Groene smoothies: hoe laat je ze lekker smaken?

Groene smoothies zijn een soort shakes met een groene kleur. Ze bestaan meestal uit verschillende soorten groente gemixt met water. Groene smoothies worden ook vaak aangevuld met fruit. Het geheel zorgt er voor dat groene smoothies erg gezond zijn. Met de juiste recepten en apparatuur zijn groene smoothies eenvoudig te bereiden. Je kunt enorm veel variëren met deze smoothies wat het heel leuk maakt!

Om het makkelijk te maken voor jouw lees je in dit artikel maar liefst 7 tips die jouw groene smoothie super lekker en gezond maken. Ook vind je onderaan het artikel een verwijzing naar een e-book met daarin 125 groene smoothie recepten.

In dit artikel lees je:

Wat zijn groene smoothies?

Groene smoothies zijn zoals de naam al aangeeft groen van kleur. Dit komt doordat groene smoothies altijd een bepaalde hoeveelheid bladgroenten bevatten. De bladgroente wordt aangevuld met water en fruit en door te mixen ontstaat er een groene en drinkbare smoothie.

Er zijn veel verschillende soorten bladgroente beschikbaar. Denk hierbij aan:

  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Selderij
  • Basilicum
  • Brandnetel
  • Witlof
  • Andijvie
  • Sla
  • Munt
  • Peterselie
  • En ga zo maar door…

Dit maakt het dan ook mogelijk om eindeloos te variëren met het maken van groene smoothies.

Wat zijn de voordelen van groene smoothies?

Door de samenstelling zijn groene smoothies rijk aan:

  • Eiwit;
  • Vitaminen;
  • Vezels;
  • antioxidanten en
  • mineralen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders te weinig bladgroenten eten. Het drinken van groene smoothies kan daarvoor een goede oplossing bieden. In aanvulling op je dagelijkse voedingspatroon kun je met 1 of 2 groene smoothies per dag al voldoende groente en fruit binnenkrijgen.

Bijkomend voordeel van de groente smoothies is dat het helpt om verzuring tegen te gaan. Groene smoothies hebben daarmee een zuiverende werking op het lichaam. Dit doordat de smoothies het lichaam zuiveren van afvalstoffen. Deze afvalstoffen zijn het gevolg van ongezonde voeding en een ongezond leefklimaat. In het artikel over detox smoothies ben ik daar al eens wat uitgebreider op in gegaan.

Veel mensen vinden bladgroente niet echt lekker. Vaak zit er weinig smaak aan. Door fruit toe te voegen is dit smaakprobleem simpel op te lossen. Fruit overheerst namelijk in smaak. Daarom is het mogelijk om relatief makkelijk bladgroente te eten, zonder dat je daar direct zin in hebt.

Een samenvatting van de belangrijkste groente smoothie voordelen:

  • Minder (buik)vet
  • Minder honger
  • Minder zoek door betere weerstand
  • Betere stoelgang
  • Betere huid en gezondere uitstraling
  • Eenvoudig te maken
  • Eindeloos variëren
  • Altijd voldoende fruit en groente
  • Beter slapen

Wat zijn de nadelen van groene smoothies?

Er zijn geen belangrijke nadelen aan te wijzen bij het gebruik van groene smoothies. Net als bij ‘gewone voeding’ is het belangrijk om te variëren. Elke bladgroente heeft zijn eigen voedingswaarden. Door te variëren zorg je er voor dat er voldoende van alles binnenkomt.

Sommige mensen vinden het een nadeel dat er soms klonten of harde stukken in de smoothie achterblijven. Dit is makkelijk op te lossen door een goede mixer te gebruiken. Daarmee zorg je voor een glad eindresultaat.

Welke ingrediënten zitten er verwerkt in groene smoothies?

Zoals eerder in het artikel vermeld bestaan groene smoothies allereerst uit bladgroente. Meestal is dit circa 40% van de smoothie. De overige 60% bestaat vervolgens uit fruit. Uiteraard kun je hierin variëren. Zorg dat de smoothie goed aansluit bij wat jij lekker vindt!

Naast de bladgroente kan dus fruit worden toegevoegd. Ook met fruit kun je eindeloos variëren. Fruit dat vaak in een smoothie terugkomt is banaan. Dit komt doordat de banaan een smoothie lekker romig en wat dikker maakt. Veel mensen vinden dit prettig drinken.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen suikers aan de smoothie toevoegt. Om een smoothie eventueel zoeter te maken zijn er andere mogelijkheden. Zie hiervoor tip nummer 5.

7 tips voor een onwijs lekkere en gezonde groene smoothie

 

Lekkere groene smoothies tip 1: De apparatuur

Eerder maakte ik ook wel eens groene smoothies en mixen deed ik altijd met een staafmixer. Inmiddels heb ik mijn eigen Bartscher Blender / pers Combi Juicer gekocht. Deze kan zowel blenden als juicen. Soms heb ik namelijk geen zin in vruchtvlees en wil ik gewoon een lekker helder sapje drinken. Met deze machine kan ik alles maken.

Juicen van groente en fruit betekent dat je het sap uit de groente en fruit haalt en daarmee scheidt van de vezels.

Grote voordeel hiervan is dat je puur sap overhoudt met daarin alle gezonde voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Je neemt alleen het sap op en daarom is het voor het lichaam erg makkelijk te verteren.

Blenden betekent dat je de groente en het fruit in zijn gehaal gaat mixen. Dit betekent zowel het sap, de vezels als het vruchtvlees.

Grote voordeel hiervan is dat ons lichaam houdt van vezels omdat het zorgt voor een goede werking van de darmen. Vezels zorgen er daarnaast voor dat je een langer gevoel van verzadiging hebt. Het vult de maag maar levert geen calorieën op. Ook vertragen de vezels het transport van voeding door het lichaam wat zorgt voor een stabielere bloedsuiker.

Persen is het uitpersen van bijvoorbeeld sinaasappels, citroen en grapefruit.

De citrusvruchten zijn nu eenmaal niet geschikt voor de blender maar worden eerst geperst omdat er anders allerlei pitten in de smoothie terecht komen.

Goede apparatuur maakt een groot verschil tussen een lekkere en minder lekkere groene smoothie. Meest ideaal is natuurlijk een apparaat dat zowel kan juicen, persen als blenden. Maar ja daar betaal je dan natuurlijk ook weer voor.

Lekkere groene smoothies tip 2: De basisvloeistof

Basis voor een lekkere groene smoothie is de vloeistof. Zelf kies ik bijna altijd voor water. Uiteraard verschillen de smaken en zijn er meerdere opties mogelijk. Denk aan:

  • Water
  • Kokoswater
  • Amandelmelk
  • Melk

Lekkere groene smoothies tip 3: De groente

Vervolgens maak je een keuze uit verschillende soorten groene groente. Dat groente gezond is en waarom het gezond is heb ik in een eerder artikel uitgebreid behandeld. Ik heb destijds ook een top 15 met meest gezonde groentesoorten behandeld.

Denk bij groene groente aan boerenkool, spinzazie, broccoli, rucola, andijvie etc.

Lekkere groene smoothies tip 4: Fruit

Vervolgens kun je fruit toevoegen aan de groene smoothie. Feitelijk kan alles wat je maar lekker vindt er in verwerkt worden. Een aanrader is om altijd een citrusvrucht toe te voegen aan het geheel. De citrusvruchten hebben over het algemeen een vrij overheersende smaak.

De smaak van de groente die je minder lekker vindt kan daardoor vrij eenvoudig gemaskeerd worden. Denk bij fruit aan appel, peer, meloen, citroen, banaan, ananas en sinaasappel.

Lekkere groene smoothies tip 5: Zoeter maken

Afhankelijk van de ingrediënten is het voor de smaak goed om een zoetje toe te voegen aan het geheel. Vooral als er boerenkool of broccoli gebruikt is kan een zoetje wonderen doen voor de smaak.

Gedroogd fruit kan prima dienst doen als zoet maker. Een optie is om een vleugje honing toe te voegen of abrikoos.

Lekkere groene smoothies tip 6: Zachter maken

Wat is er lekkerder dan een zachte romige smaak. Het goede nieuws is dat het niet moeilijk is om de smoothie romiger en zachter te maken. Gebruik hiervoor (magere) yoghurt of banaan. Advocado kan trouwens ook gebruikt worden.

Ik hoop dat je met deze tips in staat bent om een lekkere groene smoothie te maken!

Lekkere groene smoothies tip 7: Bewaren voor later

Om een lekkere smoothie te maken heb je vaak een mixer nodig. Deze heb je natuurlijk lang niet altijd bij de hand. Gelukkig kun je groene smoothies prima bewaren en dus ook meenemen. Zelf vind ik het lekker als de smoothie lekker koel is. Zorg daarom dat je de smoothie bewaart in de koelkast.

Om een smoothie mee te nemen gebruik ik zelf vaak een shakebaker. Voordeel daarvan is dat ze goed zijn af te sluiten.

Oh ja voor ik het vergeet: wil je de shake extra gezond maken dan kun je altijd overwegen om superfoods zoals chiazaad, lijnzaad, proteïne poeder toe te voegen.

Direct beginnen met groene smoothies?

125 groene smoothie recepten

Wil je direct starten met het maken van gezonde en vet verbrandende groene smoothies? Dan kun je natuurlijk zelf gaan experimenteren. Veel handiger is om gebruik te maken van maar liefst 125 kant en klare groene smoothie recepten. Deze recepten worden gratis aangevuld met 75 fruit smoothie recepten, 10 superfood smoothies en nog veel meer. Hieronder vind je de kortingslink naar het receptenboek inclusief de vele gratis extra’s!

125 gezonde groene smoothie recepten (tijdelijke actiepagina)

 

Terug naar de afvallen met shakes kennisbank.

Leave a Reply