Afvallen met sporten

Afvallen door te sporten, het klinkt heel logisch. Zeker omdat veel sporters ook daadwerkelijk slank(er) zijn. Echter draait afvallen niet alleen om sporten. Sterker nog, deskundigen beweren dat sporten slechts voor 30% invloed heeft op je gewicht. Echter kan sporten zeker bijdragen om een gezond gewicht te bereiken. Je moet het alleen niet loskoppelen van het aspect voeding [1]. Daarnaast is sporten niet alleen goed voor je gewicht, het maakt je fitter en ook mentaal gezonder [2].

Afvallen en de voordelen van sporten

Mensen die veel sporten zijn vaak slank en afhankelijk van welke sport ze doen veelal ook gespierder. Sporten maakt slank dat kunnen we daarom wel concluderen. Iedereen weet dat je met sporten calorieën verbrandt waardoor je gaat afvallen. Hieronder heb ik enkele belangrijke gezondheidsvoordelen van het sporten benoemd [3]:

Ruststofwisseling

Afvallen met sporten gaat echter niet op als je de inspanningen compenseert met te veel en ongezond eten. Wat veel mensen niet weten is dat onze dagelijkse energieverbranding voor zo’n 60-70% bestaat uit onze ruststofwisseling. Dit is de stofwisseling die nodig is voor de ademhaling, kloppen van ons hart en hersenactiviteit Zeg maar de basale functies van ons lichaam.

Daarom wordt de ruststofwisseling ook wel basaal metabolisme genoemd. Je kunt de ruststofwisseling vergroten door middels sporten meer spiermassa op te bouwen.

Sporten maakt mentaal gezonder

Regelmatig bewegen en sporten heeft een positief effect op het mentale welzijn. De oorzaak hiervan is dat tijdens het sporten diverse chemische stoffen uit het lichaam worden afgevoerd. Dit verklaart waarom veel mensen zich beter en energieker voelen nadat ze gesport hebben.

Sporten zorgt ook dat je mentaal scherper blijft. Het bevordert de werking van het brein.

Gewichtsbeheersing

Door regelmatige lichamelijk inspanning zijn mensen beter in staat om op een gezond gewicht te blijven. Het draagt bij aan een positieve balans tussen de ingaande en uitgaande calorieën.

Vermindert het risico op hartziekten en diabetes type 2

Te veel suiker is schadelijk voor de gezondheid. Zeker structureel te veel suiker consumeren verhoogd het risico op hart- en vaatziekekten. Sporten draagt bij aan het verlagen van de bloedsuiker. Het bevordert de werking van insuline. Een te hoge bloedsuiker is schadelijk voor de gezondheid.

Stoppen met roken

Stoppen met roken kan erg lastig zijn. Het is een hardnekkige verslaving. Sporten kan een goede afleiding vormen waardoor de drang naar een sigaret afneemt.

Sterkere spieren en botten

Spieren moeten getraind worden om sterker te worden. Zelfs het in tact houden van de spiermassa vergt onderhoud. Door sportieve activiteiten worden spieren getraind en botten versterkt.

Hiervoor hoef je niet perse naar de fitness school. Ook inspanning zoals regelmatig wandelen en fietsen dragen hieraan bij.

Een sterker lichaam verlaagt het risico op vallen en blessures.

Betere nachtrust

Goed slapen is de basis voor een goede gezondheid. Lekker actief bewegen zorgt er voor dat je beter in slaap kunt vallen. Ook kan het de slaap verbeteren doordat je minder snel/vaak wakker wordt.

Afvallen is slechts een van de vele voordelen van sporten en actief bezig zijn. 

Welke vorm van sporten is het best?

Mensen denken vaak dat om af te vallen je vooral voor een duursport moet kiezen. Denk hierbij aan hardlopen, wielrennen, mountainbiken en zwemmen. Het blijkt echter dat duursport niet de meest optimale vorm van sporten is als je wilt afvallen.

Intervaltrainingen met hoge intensiteit blijken veel effectiever te zijn zoals je kunt lezen in mijn artikel over afvallen door hardlopen.

Kort gezegd komt het erop neer dat gedurende lange cardio sessies en duursporten je lichaam te veel Cortisol aanmaakt (stresshormoon). Het gevolg is dat je lichaam de Cortisol niet voldoende kan afbreken waardoor het overtollige Cortisol als buikvet wordt opgeslagen.

Hier komt bij dat duursport vooral je uithoudingsvermogen vergroot maar niet zozeer je spiermassa.

Verder lees ik wel eens dat sporten met krachttraining de oplossing is als je wat kilo’s kwijt wilt. Ook dit is niet helemaal waar.

Het grote nadeel van krachttraining alleen is dat je niet veel calorieën verbrand. Voordelen zijn dat je spiermassa wordt vergroot en daarmee de ruststofwisseling, dit betekent dat je langer meer calorieën verbrand dan bij duursport alleen.

Het geheim van afvallen met sporten

Het geheim zit in de combinatie van duursport en krachttraining. De ideale vorm blijkt de zogenaamde intervaltraining met hoge intensiteit te zijn. Dit zeg ik niet zomaar maar baseer ik op wetenschappelijke onderzoeken van Mc-Carty MF (1995), Petra Stiegler & Adam Cunliffe (2006) en ook Trapp & Chisholm (2008).

Door de hoge intensiteit verbrand je niet alleen veel calorieën je bouwt ook nog eens sneller en meer spiermassa op. In feite heb je dan alle voordelen te pakken.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan deze vorm van sporten. Nadelen kunnen zijn:

  • Hogere kans op blessures doordat de intensiteit hoog is. Om dit te voorkomen is een goede warming-up belangrijk en verder is enige basisconditie wel gewenst als je met hoge interval training gaat beginnen.
  • Het vergt ook veel van je psychische uithoudingsvermogen. Deze vorm van training is vaak erg zwaar en opgeven is dan ook wat mensen vaak doen. Een idee kan zijn om in groepsverbrand te gaan trainen. Het blijkt dat mensen dan minder snel opgeven en tot betere prestaties worden aangezet.

Ga je beginnen (intensiever) sporten vergeet dan vooral het voedingsaspect niet. Vind je het lastig om direct met gezond eten te beginnen? In dit artikel over afvallen met shakes en dit artikel vind je tips om laagdrempelig toe te werken naar een gezonder eetpatroon.

Direct beginnen met afvallen door sporten?

Er is nu een training op de markt beschikbaar die enorm populair is. Jesse van der Velde (bekende personal trainer) heeft een methode ontwikkeld waarbij je zonder diëten, afslankpillen of lange trainingssessies in drie weken een strakke buik kunt ontwikkelen. Snel buikvet verliezen wordt door deze methode een stuk eenvoudiger.

Deze methode is gebaseerd op het principe zoals net uitgelegd in dit artikel; de hoge intensiteit intervaltraining. Via onderstaande knop kun je meer informatie over de methode krijgen en kun je de methode ook tegen een flink gereduceerd tarief bestellen.

Er is een op maat gemaakte aanpak voor vrouwen en mannen (het verschil zit in de gewichten die je bijgeleverd krijgt).

 

Bronvermelding

  1. The Role of Exercise and Physical Activity in Weight Loss and Maintenance. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3925973/
  2. Is regular physical activity a key to mental health? Commentary on “Association between physical exercise and mental health in 1.2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: A cross-sectional study”, by Chekroud et al., published in Lancet Psychiatry – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6349619/
  3. Voordelen van sporten. Als bron voor de voordelen die in dit artikel genoemd zijn heb ik dit artikel uit medlineplus.gov gehanteerd. Dit artikel wordt ondersteund door diverse uitgebreide wetenschappelijke onderzoeken.

Leave a Reply