Een dieet schema opstellen: hoe doe je dat?

Diëten is voor velen nog steeds een moeilijk proces. Je moet eerst zien te achterhalen welke voeding je eigenlijk wel mag eten, wat je beter kunt vermijden en hoe je een dieet schema opstelt. Dit is niet altijd even gemakkelijk, want de meeste mensen kopen nog gewoon slechte voeding in de supermarkt. Als je een eigen dieet schema wilt opstellen, dan wil je met zekerheid kunnen zeggen dat dit ook echt het beste schema is. Je wilt dit daarnaast ook volledig afstemmen op jouw dagen, door bijvoorbeeld in het weekend ruimte te maken om een biertje of wijntje te drinken.

Het opstellen van een dieet schema is daarom nog niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. Het vereist redelijk veel motivatie om het schema zelf te maken. Dan is er nog de uitvoering: je moet natuurlijk ook veel tijd stoppen in het bereiden van maaltijden, doorzettingsvermogen hebben om keer op keer van die koekjes af te blijven en continu zorgen dat je op de rails blijft en ook echt blijft afvallen. In dit artikel vind je daarom meerdere tips voor het opstellen van een eigen dieet schema. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om jouw eigen schema op te stellen en je hier uiteindelijk ook aan te houden. Want alleen zo behaal je het streefgewicht en ga je buikvet verbranden.

Hoe werkt een dieet schema?

In een dieet schema staat alles opgesteld dat jij nodig hebt om succesvol af te vallen. Het gaat hierbij niet alleen om de voeding die je mag eten, maar ook op welke momenten jij deze voeding eet, welke voeding in iedere maaltijd is verwerkt en hoe deze maaltijden aansluiten bij de rest van jouw dag. Op dagen dat jij sport eet je bijvoorbeeld andere voeding dan op de dagen dat jij gewoon thuiszit, en het dieet schema is hier volledig op afgestemd. Dit helpt ontzettend bij het bereiken van het einddoel en zal al in korte tijd de vruchten afwerpen die jij wilt.

Bij een dieet schema zijn het ontbijt, de lunch en het avondeten al helemaal samengesteld. Zo wordt er bijvoorbeeld bij het ontbijt aangegeven dat je drie crackers eet, twee plakjes kaas neemt en hier ook een tomaat bij eet. Bij de lunch worden 4 boterhammen aangegeven, staat er dat jij 3 plakjes kipfilet eet en hiernaast nog een bakje sla neemt. En in het dieet schema staat bij het avondeten bijvoorbeeld dat jij 200 gram rundvlees, 150 sperziebonen en 2 eieren eet. Het is dus volledig uitgestippeld zodat jij je hier perfect aan kunt houden. En het is aan jou om te zorgen dat dit dieet schema zodanig is opgesteld dat het effect heeft.

Een dieet schema is verder een uitgebalanceerd schema dat rekening houdt met de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten die je iedere dag het beste kunt eten. Tegenwoordig eten mensen veelal te veel snelle koolhydraten waardoor we massaal te dik worden. Daarom is een koolhydraatarm dieet erg in trek.

De wetenschap achter een dieet schema

Bij een dieet schema wil je eigenlijk maar twee dingen: zorgen dat het werkt en zorgen dat jij je hier gemakkelijk aan kunt houden. Want een dieet schema is ook een groot onderdeel van de motivatie die jij hebt om je hier aan te houden. Het is niet eenvoudig om je aan een dieetschema te houden, veel mensen hebben hier ook erg veel moeite mee. Niet vreemd, want je beperkt jezelf al snel tot specifieke soorten voeding. En deze voeding is niet altijd wat jij op dat moment wilt eten, want een patatje van de snackbar klinkt vaak toch een stuk aantrekkelijker.

Het is dus vooral mentaal belangrijk om een dieet schema op te stellen. Het schema zal je continu gemotiveerd houden en helpt ook nog eens om iedere dag extra van jouw eten te genieten. Want een dieet schema vertelt jou de dag van te voren al wat jij gaat eten, dus je hebt altijd iets om naar uit te kijken. En juist daar moet je het vooral van hebben als je wilt afvallen. Je kunt niet meer uitkijken naar de momenten dat je met elkaar van een hoop wijntjes en een kaasplankje geniet, maar moet het even hebben van de momenten waarop je dat tartaartje met die heerlijke saus en wat sperziebonen kunt eten.

Val je toch even terug in oude eetgewoonten dan kun je er ook voor kiezen om een balansdag of week in te bouwen.

Dieet schema: jij hebt het in de hand

Jij bent de persoon die het dieet schema kan maken of breken, dus jij moet er alles aan doen om te zorgen dat het schema zo goed mogelijk is opgesteld. Uiteindelijk ben jij dus ook de enige die in de hand heeft of jij gewicht gaat verliezen of dat jij het streefgewicht uiteindelijk toch niet gaat bereiken. Zet er dus ook alles op om dit zo snel mogelijk samen te stellen, omdat het dan een stuk beter zal werken. Bedenk wat je in de ochtend, middag en avond wilt eten en hoe dit kan aansluiten bij het feit dat je zo snel mogelijk gewicht wilt verliezen.

Maak nu je eigen dieet schema

Je kunt in principe direct beginnen met het samenstellen van jouw eigen dieet schema. Je hebt hier alleen een boodschappenlijstje, een kleine kalender en wat inspiratie voor nodig. Kijk naar diëten die al bestaan, schema’s die al beschikbaar zijn en denk ook gewoon goed na over de soorten voeding die je kunt eten. Zo behaal je snel jouw streefgewicht, dankzij dat perfecte dieet schema.

In een dieetschema kun je ook bepaalde shake momenten inbouwen. Dit zijn momenten dat je een maaltijd vervangt door een eiwit shake. Het afvallen met shakes kan op deze manier erg efficiënt, effectief en gezond zijn.

Leave a Reply