Een kant en klaar crash dieet schema

Ik krijg regelmatig de vraag of ik iemand een kant en klaar crash dieet schema kan toesturen. Daarom heb ik in dit artikel een crash dieet schema opgenomen die je zo kunt hanteren voor snel afvallen.

Het is goed om te weten dat er verschillende soorten crash diëten inclusief gratis dieet schema’s zijn beschreven op mijn site. Belangrijk is dus om eerst helder te hebben hoe lang en wat voor soort crash dieet schema je wilt volgen.

Een overzicht van bekende crash diëten inclusief een crash dieet schema

Hieronder volgt een overzicht van bekende crash diëten zoals deze op mijn site beschreven zijn:

  • 1 dag dieet (2 kilo afvallen)
  • 3 dagen dieet (4,8 kilo afvallen)
  • 4 dagen dieet (5 kilo afvallen)
  • Yoghurt crash dieet
  • Soep crash dieet
  • Ziekenhuis crash dieet

Al deze crash diëten inclusief crash dieet schema vind je hier.  Andere bekende crashdiëten zijn het soepdieet en het ziekenhuis dieet.

Zoals de namen al aangeven kun je zelf kiezen hoe lang je een crash dieet schema wilt volgen. Belangrijk is dat je niet te lang een crash dieet volgt maar hooguit een paar dagen gaat crashen. Een crash dieet kan snelle resultaten opleveren maar is ook erg moeilijk vol te houden omdat je zo weinig eten binnenkrijgt. Daarnaast is een crash dieet niet gezond voor je lichaam. Lees hieronder meer over de nadelen van een crash dieet.

Crash dieet schema voor 1 dag

Zelf zou ik het crash dieet alleen gebruiken in de vorm van een balans dag. Zelf doe ik dit ook wel eens en dan hanteer ik het volgende crash dieet schema:

  • Opstaan: 2 glazen koud water
  • Ontbijt: één schaaltje magere yoghurt, een kopje koffie en 1 stuk fruit
  • Tussendoor: 1 stukje fruit + 1 glas water
  • Lunch: één schaaltje magere yoghurt, een kopje koffie en 1 stuk fruit
  • Tussendoor: 1 stukje fruit + 1 glas water + kopje koffie
  • Avond eten: 1 klein bakje sla aangevuld met rauwkorst, mager yoghurt als toetje en een stukje fruit
  • Verder drink is dan ’s avonds nog 2 kopjes zwarte koffie en drink ik water.

Waarschuwing bij de crash diëten

Zoals ik uitgebreid heb toegelicht in het artikel over het crash dieet is het crash dieet niet gezond. Met het crash dieet eet je minder dan 1.000 calorieën per dag waardoor je snel gaat afvallen. Wil je op een gezonde manier afvallen dan is het veel verstandiger om je voedingspatroon te veranderen in plaats van gewoon even wat minder te eten. Tijdelijk minder eten is namelijk geen oplossing voor je overgewicht. De kilo’s zullen er na afloop van het crash dieet gewoon weer bijkomen als gevolg van terugval in oude eetpatronen.

Een goed alternatief voor het crash dieet is het Vitadis Slanker Leven Plan. Dit is een eiwitdieet waarmee je snel gaat afvallen maar dan wel op een gezonde en duurzame (kilo’s blijven eraf) manier. Hier lees je een uitgebreide review over het Vitadis dieet.

Ervaringen met crash dieet schema’s

De ervaringen van mensen die een crash dieet schema hebben gevolgd lopen erg uiteen. Wel geeft vrijwel iedereen aan dat een crash dieet schema ontzettend moeilijk vol te houden is door het weinige eten en doordat er weinig variatie zit in een dergelijk dieet schema. Daarom volgen mensen over het algemeen niet langer dan 2 tot 3 dagen een crash dieet.

Hoeveel je gaat afvallen met een crash dieet is niet van te voren te zeggen. Dit is namelijk voor iedereen verschillend. Doordat je erg weinig eet en veel water drinkt voelen mensen zich na 1 dag al snel veel minder dik. Het opgeblazen en volgegeten gevoel is verdwenen en dat is vaak al het belangrijkst. Met een dagje crashen val je meestal een paar pond af maar er zijn mensen die wel tot 2 kilo zijn afgevallen.

Mensen gebruiken een crash dieet vaak als een soort balansdag. Na een feestje, verjaardag of weekendje weg waarin je eigenlijk te veel gegeten en gedronken hebt voelen veel mensen zich schuldig en ontstaat er een opgeblazen gevoel. Door even op de rem te trappen met een crash dieet kan dit gevoel al snel verdwijnen.

Wat voor veel mensen ook goed werkt als alternatief voor een crash dieet schema is het afvallen met shakes. Doordat de afslankshakes vaak vol zitten met eiwitten ervaar je de voordelen van een crash dieet (weinig calorieën) terwijl dit wel veel beter vol te houden is. Ook voor afvallen met shakes geldt dat er nadelen zijn waar je goed attent op moet zijn om te voorkomen dat het dieten ongezond gaat worden.

Welk dieet schema werkt voor jou het beste?

Leave a Reply