Wat is nu een gezond ontbijt, hoe moet ik gezond ontbijten? Op deze vraag geven wij u hier een antwoord.

Gezond ontbijt en goede start

Veel mensen hebben (herstel: nemen) weinig tijd voor een gezond ontbijt. Desondanks zijn er tal van zaken die weinig tijd kosten en toch resulteren in een gezond ontbijt.

Het zal u niet verrassen maar het ontbijt wordt gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. U hebt (hopelijk) een hele nacht lekker geslapen en daarom heeft uw lichaam energie nodig om weer op gang te komen. Door te ontbijten gaan uw werk- en leerprestaties zichtbaar omhoog. Voedingsdeskundigen zijn het hier allemaal over eens. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws.

Wat is een goed ontbijt

Start de dag met vezels en eiwitten. Waarom? Omdat deze uw bloedsuiker reguleren en uw stofwisseling op gang brengen. Om de eiwitten om te zetten in energie moet uw lichaam veel harder aan de bak dan wanneer u koolhydraten eet. Daarnaast verzadigen de eiwitten, zodat u minder snel een hongerig gevoel heeft. U kunt ook altijd een stukje fruit (of groente) bij uw ontbijt nemen. Gezonde producten om te gebruiken bij uw ontbijt zijn bijvoorbeeld (geraspte) appel, muesli, gedroogd fruit, magere kwark, yoghurt en melk, kopje pure thee, kopje zwarte koffie, bruine boterham of knäckerbrot met pindakaas, gekookt ei, tomaat, komkommer, rookvlees, magere ham en andere magere vleesproducten. U kunt ook een lekkere smoothie maken van fruit en noten en deze onderweg naar uw werk nuttigen.

Voor extra eiwitten kunt u ook een schep proteïne poeder door het drinken doen.

Waar moet u voor oppassen

U kunt het beste zuinig zijn met ontbijtgranen zoals krokante muesli’s die bevatten. Waarom? Omdat ze veel verzadigde vetten bevatten. Deze verzadigde vetten zijn toegevoegd om de muesli klonterig te maken (u weet wel die grote knapperige brokstukken). Pas ook op met cornflakes, deze bevatten weinig vezels en er worden vaak suikers aan toegevoegd waardoor u onnodige kcal consumeert. Het is niet voedzaam. Ook de ontbijtgranen speciaal ontworpen voor kinderen zijn vaak niet voedzaam, maar zitten vol suikers om het aantrekkelijk te maken. U kunt uw kind beter aanleren pure muesli te eten, met een lekker stuk fruit. Of geef ze een lekkere bruine boterham met pindakaas. Maak ze in ieder geval niet verslaafd aan suiker, hier kunnen ze hun hele leven last van blijven houden. Het werkt namelijk verslavend.

Een goed ontbijt voor kinderen

Nu we het toch over kinderen hebben. Kinderen hebben meer behoefte aan vitame D en calcium. De baby’s van tegenwoordig krijgen zelfs vitamine D druppels toegediend vanaf de geboorte. Dit wetende kunt u kinderen beter halvolle of volle zuivelproducten aanbieden zodat ze voldoende vitame D en calcium binnen krijgen.

Ontbijten en slank zijn

De praktijk wijst uit dat mensen die de tijd nemen om lekker te ontbijten over het algemeen slanker zijn dan mensen die dat niet doen. De oorzaak is dat mensen die niet ontbijten sneller naar ongezonde snacks grijpen ingegeven door een honger gevoel. Gaat u bij u zelf maar na. Een maaltijd overslaan betekent dat u het ergens anders mee gaat compenseren. Eten verdelen over twee maaltijden zorgt ervoor dat u bloedsuiker gaat schommelen, u teveel energie ineens binnen krijgt. Resultaat is meer vetopslag omdat uw lichaam het niet allemaal kan verwerken.
Een goed begin van de dag begint daarom met een goed ontbijt!

Leave a Reply