Cambridge dieet: Snel afvallen met shakes en weinig calorieën!

Het Cambridge dieet is ontwikkeld in de jaren 70. Grote kans dat je wel eens van dit in Engeland ontwikkelde dieet hebt gehoord. Het Cambridge dieet dankt haar naam aan de plek waar het dieet is bedacht en ontwikkeld. Je raadt het al: aan de universiteit van Cambrigde in Engeland en wel door dr. Alan Howard. Inmiddels is het dieet steeds meer doorontwikkeld en zijn er diverse consulenten in Nederland die jou tijdens het dieet kunnen begeleiden. In meer dan 35 landen maken mensen gebruik van het Cambrigde dieet. Maar is dit dieet echt een aanrader? Hoe werkt het en wat zijn de eventuele (gezondheids)risico’s? 

In dit artikel over het Cambridge dieet lees je:

 

Waarom een dieet zoals Cambridge?

Dat gevoel om weer lekker in je vel te zitten en de kleren te passen die nu blijven hangen of liggen op de planken van je kledingkast. Dit is de droom van iedereen die begint met afvallen. En hoe fantastisch is het om dit zo snel mogelijk voor elkaar te boksen. Het Cambridge dieet en afvallen op de korte termijn gaan hand in hand, ook al is het niet onbetwist. En dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren van mensen die overgewicht hebben en het willen kwijtraken. Want laten we wel even heel eerlijk zijn, hoe eerder je van die buik af bent des te beter.

Hoe werkt het Cambridge dieet?

We geven je een duidelijk beeld over hoe het dieet nu eigenlijk werkt. Welke middelen ervoor nodig zijn, hoe lang je het moet volgen, wat het met je lichaam doet en hoeveel je onder de streep kunt afvallen. Je moet op de eerste plaats weten dat het dieet een vloeibaar karakter heeft.

Er bestaan behoorlijk wat producten van het Cambridge dieet in verschillende smaken. Zo zij er de volgende Cambridge producten:

  • Shakes
  • Soep
  • Repen
  • Pap
  • Maaltijden (warm)
  • Smoothies

Ook zijn er nog de zogenaamde ‘extra’s’. Dit zijn de overige producten die niet onder de eerder genoemde categorieën vallen.

Voor de meeste mensen is het gebruik hiervan wel even wennen, anderen zien het juist weer als een voordeel. Je hoeft namelijk niet zelf alles klaar te maken, maar kunt de kant-en-klare producten zo gebruiken. Door de precieze mate waarop het voedingspatroon is samengesteld moet je optimaal gaan afvallen. Wat dit inhoudelijk betekent vertellen we je zo.

De 7 fasen van het Cambridge Weight Plan

Het dieet bestaat uit zeven verschillende fasen. Het onderscheid bestaat uit het steeds meer toevoegen van natuurlijke voedingsproducten. Zo begint het Cambridge dieet in fase 1 met alleen maar Cambridge producten.

In fase 2 wordt hier een halve portie groente en een hele portie eiwit aan toegevoegd.

In fase 3 wordt daar 1 portie zuivel aan toegevoegd. Daarnaast wordt de hoeveelheid groente met verhoogd tot 3/4 portie. Dit gaat zo door tot fase 7. In fase 7 van het dieet bestaat jouw voedingspatroon uit:

  • 1 portie cambridge producten
  • 1 portie groente en eiwit
  • 3 porties zuivel
  • 2 porties fruit
  • 4 porties graan en pasta (tezamen)

Je kunt een consulent bij jou in de buurt opzoeken. Deze Cambridge consulenten helpen jou met een voedingsplan op maat. Ook zorgen ze voor een begeleiding tijdens het dieet.

Welke voeding is toegestaan tijdens het dieet?

Je zal in principe alle voeding die jij normaal eet gaan vervangen met de Cambridge maaltijd pakjes. Hierbij heb je de keuze uit o.a. verscheidene shakes, papsoorten, bars (repen) en smoothies. Er zijn ook veel smaken verkrijgbaar. Zo heb je voor de shakes namelijk aardbei, banaan, chocolade, vanille en nog veel meer.

De kans is dan ook zeer aannemelijk dat er iets voor je tussen zit. Bij de Cambridge 500 maak je alleen gebruik van de Cambridge dieet producten.

Bij het Cambridge 800 dieet heb je iets meer ruimte voor wat lekkers. Het is wel zo dat hier niet veel meer bij gegeten mag worden, gezien deze beide dieetvormen niet veel van elkaar verschillen.

Hoeveel maaltijden neem je per dag en hoe groot zijn de porties?

Met het Cambridge 500 zal je verdeeld over de dag 3 maaltijden nuttigen. Dit is een mix van de producten waar je uit kunt kiezen. De porties zijn zeer streng afgewogen en bevatten dan ook gezamenlijk niet meer dan 500 calorieën per dag.

Een portie zal dan meestal ook niet meer dan 170 calorieën bevatten. Even ter vergelijking, 1 bruine boterham met kaas bevat al 100 calorieën meer. Veel voedingswaarde bevatten de maaltijden dan ook niet en een totaal van 500 calorieën per dag is gewoonweg veel te weinig. Hier zijn praktisch alle deskundigen, autoriteiten, diëtisten en afvalcoaches het wel over eens. Dit is een crash dieet in zijn zuiverste vorm.

Wat is het verschil tussen Cambridge 500 en Cambridge 800?

Er zijn feitelijk niet zoveel verschillen tussen beide diëten. Cambridge 500 hanteert net als het Cambridge 800 dieet de wet van calorieën tellen. De 500 en 800 staan dan ook voor het aantal calorieën dat per dag genuttigd wordt.

Door het aantal calorieën per dag te verminderen zorg je ervoor dat je lichaamsvet kunt verbranden. Hier is niks mis mee en het is dan ook een onderdeel van alle manieren van afvallen. Doe je dit echter te onbesuisd, door dit naar een zeer laag peil te brengen dan werk je hiermee geen optimale vetverbranding in de hand. Meer hierover verderop in dit artikel.

Met het Cambridge dieet 800 mag je gelukkig iets meer eten door een (kleine) extra maaltijd toe te voegen. Dit is dan ook het voornaamste verschil in verhouding tot het Cambridge 500.

Hoeveel kun je met het Cambridge dieet afvallen per week

Het is mogelijk dat je in de eerste week al verschil ziet en een paar kilo gaat afvallen. Hoeveel dit precies is zal per persoon verschillen. Maar 1-3 kilo is zeker mogelijk en misschien wel meer. De reden hierachter is simpel, je eet namelijk bijna niks. Dit heeft op korte termijn zeker effect.

Niet alleen de eerste week, maar ook enkele weken erna zal je snel afvallen. Je eet minimaal 1500-2000 calorieën minder per dag, niet zo gek dat je de teller van de weegschaal ziet dalen. Je lichaam  gaat energie putten uit andere bronnen zoals opgeslagen voorraden vet, vocht en spiermassa. Maar hoe werkt zo’n aanpak nou in de praktijk en wat is het effect op je gezondheid?

Is deze vorm van diëten gezond?

Ja, met het Cambridge dieet ga je snel afvallen. Maar ga je echt vet verbranden, of is het meer vocht of zelfs soms spiermassa …en wat doet dit allemaal met je gezondheid? In de eerste week zal je voornamelijk veel vocht maar ook wel wat vetmassa verliezen. Nu komt er wel gelijk een belangrijk punt. Want doordat je heel weinig eet bestaat er een reële kans dat je ook vrij snel spiermassa gaat verbranden en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

Ook kan het zijn dat je tegelijkertijd vet gaat vasthouden omdat je lichaam opmerkt dat er te weinig voeding binnenkomt en buffers gaat sparen. Zoals je ziet kan het eten van te weinig calorieën in dit soort gevallen erg nadelig zijn bij het afvallen.

Afgaande op het gezonde aspect van het verhaal, Cambridge 500 biedt niet meer dan 500 calorieën per dag. Hiermee krijg je dan ook bij lange na niet alles binnen wat je nodig hebt. Voedingsstoffen mislopen kan resulteren in klachten. Het is dan ook niet gezond om met zo weinig calorieën af te vallen.

Ervaringen met Cambridge

Na wat onderzoek zie je dat er toch redelijk veel negatieve kanten zitten aan het dieet. Geen of weinig resultaat op de lange termijn, gezondheidsklachten, de Cambridge dieet producten en de kleine porties zijn meestal de  bepalende argumenten hiervoor.

Alternatieve opties om snel en gezond af te vallen

Op de korte termijn helpt het je om een paar kilo’s kwijt te raken. Op de lange termijn kan een dergelijk dieet niet gezond zijn. Een goed alternatief als je snel wilt afvallen op een gezonde manier is afvallen met shakes. Dit klinkt misschien simpel maar in het artikel toon ik aan dat afvallen met shakes uiterst effectief kan zijn. Er zijn wel een aantal spelregels die bepalen of jou afslankpoging een succes wordt en gezond is voor je lichaam.

Terug naar het centrale artikel over afvallen met een dieet.

Leave a Reply