Afvallen met sporten

Eerder schreef ik al dat afvallen voor 70% bestaat uit voeding en de overige 30% uit lichaamsbeweging. Het is daarom dat veel afslankpogingen gericht zijn op het aspect voeding. Voeding kun je beïnvloeden door diëten zoals een koolhydraat arm dieet, eiwitdieet of beter nog door gezonder te gaan eten.

Om af te vallen is het echter ook verstandig om ook naar het aspect lichaamsbeweging te kijken. Sporten draagt bij aan gewichtsreductie maar tegelijkertijd zijn er nog veel meer positieve effecten als gevolg van sporten.

In dit artikel lees je

  • Afvallen en de voordelen van sporten;
  • Wat moet je vooral niet doen;
  • Het geheim van afvallen met sporten;
  • Direct beginnen met afvallen door sporten.

Afvallen en de voordelen van sporten

Mensen die veel sporten zijn vaak slank en afhankelijk van welke sport ze doen veelal ook nog gespierd. Sporten maakt slank dat kunnen we daarom wel concluderen. Iedereen weet dat je met sporten calorieën verbrand waardoor je gaat afvallen.

Afvallen met sporten gaat echter niet op als je de inspanningen compenseert met te veel en ongezond eten. Wat veel mensen niet weten is dat onze dagelijkse energieverbranding voor zo’n 60-70% bestaat uit onze ruststofwisseling.

Dit is de stofwisseling die nodig is voor de ademhaling, kloppen van ons hart en hersenactiviteit Zeg maar de basale functies van ons lichaam.

Daarom wordt de ruststofwisseling ook wel basaal metabolisme genoemd. Je kunt de ruststofwisseling vergroten door middels sporten meer spiermassa op te bouwen.

Samengevat levert sporten de volgende drie voordelen op:

  • Verbranding van calorieën;
  • Verhoging spiermassa wat de ruststofwisseling verhoogd en zorgt voor betere verbranding van calorieën uit voeding en vetweefsel;
  • Sporten maakt gelukkig. Zit je goed in je vel dan gaat afvallen een stuk makkelijker. Afvallen is niet alleen minder eten en voldoende bewegen. Het belangrijkste aspect zit tussen de oren. Vandaar dat structureel gezond leven (en op gezond gewicht blijven) vaak ook zo moeilijk is.

Wat moet je vooral niet doen?

Mensen denken vaak dat om af te vallen je vooral voor een duursport moet kiezen. Denk hierbij aan hardlopen, wielrennen, mountainbiken en zwemmen. Het blijkt echter dat duursport niet de meest optimale vorm van sporten is als je wilt afvallen.

Intervaltrainingen met hoge intensiteit blijken veel effectiever te zijn zoals je kunt lezen in mijn artikel over afvallen door hardlopen.

Kort gezegd komt het erop neer dat gedurende lange cardio sessies en duursporten je lichaam te veel Cortisol aanmaakt (stresshormoon). Het gevolg is dat je lichaam de Cortisol niet voldoende kan afbreken waardoor het overtollige Cortisol als buikvet wordt opgeslagen.

Hier komt bij dat duursport vooral je uithoudingsvermogen vergroot maar niet zozeer je spiermassa.

Verder lees ik wel eens dat sporten met krachttraining de oplossing is als je wat kilo’s kwijt wilt. Ook dit is niet helemaal waar.

Het grote nadeel van krachttraining alleen is dat je niet veel calorieën verbrand. Voordelen zijn dat je spiermassa wordt vergroot en daarmee de ruststofwisseling, dit betekent dat je langer meer calorieën verbrand dan bij duursport alleen.

Het geheim van afvallen met sporten

Het geheim zit in de combinatie van duursport en krachttraining. De ideale vorm blijkt de zogenaamde intervaltraining met hoge intensiteit te zijn. Dit zeg ik niet zomaar maar baseer ik op wetenschappelijke onderzoeken van Mc-Carty MF (1995), Petra Stiegler & Adam Cunliffe (2006) en ook Trapp & Chisholm (2008).

Door de hoge intensiteit verbrand je niet alleen veel calorieën je bouwt ook nog eens sneller en meer spiermassa op. In feite heb je dan alle voordelen te pakken.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan deze vorm van sporten. Nadelen kunnen zijn:

  • Hogere kans op blessures doordat de intensiteit hoog is. Om dit te voorkomen is een goede warming-up belangrijk en verder is enige basisconditie wel gewenst als je met hoge interval training gaat beginnen.
  • Het vergt ook veel van je psychische uithoudingsvermogen. Deze vorm van training is vaak erg zwaar en opgeven is dan ook wat mensen vaak doen. Een idee kan zijn om in groepsverbrand te gaan trainen. Het blijkt dat mensen dan minder snel opgeven en tot betere prestaties worden aangezet.

Direct beginnen met hoge intensiteit intervaltraining?

Er is nu een training op de markt beschikbaar die enorm populair is. Jesse van der Velde (bekende personal trainer) heeft een methode ontwikkeld waarbij je zonder diëten, afslankpillen of lange trainingssessies in drie weken een strakke buik kunt ontwikkelen. Snel buikvet verliezen wordt door deze methode een stuk eenvoudiger.

Deze methode is gebaseerd op het principe zoals net uitgelegd in dit artikel; de hoge intensiteit intervaltraining. Via onderstaande knop kun je meer informatie over de methode krijgen en kun je de methode ook tegen een flink gereduceerd tarief bestellen.

Er is een op maat gemaakte aanpak voor vrouwen en mannen (het verschil zit in de gewichten die je bijgeleverd krijgt).

 

Leave a Reply