Calorie inname en obesitas: een opvallende conclusie

In juli 2016 is er een grootschalig onderzoek gepubliceerd over de relatie tussen calorie-inname en obesitas. Mensen met obesitas nemen meer calorieën in dan mensen met een normaal gewicht. Tot zo ver niets vreemds. De onderzoekers hebben echter ook vastgesteld dat suiker het minst en vet het meest vertegenwoordigd is in de calorie-inname van mensen met obesitas.

Dit lijkt op gespannen voet te staan met alle berichten over suiker als belangrijkste veroorzaker van overgewicht! Tijd om eens verder in de details te duiken.

Het onderzoek en de resultaten

Er is in het Verenigd Konikrijk door de Glasgow University een onderzoek uitgevoerd onder ruim 132.000 deelnemers. Hiervan hadden 66% van de mannen en 52% van de vrouwen overgewicht of obese.

De onderzoekers hadden de beschikking over de data uit de UK Biobank. Verder vulden de participanten aan het onderzoek vier keer een vragenlijst in met betrekking tot hun voedingspatroon. Dit gespreid over 1,5 jaar waardoor er een betrouwbaar beeld is ontstaan van de voedingspatronen van de deelnemers.

Aan de hand van de BMI kun je bepalen of er sprake is van obesitas. Over het algemeen geldt dat mensen met obesitas een BMI hebben van 30 of hoger.

De personen met obesitas hadden een energie-inname die 11,5% hoger lag dan de mensen met een gezond gewicht. Deze hogere energie-inname van 11,5% werd verklaard door:

  • 14,6% hogere vet inname
  • 13,8% hogere eiwit inname
  • 9,5% hogere zetmeel inname
  • 4,7% hogere suiker inname

Dit betekent dat de hogere calorie-inname hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door meer vet. Het kleinste aandeel is afkomstig van de suikerinname.  Het blijkt dat de associatie tussen obesitas en totale energie-inname het hoogst was (2,47). Ook de vetinname blijkt met 1,96 een goede voorspeller van overgewicht. Het minst kun je dit zeggen van suiker met een correlatie van 0,48. De correlatie van BMI en suiker werd zelfs negatief na correcties voor totale energie-inname.

Wil je afvallen? Let dan vooral op de totale energie-inname!

De belangrijkste boodschap is dan ook dat je om af te vallen vooral moet letten op de totale energie-inname. Dit heb ik uitvoerig behandeld op de homepage waarin ik beschrijf wat er nodig is om goedkoop, gezond en snel af te vallen.

Overigens is het reduceren van suiker in je voedingspatroon vaak ook nodig om gezond te zijn/blijven. Te veel suiker is ongezond voor ons lichaam terwijl dit niet altijd tot uitdrukking komt in een hogere BMI. Ook mensen zonder overgewicht kunnen gezondheidsrisico’s lopen als gevolg van te veel suiker. Zo kunnen aderen dichtslibben waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt. Ook kun je vermoeid en futloos worden wanneer je te veel suiker consumeert.

Voor meer informatie over de gezondheidsrisico’s van suiker kun je mijn artikel over suiker en het artikel over insuline en glucose raadplegen.

Het volledige onderzoek kun je hier raadplegen.

Afvallen door gezond te eten

Ook uit dit onderzoek blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om gezond te eten. Door gezond te eten houd je de calorie-inname beperkt tot de hoeveelheid dat jou lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Daarnaast zorgt gezonde voeding voor de juiste balans tussen de macronutriënten (eiwit, vet, koolhydraten). Heb jij last van overgewicht dan ligt de oorzaak vaak in een ongezond eetpatroon. Om dit patroon te kunnen doorbreken is er een gedragsverandering nodig.

In de praktijk blijkt dit erg lastig te zijn. Daarom is het veelal aan te bevelen om gebruik te maken van een methode die je leert om gezonder te eten. Een van de meest succesvolle methoden is het Vitadis Slanker Leven Plan. Een lifestyle plan waarmee je kunt afvallen en tegelijkertijd leert om gezond te eten.

Leave a Reply