Shakes bevatten soms veel suiker

Een van de manieren waarop je snel kunt afvallen is afvallen met dieet shakes. Vaak wordt beweerd dat de dieet shakes vol zitten met gezonde voedingsstoffen. Toch is dit niet altijd waar. Wil je afvallen met shakes controleer dan eerst wat er precies in jouw shake verwerkt is.

Speciaal voor de mensen die met shakes afvallen heb ik de meest bekende dieet shakes met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat er inderdaad grote verschillen bestaan tussen de hoeveelheid toegevoegde suiker die in een shake verwerkt is.

Te veel suiker (ook in dieet shakes) is ongezond

Je kunt best afvallen met een shake die rijk is aan suikers. Dus waarom dan letten op de suikerhoeveelheid zou je denken?

Suiker is nu eenmaal niet gezond voor het menselijk lichaam. Een klein beetje suiker per dag kan geen kwaad. Eet of drink je echter te veel suiker dan verhoog je de kans op allerlei vervelende aandoeningen. De meest bekende aandoening is nog wel diabetes type 2.

Daarnaast heeft suiker nog veel meer vervelende gevolgen voor je lichaam. Hieronder noem ik enkele voorbeelden:

  1. Suiker is verslavend. Eet je veel suiker gedurende een lange periode dan is de kans groot dat je verslaafd raakt aan suiker. Steeds meer suiker is nodig voordat je een voldaan gevoel hebt. Was eerst dat ene blikje energiedrank voldoende na verloop van tijd heb je er minimaal 2 of meer nodig.
  2. Suiker bevat geen voedingsstoffen. In suiker zitten veel calorieen maar het is niet voedzaam voor ons lichaam. Er zitten geen vitamines, mineralen of vezels n in. Met andere woorden; je lichaam heeft er helemaal niets aan.
  3. Suiker is slecht voor je gebit. Suiker heeft een verwoestende werking op het menselijk gebit. Dagelijks frisdrank drinken kan al na een paar weken zichtbaar worden in je gebit. Er ontstaan bijvoorbeeld allemaal kleine putjes in de tanden. Tandartsen geven als richtlijn mee niet meer dan 4x per dag (naast ontbijt, lunch en diner) suiker rijke producten te eten of te drinken.

Hoeveel toegevoegde suiker mag je per dag hebben voordat het ongezond wordt?

De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft als richtlijn dat je per dag niet meer dan 50 gram suiker zou moeten consumeren. Je zit al heel snel aan 50 gram suiker per dag. Zo staan 2 glazen frisdrank al gelijk aan 45-50 gram suiker.

Het is daarom niet voor niets dat frisdrank en suikerhoudende drankjes als een van de voornaamste bronnen van overgewicht wordt gezien. Zonder het te merken krijg je met een fles frisdrank een half pak suikerklonten binnen. Maar ook een boterham belegd met jam bevat al 17 gram toegevoegde suiker.

Wil je voldoen aan de richtlijn van het WHO dan zul je echt strak moeten letten op wat je eet. Beter is wellicht om ‘gewoon’ gezond te eten. Wees je vooral bewust van de producten die je eet en wat er zoal in verwerkt zit. Op deze manier kun jij gezonde keuzes maken. In het artikel over snel afvallen buik leg ik precies uit wat wel en niet gezond is.

Suikervrij eten?

Er zijn mensen die de suiker helemaal uit hun voedingspatroon verbannen hebben. Dit is niet eenvoudig maar wel mogelijk. In dit artikel lees je op welke manier je suikervrij eten kunt leren.

Leave a Reply