Het dukan dieet helpt jou afvallen in vier verschillende fasen. In dit artikel ga ik je meenemen in deze verschillende fasen en krijg je een idee van hoe dit Dukan dieet eruit ziet. Ook behandel ik de voor- en nadelen en alternatieven voor het Dukan dieet.

Wat is het Dukan dieet

Dukan dieetHet dieet is ontwikkeld door een franse arts met de naam (je raadt het al) dr. Dukan. Het dieet valt in de categorie eiwitdieten aangezien het vooral gebaseerd is op het eten van eiwitten/proteïnen. Op deze website heb ik al uitgebreid beschreven wat de voordelen zijn van afvallen met behulp van een eiwitdieet. Kort gezegd bestaan de voordelen uit, minder honger, bescherming van de spieren en gezond voor je lichaam. Onderscheidend in het Dukan dieet is het educatieve aspect. Gedurende het dieet leer jij gezond eten en leer je wat gezonde voeding precies betekent.

Fase 1: De aanvalsfase

In deze fase val je volgens dr. Dukan tot wel 5 kilo af gedurende een periode van 1 tot 2 weken. Daarna is de aanvalsfase voorbij en ga je naar de volgende fase. Gedurende de aanvalsfase eet je veel dierlijke eiwitten, dit wil zeggen veel (vette) vis, mager vlees, eieren en magere zuivelproducten en drink je veel water. De eiwitrijke voeding vul je aan met haver zemelen, dit bevordert een goede stoelgang. Afhankelijk van hoeveel je in deze fase wilt afvallen duurt de fase langer of korter dan een week.

Fase 2: De opbouwfase

In deze fase val je minder snel af en ligt het gemiddelde rond 1 kilo per week. Gedurende deze fase werk je aan een nieuw, gezonder en duurzaam eetpatroon. Dit om te waarborgen dat je ook na het dieet op gewicht blijft. Deze fase duurt net zo lang totdat jij het gewenste gewicht hebt bereikt. Het verschil met fase 1 is dat je nu wat meer groente gaat eten. Ook gebruik je nog steeds de zemelen.

Fase 3: Stabilisatie

Aan fase 3 begin je zodra het streefgewicht is bereikt.Het doel van fase 3 is het behouden van je ideale gewicht. De duur is 10 dagen per kilo dat je afgevallen bent. Geleidelijk ga je steeds meer terug naar ‘normale’ voeding. Vooral ga je meer fruit, bruin brood en kaas eten. Je gebruikt nog steeds de zemelen en ook drink je veel water. Twee keer in een week mag je helemaal zelf bepalen wat je gaat eten.

Fase 4: Definitieve stabilisatie

Je eet gezond zoals je dat geleerd hebt in de voorgaande fasen. Dr. Dukan heeft in zijn dieet nog 1 dag ingebouwd waarin je puur eiwitten eet. Dit eetpatroon hanteer je de rest van je leven zodat je niet meer terugvalt in oude slechte eetgewoonten.

Voordelen

Het dieet besteed aandacht aan hoe je op gewicht kunt blijven ook als je gestopt bent met het dieet. Ik ben hier zelf een groot voorstander van omdat veel mensen moeite hebben om na een dieet op gewicht te blijven. Dit kun je alleen als je zelf een gezond eetpatroon aanleert. Persoonlijk vind ik de tijd dat je het dieet volgt de perfecte timing om jezelf deze gezonde eet- en leefgewoonten aan te leren. Bewust leren omgaan met voeding brengt je alleen meer voordelen.

Nadelen

Zijn er dan ook nog nadelen. Ja die zijn er wel. Het dieet komt uit een boek en het vergt daarom discipline om je te houden aan de regels van het Dukan dieet. Je moet zelf je eten kopen en klaarmaken. Op zich is hier niets mis mee maar sommige mensen vinden dit toch lastig. Daarom is er met het onderstaande dieet wellicht een goed alternatief voor jou op de markt. Lees hier meer over dit topdieet dat al vele mensen succesvol heeft laten afslanken.

Dr. Dukan dieet bestellen

Via onderstaande knop kun je snel en goedkoop het Dukan dieet bestellen.

Leave a Reply