De beste afvallen tips: zo haal jij snel jouw streefgewicht

Iedereen die wil afvallen heeft een bepaald doel: het ultieme streefgewicht. Dit streefgewicht is bij iedereen anders. De een moet nog 20 kilo behalen voordat het gewicht is behaald, terwijl de ander nog 8 kilo moet. Of je nu veel of weinig wilt afvallen, één ding is zeker: je wilt 100% zeker zijn dat je het juiste dieet hebt gekozen, voldoende beweegt en dus ook precies genoeg afvalt om dat streefgewicht in de gewenste periode te behalen. En daar kun je natuurlijk een groot aantal tips voor gebruiken.

Iedereen kent natuurlijk al de standaard afvallen tips: eet alleen gezonde voeding, beweeg elke dag 30 minuten intensief en ga niet langs de McDonalds. Maar deze afvallen-tips zijn al honderden keren voorbij gekomen en zijn hierdoor algemene kennis. En deze tips zijn eigenlijk niet eens zo heel handig: je wist namelijk al dat die Big Mac er niet voor ging zorgen dat jij gewicht verliest. Daarom lees je in dit artikel enkele afvallen-tips die je nog niet hebt gehoord en waar je echt wat aan hebt. Zo kun jij eindelijk dat streefgewicht bereiken en heb jij binnenkort het lichaam waar jij al lange tijd van droomt.

Ben je op zoek naar nog meer tips lees dan dit artikel over snel afvallen tips waar onwijs veel tips behandeld worden.

Afvallen-tip 1: Maak een duidelijk voedingspatroon

Sommige mensen die willen afvallen stippelen iedere dag van de komende maand exact uit. Zo extreem hoeft het natuurlijk ook weer niet, maar het is wel belangrijk om een goed voedingspatroon op te zetten. Alleen dan kun je in korte tijd voldoende afvallen. Een goed voedingspatroon begint bij groenten. Je moet eigenlijk bij ieder ontbijt, bij iedere lunch en bij ieder diner een of twee stuks groenten eten. Dan voeg je daar vlees en zuivel aan toe. Eieren mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Met deze voeding kun je allerlei verschillende maaltijden maken en stel je zelf bijzonder eenvoudig een voedingspatroon op.

In het artikel over afvallen buik lees je precies welke voeding je wel en welke je het beste niet kunt eten als je wilt afvallen. Erg handig als je een duidelijk voedingspatroon wilt opstellen.

Afvallen-tip 2: Begin met Hoge Intensiteit Interval Training

Hoge Intensiteit Interval Training (HIIT) is de beste manier om in zeer korte tijd zo veel mogelijk calorieën te verbranden. Het is beter om 1 keer 30 seconden te sprinten en 90 seconden te rusten dan 120 seconden achter elkaar te rennen. Het eerste houd je namelijk veel langer vol. De hartslag gaat tijdens de sprint omhoog en blijft tijdens de rust nog steeds hoog. En juist dan ga je veel calorieën verbranden. Doe dit 2 of 3 keer per week en je zult zien dat de kilo’s verdwijnen. Een goede training is de kettlebell work out waarover ik een uitgebreide review heb gemaakt.

Afvallen-tip 3: Koop één keer per week eten

Misschien vreemd om te lezen, en eigenlijk ook wel een beetje logisch. Hoe vaker je naar de supermarkt gaat, hoe groter de kans dat je toch weer dat rol koekjes in het winkelmandje of in de winkelwagen gooit. Conclusie: niet vaker dan één keer per week naar de supermarkt. Koop groot in, doe een groot deel van de boodschappen in de vriezer en geniet de rest van de week van maaltijden die echt goed voor je zijn en die echt helpen om af te vallen.

Afvallen-tip 4: Doe het samen met iemand

Even een dagje geen motivatie? Dat gebeurt iedereen. Als je in je eentje bezig bent, dan is de kans groot dat je tijdens deze dag toch een slippertje maakt. Doe je het echter met iemand anders, dan wordt deze kans direct een stuk kleiner. Aan iedereen die wil afvallen is het daarom aan te raden om een partner te zoeken: iemand die net als jij een bepaald streefgewicht heeft en het liefst zo snel mogelijk het gewicht wilt behalen. Je kunt elkaar blijven motiveren en weet ook altijd dat je nooit alleen bent.

Afvallen-tip 5: Maak je maaltijden vooraf klaar

Heb je een grote vriezer? Dan is dit de beste sleutel tot succes die jij nodig hebt. Je kunt gewoon één keer per week jouw maaltijden bereiden en vervolgens de rest van de week deze maaltijden opwarmen. Kook in één keer 30 porties zodat jij de hele week altijd eten klaar hebt staan. Heb je een dag hard gewerkt of kom je net terug van de sportschool? Dan haal je gewoon een bakje uit de vriezer, zet deze in de magnetron, je rust even een paar minuten uit op de bank en kunt vervolgens genieten van de heerlijke maaltijd die je eerder hebt bereid.

Afvallen-tip 6: Zeg vaker nee tegen evenementen

Het klinkt misschien niet erg aantrekkelijk, maar het is soms toch even nodig. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich beter aan het dieet houden – en dus ook sneller het streefgewicht bereiken – wanneer zij vaker nee zeggen tegen sociale aangelegenheden. Het klinkt natuurlijk niet heel erg fijn, want niemand wil dat ene leuke feestje missen. Maar het kan net het verschil zijn tussen de volgende dag wel in de sportschool staan of nog in jouw bed liggen uit te rusten van het wilde feestje waar je was.

Afvallen-tip: BONUS

De bonus tip die ik je zeker niet wil onthouden is dat je goed op de ontwikkeling van je gewicht moet blijven letten. Iedereen voelt aan zijn of haar lichaam aan wanneer je aankomt. Op het moment dat je voelt dat je zwaarder bent geworden trek dan direct aan de rem. Mijn ervaring is dat dit heel goed kan door een of meerdere balansdagen in te bouwen. Deze balansdagen kun je vorm geven door bijvoorbeeld reguliere maaltijden (ontbijt, lunch) te vervangen door een eiwitshake. In het artikel over afvallen met shakes lees je precies hoe afvallen met shakes werkt en welke shake het beste uit mijn test komt.

Ben je op zoek naar een dieet waarmee je direct tot wel 5,4 kilo per week kunt afvallen zonder ingewikkelde eet- en trainingsschema’s? Lees dan mijn artikel over het Vitadis dieet via onderstaande knop:

Leave a Reply