Het 1 dag dieet: val tot wel 2 kilo af met dit gratis dieet

Beginnen met afvallen is voor veel mensen al een obstakel. Laat staan het beginnen aan een lang en zwaar afslank traject. Een 1 dag dieet kan dan in sommige gevallen een oplossing zijn. Dit dieet duurt maar 1 dag en werkt niet met ingewikkelde boodschappen of recepten.

In dit artikel lees je:

Hoe werkt het 1 dag dieet?

Met het 1 dag dieet ga je gedurende 1 dag heel laag in de calorieën zitten. Dit betekent concreet dat je slechts 600 tot 800 kilocalorieën binnenkrijgt. Normaliter verbruikt een volwassen man of vrouw gemiddeld zo’n 2.000 kilocalorieën. Het effect is dat het lichaam andere energiebronnen moet gaan aanspreken.

Deze energie kan het halen uit overtollig vet dat in het lichaam opgeslagen is. Deze vetreserve dient als buffer voor tijden waarin het lichaam onvoldoende energie via voeding binnenkrijgt. Dit is precies het geval bij het 1 dag dieet.

Gezien het lage aantal calorieën dat je met dit dieet consumeert valt deze vorm van diëten onder het zogenaamde caloriearme dieet. Een caloriearm dieet wordt ook wel crash dieet genoemd.

Voor wie is het 1 dag dieet geschikt

Het 1 dag dieet is geschikt voor mensen die snel even wat kilo’s willen afvallen. Het is ook een ideaal dieet om te hanteren als balansdag.

Het komt wel eens voor dat je een zwaar weekend hebt gehad of zwaar uit eten bent geweest en daardoor een opgeblazen gevoel hebt. Dan kan het erg fijn zijn om het 1 dag dieet te gaan volgen. Je zult zien dat het opgeblazen gevoel de volgende dag verdwenen is.

Voor- en nadelen van het 1 dag dieet

De voordelen van het 1 dag dieet zijn als volgt samen te vatten:

  • Simpel te volgen;
  • Geen moeilijke boodschappen;
  • Goedkoop;
  • Snel resultaat zichtbaar;
  • Makkelijk vol te houden gezien de korte duur van het dieet.

Nadelen van het 1 dag dieet zijn er natuurlijk ook. Wat mij betreft is het grootste nadeel van het 1 dag dieet het feit dat het lichaam ook spieren kan gaan verbranden als alternatieve energiebron. Om slank en gezond te zijn is het juist belangrijk om te beschikken over voldoende spiermassa. Spiermassa zorgt er immers voor dat je lichaam meer calorieën verbrandt ook in een toestand van rust. Door het aantasten van de spiermassa verlies je gewicht maar gaat de vetverbranding achteruit.

Om te voorkomen dat je spiermassa gaat verliezen kan het verstandig zijn om het ochtendrecept te vervangen door een eiwitshake. Eiwitten hebben als voordeel dat het je spieren beschermt waardoor je lichaam de vetreserves gaat aanspreken in plaats van de spiermassa. Een eiwitshake die heel weinig calorieën bevat en de spiermassa goed beschermt zijn de shakes van dieet pro.

Een ander nadeel is dat je prestaties gedurende de dag waarop je het dieet volgt verminderd worden. Doordat je zo weinig eet is je suikerspiegel erg laag. Hierdoor kun je vermoeid raken en ook wat suf worden. Dit komt de arbeidsprestaties natuurlijk niet te goede. Een oplossing kan zijn om het dieet te volgen op een dag waarop je geen tot weinig verplichtingen hebt gepland.

Het 1 dag dieet voedingsschema

Het 1 dag dieet bestaat uit water, magere yoghurt en fruit. Je hoeft daarom niet met een lange boodschappenlijst richting de supermarkt.

  • Het ontbijt bestaat uit een schaaltje magere yoghurt aangevuld met een kopje koffie of thee. Uiteraard zonder suiker of zoetstoffen.
  • In de ochtend neem je als tussendoortje een stukje fruit. Het dieet schrijft geen specifiek soort fruit voor. Kies daarom iets dat jij zelf lekker vindt.
  • De lunch bestaat wederom uit een schaaltje magere yoghurt aangevuld met thee (kersen-stelen-thee of venkel-thee). Waarom deze specifieke thee? Nou omdat het zorgt voor een betere spijsvertering.
  • Ook het tussendoortje in de middag bestaat uit 1 stukje fruit waarbij je zelf mag bepalen welke fruitsoort je kiest.
  • Avond eten. Het recept voor het avond eten is gelijk aan de lunch. Magere yoghurt met thee.

Belangrijk is dat je de volgende dag weer gevarieerd en voldoende gaat eten. Met het 1 dag dieet krijgt het lichaam namelijk niet alle nodige vitaminen en mineralen binnen om goed te kunnen functioneren.

Geef je gewichtsverlies een extra boost

Naast voeding is er ook nog de lichamelijke inspanning dat een belangrijke rol speelt. Hoewel bij dit dieet bewegen niet direct nodig is, kan het wel zorgen voor een extra ‘boost’. Probeer op de dag van het dieet een hoge intensiteit interval training (HIIT) in te lassen. Met deze vorm van trainen kun je in korte tijd relatief veel overtollig vet verbranden. Tegelijkertijd bouwt het lichaam spiermassa op.

Een van de meest effectieve vormen van HITT is de kettlebell workout. Deze trainingsvorm combineert kracht- met conditietraining. De workouts duren gemiddeld slechts 20 minuten en zijn daarmee prima in te plannen.

Heb je geen zin of energie om dit op de dag van het dieet zelf te doen? Geen probleem, het is ook goed om dit op een ander moment te doen. Als je 2 keer per week een workout uitvoert zul je al na 2 tot 3 weken resultaat zien. Dit resultaat uit zich in een strakker lichaam, betere conditie, minder kilo’s. Ook mentaal zul je verschil gaan merken. Het geeft energie en maakt je vrolijk!

Terug naar het centrale artikel over afvallen met een dieet.

Leave a Reply