Het dukan dieet helpt jou afvallen in vier verschillende fasen. Het is een strikt en voorschrijvend dieet. Dit betekent dat alles tot in de details voor jou is uitgewerkt. In dit artikel ga ik je meenemen in deze verschillende fasen en krijg je een idee van hoe dit Dukan dieet eruit ziet. Ook behandel ik de voor- en nadelen en alternatieven voor het Dukan dieet. Verder krijg je informatie over waar en op welke manier het Dukan dieet is te bestellen.

In dit artikel lees je

Wat is het Dukan dieet

het Dukan dieetHet dieet is ontwikkeld door een franse arts met de naam (je raadt het al) dr. Dukan. De manier waarop dr. Dukan het dieet ontdekte is best wel merkwaardig.

Het verhaal gaat dat dr. Dukan een patient met overgewicht adviseerde om eens 5 dagen alleen maar vlees te eten. Het resultaat was verbluffend. De patiënt was maar liefst 5 kilo gewicht verloren.

Gezien de verbluffende resultaten besloot dr. Dukan zijn ideeën verder uit te werken in een dieet boek. Dit heeft geleid tot het dr. Dukan dieet zoals uitgebracht in het jaar 2000.

Het dieet valt in de categorie eiwitdieet aangezien het vooral gebaseerd is op het eten van eiwitten/proteïnen. Dit gaat dan ten koste van andere brandstoffen zoals koolhydraten.

In een eerder artikel beschrijf ik hoe afvallen met behulp van een eiwitdieet precies in zijn werk gaat. Kort gezegd bestaan de voordelen van een eiwitdieet uit:

  • minder honger,
  • bescherming van de spieren en
  • het is gezond voor je lichaam.

Onderscheidend in het Dukan dieet is het educatieve aspect. Gedurende het dieet leer jij gezond eten en leer je wat gezonde voeding precies betekent. Dit is nodig om ook straks zonder het dieet op gewicht te blijven. Dit maakt het Dukan dieet een hulpmiddel voor een gezonder leven.

Fase 1: De aanvalsfase

In deze fase val je volgens dr. Dukan tot wel 5 kilo af. Deze fase duurt 1 tot 2 weken. Daarna is de aanvalsfase voorbij en ga je naar de volgende fase.

Gedurende de aanvalsfase eet je veel dierlijke eiwitten. Dat wil zeggen veel (vette) vis, mager vlees, eieren en magere zuivelproducten. Ook drink je veel water.

Doordat de koolhydraten beperkt worden is het wel nodig om gezonde koolhydraten te eten zoals vezels. De eiwitrijke voeding vul je daarom aan met haver zemelen. Zemelen zijn namelijk rijk aan vezels. Dit bevordert een goede stoelgang.

Afhankelijk van hoeveel je in deze fase wilt afvallen duurt de fase langer of korter dan een week.

Fase 2: De opbouwfase

In deze fase val je minder snel af en ligt het gemiddelde rond 1 kilo per week. Gedurende deze fase werk je aan een nieuw, gezonder en duurzaam eetpatroon.

Dit om te waarborgen dat je ook na het dieet op gewicht blijft. Deze fase duurt net zo lang totdat jij het gewenste gewicht hebt bereikt. Het verschil met fase 1 is dat je nu wat meer groente gaat eten. Ook gebruik je nog steeds de zemelen.

Fase 3: Stabilisatie

Fase 3 start zodra het streefgewicht is bereikt. Het doel van fase 3 is het behouden van jou ideale gewicht. De duur is 10 dagen per kilo dat je afgevallen bent.

Geleidelijk ga je steeds meer terug naar ‘normale’ voeding. Vooral ga je meer fruit, bruin brood en kaas eten. Je gebruikt nog steeds de zemelen en ook drink je veel water. Twee keer in een week mag je helemaal zelf bepalen wat je gaat eten. Dit betekent ook dat er weer pizza gegeten mag worden :).

Fase 4: Definitieve stabilisatie

Je eet gezond zoals je dat geleerd hebt in de voorgaande fasen. Dr. Dukan heeft in zijn dieet nog 1 dag ingebouwd waarin je puur eiwitten eet. Dit eetpatroon is zodanig geoptimaliseerd dat jij het de rest van jou leven kunt volhouden. Door je aan het nieuwe eetpatroon te houden wordt een terugval in oude (slechte) eetgewoonten voorkomen.

Natuurlijk is het onmogelijk om altijd strikt aan een bepaald eetpatroon te voldoen. Iedereen heeft wel eens een feestje, vakantie of wil tijdens feestdagen lekker genieten. Wat mij betreft is dit ook mogelijk. Als de balans maar bewaard blijft. Dit betekent dat je na een feestje even moet minderen om weer op niveau te komen.

Voordelen van het Dukan dieet

Het dieet besteedt aandacht aan hoe je op gewicht kunt blijven. Ook nadat het dieet is gestopt. Ik ben hier zelf een groot voorstander van. Dit omdat veel mensen moeite hebben om na een dieet op gewicht te blijven. Dit kun je alleen als je zelf een gezond eetpatroon aanleert.

Persoonlijk vind ik de tijd dat je het dieet volgt de perfecte timing om jezelf deze gezonde eet- en leefgewoonten aan te leren. Zo kun je zelf bepalen welke tijd jij nodig hebt om bestaande patronen te veranderen. Bewust leren omgaan met voeding brengt je alleen meer voordelen. Je zult merken dat het zelfs leuk begint te worden.

Nadelen van het Dukan dieet

Zijn er dan ook nog nadelen. Ja die zijn er wel. Het Dukan dieet komt uit een boek en het vergt daarom discipline om je te houden aan de regels van het Dukan dieet.

Het is een redelijk extreem dieet, vooral in het begin. Je schrapt feitelijk heel veel voedingsmiddelen uit je voedingspatroon. Want alleen maar eiwitten eten is ook weer niet gezond. Het lichaam heeft immers ook koolhydraten en vetten nodig.

Je moet zelf het eten kopen en klaarmaken. Op zich is hier niets mis mee maar sommige mensen vinden dit toch lastig. Er is niet altijd tijd om boodschappen te doen of uitgebreid te koken. Een alternatief kan zijn om de dagen dat je minder tijd hebt dieet shakes te gebruiken.

Het dr. Dukan dieet bestellen

Ben je geïnteresseerd en benieuwd naar het Dukan dieet? Via bol.com kun je snel en goedkoop het Dukan dieet bestellen. Meestal heb je het boek de volgende dag al in huis.

Zelf ben ik echter van mening dat er meer duurzame manier zijn om af te vallen. Denk hierbij aan afvallen met shakes. Daarbij kun je snel maar toch verantwoord afvallen met duurzame resultaten. Doordat de (juiste) shakes vol zitten met gezonde voedingsmiddelen is het ook gezond. Ook zijn er keiharde bewijzen dat afvallen met shakes op de lange termijn uiterst succesvol is. In dit artikel over afvallen met shakes lees je er alles over. Je vindt er zelfs een uitgebreide kennisbank.

Leave a Reply