je het doel hebt bereikt. Ook voor het Ketogeen dieet is dat iets waar je op moet letten. In de meeste gevallen is het daarnaast de bedoeling dat je tijdens maar zeker ook na het volgen van het dieet een verandering gaat aanbrengen in je leefsituatie.

Het langdurig volgen van het Ketogeen dieet is zeker niet aan te raden. Je lichaam heeft immers gewoon koolhydraten nodig, een langdurige beperking van een normale hoeveelheid koolhydraten is niet zinvol. Maar je moet ook weer niet terug vallen op de oude eetgewoontes. Weet dus wat je eet en in welke hoeveelheden.

Makkelijk en gezond afvallen

Wil je geen moeilijk dieet zoals het Ketogeen dieet volgen maar wel snel afvallen op een gezonde manier? Dan is wellicht het Vitadis Slanker Leven plan iets voor jou. Een kant en klaar dieet waarmee je snel kilo’s verliest. Lees meer over Vitadis in deze review.

Leave a Reply