Eiwitrijk dieet: als je serieus wilt afvallen en spieren wilt krijgen

Eiwitten zijn de bouwstenen voor onze spieren en voor een groot deel van ons lichaam. Heb je een keer zwaar getraind in de sportschool en veel krachttraining gedaan? Dan zijn eiwitten de belangrijkste voedingsstoffen die je op dit moment nodig hebt. Maar eiwitten zorgen voor zoveel meer. Je kunt er bijvoorbeeld jouw hongergevoel mee uitstellen en zo zorgen dat je gedurende de dag veel minder last hebt van die vervelende knorrende maag waardoor snel afvallen minder moeite kost. Kortom: eiwitten zijn belangrijk, en daarom is een eiwitrijk dieet een van de meest effectieve diëten.

Want voeding dat rijk is aan eiwitten zorgt ervoor dat jouw lichaam veel beter kan presteren. Ons huidige dieet bestaat vooral uit koolhydraten. Dit is ook de reden dat een groot deel van de mensheid op dit moment met overgewicht kampt. Zonde, want het kan allemaal zo veel beter – en het hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Het heeft vooral te maken met het feit dat je gewoon moet zorgen dat jouw voedingspatroon goed in elkaar zit – en dat kun je effectief doen door een eiwitrijk dieet te volgen.

Hoe werkt het eiwitrijk dieet?

Alle voedingsmiddelen die in jouw huidige voedingspatroon zitten bevatten koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit zijn de essentiële voedingsstoffen die je als mens nodig hebt. Maar niet ieder voedingsstoffen is nodig in de mate waarop wij deze eten – en van sommige voedingsstoffen heb je juist veel nodig. Koolhydraten? Daar kun je er beter minder van eten. Eiwitten? Daar moet je er meer van gaan eten. En vetten? Daarbij zit je hoogstwaarschijnlijk al helemaal goed, dus daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Bij het eiwitrijk dieet leg je dus de focus op eiwitten, en op voeding die zeer rijk is aan eiwitten is. Niet alle voeding is rijk aan eiwitten. Brood is bijvoorbeeld gemaakt van granen; deze bevatten weinig eiwitten en zijn dus niet geschikt voor een eiwitrijk dieet. Eieren bevatten weer veel eiwitten, dus die moet je er wel in verwerken. Kortom: er is een kant met voeding die je beter links kunt laten liggen, en een kant met voeding die je wel moet innemen. Onder eiwitrijke voeding valt bijvoorbeeld een bakje yoghurt, maar de muesli die je hier instopt is weer te rijk aan koolhydraten en bevat bijna geen eiwitten.

Eiwitrijke diëten zijn er ook in de vorm van zogenaamde shake diëten. Deze diëten bevatten naast gezonde eiwitrijke voeding ook een aantal momenten per dag waarop je in plaats van regulier eten een shake neemt. Het afvallen met shakes kan enorm effectief zijn mits je goed op de hoogte bent van de valkuilen van een shake dieet.

De wetenschap achter het eiwitrijke dieet

Van origine is de mensheid gegroeid dankzij de voedingsmiddelen die wij jarenlang hebben gegeten. Vroeger joegen onze voorouders op vlees en vis. Zo kregen zij de meeste eiwitten binnen. Maar ongeveer 10.000 jaar geleden kwam er een nieuwe ontwikkeling: landbouw. En dat heeft er sindsdien voor gezorgd dat wij veel meer koolhydraten eten. Granen werden plotseling massaal verbouwd en werden een van de belangrijkste voedingssoorten. Dat merken wij vandaag nog steeds en is een van de oorzaken voor het feit dat mensen massaal te veel buikvet hebben. Snel afvallen buik begint dan ook bij verandering van eetgewoonten.

Maar gelukkig bleef voeding zoals groenten ook over, en dat bevat weer ontzettend veel eiwitten. Perfect voor het eiwitrijk dieet dus.

Deze geschiedenis geeft een goed beeld van waar wij vandaag de dag zijn, en waar wij eigenlijk zouden moeten zijn. Wij hoeven niet meer te jagen voor ons vlees, maar het is nog steeds een belangrijke basis. En datzelfde geldt voor groenten. Wij zijn altijd jagers en verzamelaars geweest, maar de laatste duizenden jaren is dit veranderd in landbouwers. En daarom is een eiwitrijk dieet ook zo belangrijk: het zorgt voor de stoffen die wij echt nodig hebben.

Want op het moment dat jouw spieren kleine scheurtjes in de sportschool krijgen, heb jij eiwitten nodig om dit te herstellen. De stoffen in eiwitten worden omgezet in spiercellen, zodat de spieren groter worden. Je krijgt dus grotere spieren, en de volgende keer dat jij in de sportschool staat kun jij zwaarder tillen. Niet verkeerd, toch?

Eiwitrijk dieet: wat moet je eten?

Er zijn allerlei soorten voeding die bijzonder geschikt zijn voor een eiwitrijk dieet. Eieren zijn hierbij natuurlijk de basis, omdat deze veel eiwitten bevatten. Daarnaast is zuivel ook bijzonder geschikt. Vlees bevat van nature ook belangrijke eiwitten, omdat vooral dierlijke eiwitten het meest geschikt zijn voor ons lichaam. En dan is er natuurlijk nog groenten: een van de belangrijkste bronnen van eiwitten.

Want vooral groene groenten bevatten veel eiwitten. Spinazie is een belangrijke bron van eiwitten en kan dus prima verwerkt worden in een salade met bijvoorbeeld bonen en noten. Deze twee voedingssoorten bevatten ook weer veel eiwitten. En als je al deze voedingssoorten met elkaar combineert, stel jij het perfecte eiwitrijke dieet samen.

Begin met het eiwitrijk dieet

Tijd om jouw streefgewicht te behalen? Wacht dan niet langer en begin met het eiwitrijk dieet. Het is een bijzonder effectief dieet voor spiergroei en gewichtsverlies. Bovendien kun je veel voedingssoorten eten, dus is het ook geen vervelend dieet om te volgen.

Het beste eiwitdieet van de afgelopen 2 jaar is het Vitadis Slanker Leven Plan. Met dit eiwitdieet val je tot wel 6 kilo af per week zonder te sporten. In de tussentijd leer je jij gezonder kunt eten waardoor je ook na het dieet op gewicht kunt blijven. Het is een enorm gevarieerd dieet dat goed te combineren valt met een druk (gezins)leven. Ik heb een uitgebreide review over het Vitadis dieet geschreven die je hier kunt lezen.

Leave a Reply