Fitnessbank kopen voor thuis trainen

Een fitnessbank kopen om thuis effectief te kunnen trainen? Fitnessbanken zijn geschikt voor een breed scala aan  fitnessoefeningen. Zo kan je door gebruik te maken van dumbbells vrijwel alle spiergroepen trainen. Ook kan je vanuit geknielde, liggende of zittende houding gewichten heffen op een dergelijke fitnessbank. Daarnaast zijn er ook banken met arm curl of beensteun. Hiermee kunnen armen en benen comfortabel getraind worden. Positief hieraan is dat er niet alleen veel oefeningen zijn voor het bovenlichaam, maar ook voor het trainen van het onderlichaam. Ook buikspieren train je simpel en comfortabel op een fitnessbank.

Een fitnessbank is veelzijdig

Een fitness bank wordt ook wel trainingsbank of bench genoemd en is bruikbaar bij een groot aantal krachtoefeningen. Met de bank kan je in een geschikte houding liggen of zitten voor de uitvoering van veel nuttige oefeningen. Doorgaan zijn er twee typen trainingsbanken: de verstelbare fitnessbank en de vlakke fitnessbank.

Op de verstelbare fitnessbank vind je een verstelbare zitting in combinatie met rugleuning. Op de vlakke fitnessbank kun je alleen plat op je rug liggen. De rugleuning en zitting van de verstelbare bank zijn instelbaar onder verschillende hoeken. Er komt meer of juist minder nadruk op bepaalde groep spieren te liggen, afhankelijk van de hoek waaronder je op dat moment traint.

Oefeningen die je kan doen

Een van de bekendste oefeningen met een fitnessbank is bankdrukken. Andere bekende varianten die je uit kunt voeren met een fitnessbank zijn nauw gerelateerd aan dumbells. Dit zijn oefeningen zoals de seated dumbbell shoulder press, de dumbbell flys en de dumbbell bench press.

Trainingsbanken en fitnessbanken worden met grote regelmaat in de war gehaald met de halterbank. Zo heeft de halterbank ook een ingebouwd rek voor het uitpakken en neerleggen van halterstangen. Echter is een fitnessbank zonder rek. Zonder rek zijn dumbbell oefeningen mogelijk. Als je halteroefeningen wil doen met een fitnessbank, dan kun je deze proberen in combinatie met een zogeheten power rack.

Ben je op zoek naar de meest effectieve oefeningen om buikvet aan te pakken lees dan dit artikel. Zoek je maar oefeningen voor slanke (boven)benen lees dan eens deze tips.

Fitnessbank kopen voor thuis trainen

Het aanbod aan fitnessbanken in Nederland is doorgaans erg groot, met een breed scala aan prijzen en eigenschappen. Waar let je op bij het kopen van een fitnessbank om thuis te trainen? Hieronder volgen een aantal suggesties.

Vlakke fitnessbank

De vlakke fitnessbank is een bank met een plat oppervlak, waarbij de rugleuning niet in een bepaalde hoek instelbaar is. Een van de voordelen van de vlakke fitnessbank ten opzichte van de verstelbare fitnessbank, is dat deze variant aanzienlijk goedkoper is.

Bovendien bestaan ze uit slechts een deel, met als bijkomstigheid dat je in de platte stand geen last hebt van de gleuf tussen de zitting en de rugleuning. Bovendien zijn platte fitnessbanken doorgaans zwaarder belastbaar, stabieler en steviger dan de verstelbare variant. Dit komt omdat er geen bewegende onderdelen zijn.

Verstelbare fitnessbank

Een groot voordeel van de verstelbare fitnessbank is dat je meer oefeningen kan doen dan op een vlakke fitnessbank. Bovendien kan je gelijkwaardige oefeningen steeds onder een andere hoek uitvoeren met een verstelbare trainingsbank. Het voordeel daarvan is, dat je het accent binnen de oefening steeds iets kan verleggen op een andere spiergroep. Vanzelfsprekend geeft de verstelbare bank dus een groot aantal opties en variaties.

Waar let je op bij het kopen van een fitnessbank?

Bij de aanschaf van een trainingsbank zijn er een aantal eigenschappen die voor jou als consument van belang zijn.

Belastbaarheid, stabiliteit en stevigheid

Neem bijvoorbeeld de belastbaarheid, stabiliteit en de stevigheid. Het maximum van de belastbaarheid is bepalend voor hoe veilig je kan trainen met een fitnessbank met zware gewichten. Dit maximum is uitgedrukt in kilogrammen en is het gewicht van de gebruiker opgeteld bij het gewicht waarmee de gebruiker traint.

Voorbeeld: de gebruiker weegt 80 kilogram en bankdrukt daarbij 120 kilogram. De bank wordt in dat geval met 200 gram kilogram belast.

Bij het aanbod goedkopere banken is 200 kilo veelal een maximum aan belastbaarheid. Grofmazig genomen, kan je relatief weinig progressie maken met een dergelijke belastbaarheid voor je het limiet van de belastbaarheid bereikt.

De maximale belastbaarheid is tevens een nauwkeurige indicatie van de stabiliteit en stevigheid van de bank. Ook voelt een stabiele en stevige bank beter aan tijdens het trainen dan een instabiele trainingsbank. Doorgaans mag je aannemen dat hoe hoger de belastbaarheid ligt, hoe beter en comfortabeler de bank aanvoelt bij het trainen.

Als je verwacht veel progressie te maken, dan is het aan te raden om voor een belastbaarheid te gaan van minimaal 300 kilogram. Dit geeft namelijk voldoende ruimte voor de meeste gebruikers voor progressie. Als het gaat om comfort, voelen de meeste banken met het maximum van 300 kilogram aan als een stevige en stabiele bank.

Hoeveelheid standen en verstelbaarheid

Wanneer je een verstelbare trainingsbank wil kopen, dan is de hoeveelheid aan opties waarin je de bank kunt verstellen een belangrijke eigenschap. Hoe meer standen mogelijk, des te meer mogelijkheden voor trainen. Bij deze banken zijn de zitting en rugleuning doorgaans onafhankelijk van elkaar instelbaar. Zo hebben sommige banken drie standen voor de zitting en 8 standen voor de rugleuning.

Afmetingen van de bank

Ook een aantal afmetingen zijn van belang. De rugleuning, bijvoorbeeld, moet minstens lang genoeg zijn opdat je hier zowel je hele rug als hoofd op kwijt kunt in lighouding tijdens het uitvoeren van de oefeningen. De breedte voor deze leuning dienst breed genoeg te zijn om er je rug comfortabel en stevig op kwijt te kunnen en daarbij niet de armen in de weg zitten bij neerwaartse bewegingen.

Doorgaans is een goede afmeting hiervoor zo’n 30 centimeter. Het ligoppervlak voldoet vaak aan een hoogte van 40 tot 50 centimeter. Dat is vaak voldoende om de voeten plat op de grond te kunnen zetten en tegelijkertijd met de rug plat op de bench te kunnen liggen. Voor geschikte afmetingen moet je in deze houding dan met je benen omlaag kunnen duwen voor stabiliteit.

Combinatie met voeding

Let er goed op dat de effectiviteit van je trainingen ook sterk beïnvloed wordt door voeding. De juiste voeding of fitness shakes kan helpen om beter te presteren en het lichaam sneller te laten herstellen.

Fitnessbank kopen en vergelijken

Thuis trainen kan ideaal zijn om gewicht te verliezen. Discipline is dan wel belangrijk. Ook is het belangrijk om oefeningen met de juiste techniek uit te voeren om blessures te voorkomen. Beschik je nog niet over ervaring met fitness oefeningen dan is het aan te raden eerst deze ervaring op te doen.

Dit kan door bijvoorbeeld een aantal crossfit lessen te volgen. Onder leiding van een professional leer je zo de basis van veel verschillende oefeningen. Deze kun je vervolgens thuis gaan uitvoeren zodra je de juiste middelen daarvoor hebt.

Ook kun je er voor kiezen om gebruik te maken van een kant en klaar thuis train programma. Een bekend voorbeeld hiervan is de zogenaamde kettlebell workout. Grote voordeel hiervan is dat je slechts een kettlbell hoeft aan te schaffen en de dvd’s hoeft te volgen. Een uiterst effectief en goed te volgen programma. Eerder schreef ik een review over de kettlbell workout die je hier kunt vinden.

Wil je toch een een fitnessbank kopen dan kan dat vrij eenvoudig online. Zorg er voor dat je vooraf duidelijk hebt wat je met de fitnessbank wilt gaan doen. Wil je alleen buikspieren trainen of ook met dumbells of zelfs ook met halters gaan werken?

Met onderstaande knop vergelijk je snel en eenvoudig de meest populaire fitnessbanken zodat je een goede keuze kunt maken.

Fitnessbanken kopen en vergelijken

Mocht je nog vragen hebben of informatie missen in dit artikel dan horen wij dat graag.

Leave a Reply