Glutenvrij dieet: afvallen door minder gluten te eten

Een groot aantal Nederlanders loopt rond met een glutenallergie maar heeft hier geen enkel idee van. Dat is een groot probleem, omdat er een aantal complicaties kunnen optreden wanneer je toch gluten eet. Het is ook niet zomaar dat steeds meer Nederlanders voor een glutenvrij dieet kiezen. Het helpt niet alleen om deze complicaties tegen te gaan, maar kan er ook aan bijdragen dat je gewicht verliest. En juist dit laatste is voor velen de hoofdreden om een glutenvrij dieet te volgen. Want wie er nu niet in korte tijd snel afvallen?
Bij een glutenvrij dieet draait het eigenlijk maar om één element: je gaat minder gluten eten. Het liefst zo min mogelijk, omdat dit uiteindelijk het beste effect zal hebben. Je moet dus ook actief voeding vermijden waar gluten in zitten, maar dat is nog niet zo gemakkelijk als het klinkt. Want als je goed naar voeding kijkt, zie je al snel dat eigenlijk vrijwel alles gluten bevat. En dat kan nog weleens problemen opleveren als je actief gewicht probeert te verliezen. Daarom lees je in dit artikel enkele afvallen tips die helpen bij het volgen van een glutenvrij dieet.

Hoe werkt het glutenvrij dieet?

Het klinkt zo gemakkelijk als het is: bij het glutenvrij dieet eet je alleen voeding die geen gluten bevat. Gluten zitten in een groot aantal soorten voeding, zoals brood en koeken. En door deze voeding te vermijden zorg je dat het lichaam beter gaat functioneren en dat je ook minder snel last krijgt van problemen zoals misselijkheid. En de mooiste bonus: je gaat ook echt gewicht verliezen. De belangrijkste basis is: let altijd op wat je in de supermarkt koopt. Vandaag de dag kun je wel gewoon glutenvrije voeding in de supermarkt kopen, maar nog steeds is er ontzettend veel voeding aanwezig die je gewoon beter niet kunt eten. En juist dan moet je ervoor zorgen dat je voldoende alternatieven hebt.

Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk groenten, vlees en eieren eet. Bij het glutenvrij dieet kun je eigenlijk gewoon eten wat je wilt, want er zijn geen specifieke richtlijnen die beter helpen om gewicht te verliezen. Het draait er simpelweg om dat je voeding eet waar weinig tot geen gluten in zitten, want alleen dan kun je zorgen dat je zo veel mogelijk resultaat haalt. En doordat het glutenvrij dieet in een groot deel van Nederland erg populair is, is het erg gemakkelijk om je hier aan te houden.

De wetenschap achter het glutenvrij dieet

Laten we eerst naar de reden van het glutenvrij dieet kijken: een deel van de Nederlanders heeft te maken met een glutenallergie. Dit houdt in dat zij ook echt geen gluten mogen hebben, vaak omdat dit een negatief effect voor hun lichaam heeft. De maag en de darmen reageren hier uitermate slecht op, dus is het goed om dit zo veel mogelijk te vermijden. Op het moment dat je wel gluten eet, merk je dit ook goed. De darmen functioneren minder, waardoor je diarree kunt krijgen. De maag werkt ook minder goed en je werkt veel sneller misselijk.

Haal je gluten helemaal uit het dieet, dan merk je eigenlijk binnen enkele dagen al een verschil. Dat is nog niet op basis van gewichtsverlies, maar voorlopig nog op basis van hoe jouw lichaam functioneert. De stoelgang wordt weer als vanouds en dat benauwde gevoel van misselijkheid zal ook snel verdwijnen. Dat helpt al op verschillende vlakken, waaronder op het gebied van sporten. Omdat je minder misselijk wordt, kun je beter sporten en zul je dus ook meer buikvet kunnen verbranden. En dan is er nog de stoelgang. Een slechte stoelgang kan gewichtsverlies beperken, maar een goede stoelgang bevordert gewichtsverlies juist. Kortom: het glutenvrij dieet heeft allerlei fantastische gevolgen, zelfs op korte termijn.

Glutenvrij dieet: dit kun je eten

Om zeker te zijn dat je niet langer gluten binnenkrijgt, moet je een aantal dingen doen. Het belangrijkste wat jij moet weten: de verantwoordelijkheid ligt bij jou. Je hebt dus zelf in de hand in welke mate jij gluten binnenkrijgt. Je voorkomt dit onder andere door altijd goed op de verpakking te kijken. Veel glutenvrije producten hebben een sticker met “Dit product is glutenvrij”. Producten zoals groenten, fruit en vlees hebben dit niet, maar hier kun je eigenlijk altijd van uitgaan dat deze glutenvrij zijn.

En dan zijn er nog producten die granen bevatten: deze moet je gewoon niet eten. Granen bevatten gluten, dus producten met granen zijn absoluut niet glutenvrij. Let hier dus ook actief op als jij in de supermarkt staat, omdat dit het verschil kan maken tussen een lichamelijke reactie op gluten en een gezond gewichtsverlies.

Begin vandaag met het glutenvrije dieet

Glutenvrij dieetHeb je een glutenallergie of wil je gewoon afvallen? Kijk dan goed welke producten jij in de supermarkt in jouw winkelmandje of winkelwagentje stopt. Want alleen dan kun je zorgen dat je ook echt de effecten vermijdt en zul jij in zeer korte tijd veel afvallen.

Ben je op zoek naar een kant en klaar glutenvrij dieet waarmee je kilo’s per week kunt afvallen en 100% geschikt voor mensen met coeliakie? Kies dan voor het Vitadis glutenvrije dieet. Dit glutenvrij dieet is 100% hetzelfde als het fase 1 dieet waarover ik een uitgebreide review heb gelezen (klik hier voor de review) maar dan volledig glutenvrij.

 

 

Leave a Reply