Handleiding dieet shake kiezen

Hoe kies je nu de juiste (dieet) shake? Dat is waar ik jou in dit artikel mee ga helpen. Als je onderstaande stappen doorloopt kom je niet voor verrassingen te staan. Op mijn site kun je al bijna alle informatie vinden die nodig is om een goede keuze te maken. Daarom beperk ik mij in dit artikel tot de hoofdlijn. Voor meer detail informatie kun je vervolgens doorklikken op de onderliggende artikelen.

In dit artikel lees je:

Waarvoor wil je een (dieet) shake gebruiken?

Bepaal eerst voor jezelf wat je met het gebruik van shakes wilt bereiken. Het maakt namelijk verschil of je wilt afvallen of spiermassa wilt opbouwen.

Afvallen met shakes betekent dat je een calorietekort wilt creëren. Minder calorieën innemen dan het dagelijkse calorie verbruik. Het is daarbij belangrijk om daarnaast wel voldoende vitamines, mineralen en bouwstoffen binnen te krijgen. Een dieetshake moet dan ook meer bevatten dan alleen maar eiwitten.

Sporters die spiermassa willen opbouwen hebben vooral belang bij eiwitten. Deze eiwitten helpen immers om de spieren te doen herstellen van een training. Door training en goed herstel gaat de spiermassa groeien. Naast het gebruik van shakes eten de sporters meestal gewone reguliere maaltijden en tussendoortjes. Daaruit halen ze de vitamines, mineralen etc. Daarom hoeft dit niet in een shake verwerkt te zijn.

Lees hierover meer in dit artikel over eiwitshakes.

Ingrediënten maken het verschil

Let goed op de ingrediënten die in de shake verwerkt zijn. Ingrediënten maken het verschil tussen een gezonde of niet gezonde shake. Zo bestaan er ontzettend grote verschillen tussen de hoeveelheid suikers in een shake. In het artikel over ingrediënten in een shake lees je exact waar op te letten.

Ingrediënten die je zou moeten bekijken zijn:

  • eiwitten – zijn gezond, normale hoeveelheden zijn 15 a 20 gram per shake
  • soort eiwit – whey, caseïne of combinatie – whey kan extra helpen bij afvallen
  • koolhydraten (suikers) – zo min mogelijk
  • vezels – zijn gezond
  • verzadigde vetten – zo min mogelijk
  • calorieën – zo min mogelijk (als je wilt afvallen)
  • vitaminen – zijn gezond, let vooral op % ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • mineralen -zijn gezond, let vooral op % ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

In dit artikel over ingrediënten in dieetshakes lees je meer detail informatie over de ingrediënten.

Kijk naar prijs en kwaliteit

Je weet inmiddels waar je op kunt letten bij het kiezen van een shake. Uiteraard is dan ook de prijs van belang. Als we shakes vergleijken zien we dat er grote verschillen zitten. Niet alleen qua kwaliteit maar zeker ook per prijs. Het is niet zo dat een dure shake per definitie ook een kwalitatief goede shake is.

Het beste voorbeeld zijn nog wel de shakes van Herbalife. Deze shakes zijn alleen via de zogenaamde Herbalife distributeurs te verkrijgen. Daardoor is de prijs aanzienlijk ten opzichte van andere shakes. Dit terwijl de shakes van Herbalife kwalitatief ver achter blijven bij andere shake merken. Wat veel mensen niet weten is dat Herbalife shakes ontzettend veel suikers bevatten.

Zeker gezien het feit dat er veel shakes aangeboden worden is het lastig om een keuze te maken. Daarom heb ik een speciale pagina gemaakt waar de meest bekende dieetsoorten met elkaar vergeleken heb. De dieet shake vergelijking vind je in dit artikel.

Terug naar de afvallen met shakes kennisbank.

Leave a Reply