Ik krijg vaak vragen van mensen die zich afvragen wat ze naast de shakes kunnen eten. In dit artikel vind je daarom 3 afvallen met shakes eetschema’s voor een volledige week. Daarnaast krijg je informatie zodat je zelf een voedingsschema kunt maken in combinatie met shakes.

In dit artikel lees je

Afvallen met shakes eetschema 1

dieetpro shakes eetschemaHet eerste afvallen met shakes eetschema is het Dieet Pro weekmenu. Dit voedingsschema is speciaal gemaakt om te combineren met Dieet Pro shakes. Gebruik je een andere dieet shake dan is het Dieet Pro eetschema ook goed te gebruiken.

Afvallen met shakes dieet pro eetschema (volledige week)

Afvallen met shakes eetschema 2

Het tweede afvallen met shakes eetschema is een voedingsschema voor 3 weken. Het is gebaseerd op het chillflex dieet dat ik eerder uitgebreid behandeld heb.

Vervang het ontbijt en/of de lunch door een shake en eet vervolgens de voeding zoals uitgewerkt in het gratis chillflex dieet.

Afvallen met shakes eetschema 3

Het 3e eetschema vind je hieronder. Het is gebaseerd op een shake dieet waarbij je 2 maaltijden vervangt door een dieet shake.

DagOntbijtTussendoortjeLunchTussendoortjeDinerSnack
MaandagShake2 stuks fruitShakeGekookt eiVissalade van gekookte forel en Hollandse groenten en krieltjes.Handjevol ongezouten noten met magere kwark
DinsdagShakePaprikaShake2 stuks fruitRunderburgers op volkorenbrood met frisse salade van bataatCracker / boterhammet tonijn of makreel
WoensdagShake2 stuks fruitShakeBruine boterham met kaas
Aardappelsalade met olijvencreme, tomaten en radijs2 rijstwafels
DonderdagShakeGekookt eiShake2 stuks fruitRisotto met kip en veel groente
Plakjes komkommer
VrijdagShake2 stuks fruit
ShakeGekookt eiGegrild rundergehakt met gele wortel en kidneybonen
Schaaltje magere yoghurt evt. met paar ongezouten noten
ZaterdagShakeCracker met tonijn of makreelShake2 stuks fruitGewokte kipfilet met wordel, tauge en rijst2 rijstwafels
ZondagShake2 stuks fruitShakeCracker (volkoren) met kaasPastasalade met kipCracker met tonijn of makreel

Probeer zoveel mogelijk te variëren met de 2 stuks fruit zodat je niet telkens hetzelfde fruit eet. Wat betreft drinken is het aan te raden om als warme drank te kiezen voor koffie of thee zonder suiker en melk. Drink vooral geen frisdrank maar kies voor alternatieven zoals magere melk en water. Voor wat betreft de crackers en boterhammen geldt dat je het beste kunt kiezen voor volkoren.

Afvallen met shakes eetschema zelf maken

Om zelf een shakes eetschema te maken doorloop je de stappen zoals ik die hieronder voor jou heb uitgewerkt.

 

Bepaal je energiebehoefte

Stap 1 in het zelf maken van een shakes eetschema is het bepalen van de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt. Hiervoor kun je de formule van Harris en Benedic gebruiken. Deze formule ziet er als volgt uit:

  • Mannen: 88,362+(13,397 * G)+(4,799 * H) – (5,677 * L)
  • Vrouwen: 447,593+(9,247 * G)+(3,098 * H) – (4,33 * L)

G = het lichaamsgewicht in kilo’s

H = de lengte in centimeters

L = de leeftijd in jaren

Wil je afvallen dan haal je van de uitkomst circa 500 calorieën af.

Stel je voedingsschema samen

 

Voor de shakes geldt dat precies bekend is hoeveel calorieen er in verwerkt zijn. Dit kun je eenvoudig aflezen op de verpakking of in het artikel over afvallen met shakes. Al naar gelang jou wensen kun je de shake gebruiken als ontbijt en/of lunch. Ik raad niet aan om de avondmaaltijd over te slaan aangezien je deze nodig hebt om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Om het shakes eetschema verder vorm te geven kun je mijn voedingslijst gebruiken zoals beschreven in dit artikel. Je leest exact welke soorten voeding je beter wel en niet kunt eten als je wilt afvallen en buikvet wilt verbranden. Zorg er voor dat je varieert in het voedingsmenu door telkens verschillende voedingsmiddelen te kiezen.

Om te bepalen hoeveel calorieen jou samengestelde menu ongeveer bevat kun je gebruik maken van handige apps. Een van de apps die goed werkt is de eetmeter van het voedingscentrum.

Het grote voordeel van zelf een voedingsschema maken is dat je bewust wordt van voeding. Je leert wat wel en niet gezond is en hoeveel calorieën er verwerkt zijn in voeding.

Terug naar de afvallen met shakes kennisbank.

Leave a Reply