Crash dieet: voedingspatroon omgooien en snel afvallen

Veel mensen hebben al lange tijd hetzelfde voedingspatroon. Je eet elke ochtend vier boterhammen, tijdens de lunch weer een paar boterhammen en ’s avonds staat er een lekker prakje op tafel. Daarnaast worden er overdag af en toe nog wat tussendoortjes gegeten. Maar dit resulteert vaak in overgewicht. En dat is jammer, want het kan eigenlijk ook gewoon helemaal anders. Als je eenmaal veel extra kilo’s hebt, dan is het moeilijk deze weer te verliezen. Gelukkig kan een gezond crash dieet hier zo snel mogelijk verandering in te brengen.

Bij een gezond crash dieet zorg jij er namelijk voor dat jouw huidige voedingspatroon zo goed mogelijk wordt omgezet naar een voedingspatroon waarmee jij veel in korte tijd kunt afvallen. Mensen die een crash dieet volgen vallen minimaal een kilo per week af – aanzienlijk meer dan bij andere diëten. Het is dus een bijzonder effectieve manier om snel gewicht te verliezen en hoeft daarnaast ook helemaal niet moeilijk te zijn. Er zijn echter alleen heel veel slechte crash diëten op de markt. Onderaan dit artikel kun je lezen welk dieet wel verstandig is om snel af te vallen op een blijvende manier.

Hoe werkt het crash dieet?

Het voedingspatroon dat jij op dit moment aanhoudt is waarschijnlijk erg rijk aan suikers en bevat weinig eiwitten. Dit is een gouden combinatie om aan te komen en kan er helaas uiteindelijk ook in resulteren dat je met ziektes zoals diabetes te maken krijgt. De beste oplossing hiervoor is om het huidige voedingspatroon helemaal om te gooien. Bij het crash dieet ga je op zoek naar voeding die rijk is aan eiwitten en vrijwel geen suikers bevat. Hierdoor gaat het lichaam op zoek naar andere bronnen om energie te krijgen – en dat zijn natuurlijk de overtollige kilo’s die jij op dit moment hebt. Een crash dieet is dus bijzonder geschikt om gewicht te verliezen.

Bij het crash dieet moet je er wel rekening mee houden dat je gedurende enkele weken heel weinig zult eten. Dit is voor velen niet helemaal gewenst, omdat er een sterk hongergevoel kan opspelen. Het is juist hierom belangrijk dat je voldoende eiwitten in het voedingspatroon verwerkt. Dit voorkomt dat je gedurende de dag een hongergevoel krijgt omdat het zorgt dat je na iedere maaltijd voor langere tijd een gevuld gevoel blijft houden. Het crash dieet kan dus ook zonder honger worden gevolgd, zolang jij het voedingspatroon hier maar zo goed mogelijk voor opstelt.

De wetenschap achter het crash dieet

Een normaal dieet is opgesteld om jouw dagelijkse voedingsbehoeften te dekken. Maar vandaag de dag bevat onze voeding zoveel suikers dat het eigenlijk heel slecht voor ons is. Dit is ook de reden dat de kilo’s er zomaar bij kunnen sluipen. Omdat je bij het crash dieet plotseling een heel ander dieet gaat volgen, zal het lichaam de eerste weken even moeten wennen. Dit is juist het moment waarop je het meeste gewicht kunt verliezen. Daarom behalen volgers van het crash dieet tijdens de eerste weken ook hun beste resultaten: hier worden de kilo’s het snelst verloren.

De exacte reden voor dit gewichtsverlies is niet helemaal duidelijk. Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het lichaam plotseling geen suikers meer binnenkrijgt en daarom op zoek moet gaan naar andere bronnen voor energie. Dit is het vet in het lichaam, dus gaat het lichaam er alles aan doen om dit vet om te zetten naar energie. Er wordt op dat moment dus hard gewerkt om meer energie. Voor de vetverbranding verbruik je ook weer meer energie, dus de hoeveelheid vet die verbrandt blijft maar oplopen. Dit lijkt de sleutel tot het succes van het crash dieet en toont goed aan waarom mensen hier in korte tijd zo veel profijt van hebben.

Crash dieet: een eigen voedingspatroon samenstellen

Bij het crash dieet moet jij altijd jouw eigen voedingspatroon samenstellen. Geen zorgen: je mag nog steeds voldoende blijven eten. Het gaat er echter om wat voor soorten voeding jij eet. Schrap allereerst vrijwel alles dat je in de schappen in de supermarkt kunt kopen – dit is over het algemeen voeding rijk aan suikers en arm aan andere voedingswaardes. Ga wel naar de slagersafdeling van de supermarkt, loop ook even langs de zuivelafdeling en vergeet natuurlijk ook de groenteafdeling niet. Want het zijn juist deze drie plekken in de supermarkt die helpen om zo veel mogelijk gewicht te verliezen. Dit zullen jouw standaard locaties worden wanneer jij de supermarkt gaat bezoeken, dus bereid je hier maar alvast op voor.

Gooi jouw winkelmandje of winkelwagen vol met groenten, vlees en zuivel. Loop even langs de eieren, want deze zijn onmisbaar in het voedingspatroon voor het crash dieet. Vervolgens kun je er ook nog voor kiezen om crackers of licht brood te kopen, maar dit is niet in ieder voedingspatroon handig. De meeste mensen die het crash dieet volgen laten deze links liggen.

Alternatief voor het crash dieet

Is het eindelijk tijd om jouw streefgewicht te behalen? Dan is het crash dieet niet de meest effectieve manier om dit te doen. Het grote nadeel van een crash dieet is dat deze vaak ongezond zijn omdat ze te weinig gezonde voedingsstoffen bevatten. Daarnaast is een crash dieet niet voor altijd vol te houden.

Het is beter om te kiezen voor een manier om af te vallen waarbij je gedurende het dieet werkt aan optimalisatie van je eetgewoonten. Gedurende het dieet leren om gezonder te eten zodat je dit voor altijd kunt volhouden. Een van de beste diëten waarmee je snel afvalt op een gezonde en duurzame (blijvende) manier is het Vitadis Slanker Leven Plan.

 

Leave a Reply