Wat zijn nu precies gezonde shakes? Het is een vraag die vaak voorbij komt. Zeker doordat ik merk dat shakes steeds meer gebruikt worden als onderdeel van een gezonde levensstijl.  Daarom vandaag een artikel over gezonde shakes.

In dit artikel lees je:

Gezonde shakes en ons drukke bestaan

Een drukke levensstijl kan ervoor zorgen dat je niet altijd goed voor je lichaam zorgt. Te druk met werken, hobby, vriendinnen of zorgen voor de kinderen. Als je weinig tijd hebt om uitgebreid te koken schiet een gezonde maaltijd er snel bij in.

Als je niet op geregelde tijden eet heb je vaker honger. Ook bestaat de kans dat er meer gesnoept en gesnackt wordt. Als je hierbij niet genoeg beweegt kunnen de kilo’s er snel aan vliegen. Zeker gezien onze volle agenda’s en de vele zittende ure die we dagelijks doorbrengen op kantoor of in de auto.

Overgewicht is erg ongezond en bovendien vinden veel mensen het niet fijn om te zwaar te zijn. Je kunt gelukkig op verschillende manieren afvallen. Ten eerste kun je dit doen door veel te sporten en te bewegen. Daarnaast is het echter vooral de voeding die veranderen moet om een echte aanpassing te maken.

Gezonder eten en meer bewegen is het motto, maar vaak is dit niet voldoende om echt af te vallen. Daarom kiezen veel mensen ervoor een dieet te gaan volgen. Het volgen van een dieet zorgt voor houvast en heeft vaak een werking die is bewezen door anderen. Niet voor niets dat veel mensen daarom gezonde shakes onderdeel laten uitmaken van hun dagelijkse voedingspatroon.

Verschillende soorten gezonde shakes

Als je aan gezonde shakes denkt, kunnen er verschillende dingen bedoeld worden. Eigenlijk is iedere gezonde shake goed voor je, maar om mee af te vallen werkt niet iedere shake goed. Een aantal gezonde shakes:

Fruitshakes

Fruitshakes zijn shakes op basis van fruit. Vaak worden er verschillende soorten vers fruit met elkaar vermengd en aangevuld met magere melk, kwark of yoghurt. Een dergelijke shake is vaak goed voor mensen die niet van fruit houden en moeite hebben met het binnenkrijgen van voldoende vitamines.

Gezonde shakes met fruit kun je zelf maken door vruchtensap en verschillende soorten fruit in een blender te gooien of te pureren met een staafmixer. Je kunt deze gezonde shakes in de ochtend bij het ontbijt nuttigen of meenemen naar je werk of studie. Ook kun je een maaltijd vervangen door gezonde shakes.

Groenteshakes

Gezonde shakes op basis van groente werken beter als je echt wilt afvallen. In een fruitshake zitten relatief veel suikers, waardoor het afvallen moeilijker gaat. In een groenteshake is dit minder het geval. Je kunt bijvoorbeeld gezonde shakes maken met spinazie en boerenkool. Hier zitten veel gezonde voedingsstoffen in en weinig calorieën, waardoor het afvallen gemakkelijker wordt.
In dit artikel lees je alles over groene smoothies en hoe je ze op een eenvoudige manier ontzettend lekker kunt laten smaken. 

Dieetshakes

Dieetshakes kunnen ook gezonde shakes zijn. Veel mensen verwachten dit niet. Ze associëren dieetshakes met een streng dieet en met gezonde voeding. Toch kunnen dieetshakes zeker gezond zijn.

Het is belangrijk om niet alleen naar de prijs van een dieetshake te kijken. Veel belangrijker zijn de ingrediënten die in de shake zijn verwerkt. Je zult verbaast staan van de grote verschillen tussen de ingrediënten in de shakes. Zeker de bekende merken zijn zeker niet het gezondst.

Ik heb speciaal voor jou een handleiding geschreven zodat jij ook een gezonde dieetshake kunt kiezen.

Vanuit het artikel kan doorgeklikt worden naar de pagina waarin ik bekende (en minder bekende) dieet shakes met elkaar vergelijk op basis van kwaliteit en prijs.

Afvallen met gezonde shakes

Als je echt wilt afvallen kun je het proberen met gezonde shakes van groente en fruit. Het is echter verstandiger om een dieet te gaan volgen als je het serieus wilt aanpakken. Er zijn verschillende diëten die je kunt volgen als je echt wilt afvallen. Veel van deze diëten werken met eiwitshakes.

Deze gezonde shakes bevatten veel eiwitten en weinig calorieën. Het is de bedoeling dat je deze gezonde shakes als maaltijd nuttigt en verder veel sport of beweegt. De eiwitten zorgen ervoor dat je spieren kunt opbouwen als je gaat sporten en dat je lang een vol gevoel houdt.

Als je gaat sporten en calorieën gaat verbranden, zal je lichaam de spieren niet gaan afbreken omdat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Omdat je echter weinig koolhydraten en suikers nuttigt door de gezonde shakes gaat je lichaam al snel over op je vetreserves en op deze manier val je af. Het is belangrijk dat je tijdens het gebruik van de shakes probeert om het eetpatroon positief te beïnvloeden. Dit door gezonder te leren eten.  Vaak bieden de shakes daarbij ondersteuning in de vorm van gratis gezonde recepten. Overigens vind je hier ook veel gezonde recepten.

Gezonde shakes op een gezonde manier gebruiken

Als gezonde shakes ongezond gebruikt worden heeft het nog steeds een negatieve uitwerking op de gezondheid. Dit wil je natuurlijk niet. Daarom is het verstandig om de gezonde shakes ook op een gezonde manier te gebruiken. Dit betekent in de praktijk vooral op letten dat je naast de shakes ook gezond(er) gaat eten.

Een goed dieet kenmerkt zich door een beperkte mate van ‘slechte’ voedingsstoffen en een goede hoeveelheid van de voedingsstoffen die het lichaam echt nodig heeft. Als je gaat kiezen welk dieet je wilt volgen kun je daarom het beste kijken naar de ingrediënten van de shakes die je gaat nuttigen.

Gezonde shakes bevatten veel eiwitten en weinig koolhydraten en suikers. Daarnaast moet je er op letten dat je genoeg ijzer, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Als je kiest voor een dieet met shakes kies je wel voor een optie waarmee veel tijd en energie bespaart kan worden.

Je maaltijden worden vervangen door een shake en dit betekent even een omschakeling. Dit kan lastig zijn en als je iets minder zwaar wilt beginnen. Daarom is het verstandig om te beginnen door alleen de tussendoortjes door shakes te vervangen.

Je kunt bijvoorbeeld een shake nemen in de loop van de ochtend en middag. Daardoor vermindert de kans op hongeraanvallen of ongewenste snack gedrag.

Probeer ook te varieren met shakes. Welke shake bevat beter en welke minder. Het kan veel verschil maken welke smaak je neemt. Zelf vind ik vanille shakes niet lekker, maar chocolade shakes juist weer wel. Ja ook chocolade shakes kunnen gezond zijn : )

Terug naar de afvallen met shakes kennisbank.

Leave a Reply