Het afvallen wil maar niet lukken. Het is om gek van te worden. Zelfs mensen die relatief weinig calorieën eten op een dag lukt het maar niet om af te vallen. Althans zo lijkt het. Of mensen die zich helemaal suf sporten maar geen kilo kwijt raken. Heel vervelend vooral omdat je hard werkt om de kilo’s eraf te krijgen en geen resultaat ziet. Goed om eens nader in te gaan op dit probleem en de oorzaken bloot te leggen waarom het lijkt alsof afvallen niet lukt. Zijn de oorzaken bekend dan kan het probleem pas echt worden opgelost.

In dit artikel lees je

Goed om te weten

Voordat ik begin met een top 11 lijst van meest voorkomende oorzaken allereerst even dit. Het is belangrijk om te realiseren dat afvallen geen simpel rekensommetje is. Eet minder calorieën en je kunt berekenen hoeveel gewicht eraf zal gaan. Zo werkt het (helaas) niet.

Het menselijk lichaam zit complex in elkaar. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op ons gewicht. Uiteraard zijn de inname van calorieën en lichaamsbeweging een van de belangrijkste. Toch spelen er meer zaken mee die ons gewicht bepalen. Denk hierbij aan sociaal demografische factoren, stress, hormoonhuishouding, geestelijke gezondheid en ga zo maar door.

Hieronder volgen 11 veel gemaakte fouten bij het afvallen die de oorzaak kunnen zijn dat je niet (lijkt) af te vallen. Loop de lijst rustig door en kijk of jij zaken voor jezelf herkent.

Oorzaak 1: Onregelmatig eten

Onregelmatig eten zorgt er voor dat de stofwisseling niet continue op gang blijft. Het zorgt voor schommelingen in de bloedsuiker. Leuk verhaald denk je maar waarom is regelmatig eten belangrijk voor het afvallen?

Als je regelmatig eet verminder je de kans op ‘hongerige momenten’. Dit zijn nu juist de momenten dat veel mensen de neiging hebben om een ongezonde snack te nuttigen. Dit wil je natuurlijk voorkomen als het doel is om kilo’s kwijt te raken.

Als het lichaam weet dat het vaker eten krijgt blijft de vetverbranding op gang in plaats van dat jew lichaam de verbranding op een laag pitje zet. Verder blijft de bloedsuiker op peil. Bij een lager wordende bloedsuiker krijgt het lichaam de neiging om meer vet op te slaan en dit is nu juist iets wat we niet willen.

Wetenschappelijk onderzoek (oa uit Finland) heeft aangetoond dat mannen en vrouwen die dagelijks ontbijten, lunchen, dineren en twee tussendoortjes eten minder vaak overgewicht hebben dan leeftijdgenoten die dat niet doen. Eet dus niet op één of twee momenten per dag, maar eet minimaal vijf keer op een dag.

Zorg dat niet alleen de maaltijden maar ook de tussendoortjes gezond en gebalanceerd zijn.

Oorzaak 2: Ongezond eten.

Je kunt wel weinig calorieën eten, als deze uit ongezonde voeding wordt gehaald zult u wel afvallen maar gaat dit ten koste van de gezondheid. Verminderde gezondheid kan leiden tot overgewicht.

Om een voorbeeld te geven.. Ongezond eten leidt tot een lager energieniveau. Je voelt je moe en futloos. Grote kans dat daarbij ook de leefstijl wordt aangepast. Mensen hebben geen zin om te sporten of te bewegen. Men pakt de auto in plaats van de fiets. Ook de trap laten we links liggen en stappen lekker in de lift.

Ongezond eten is wat mij betreft de hoofdoorzaak voor overgewicht. Lees hier meer over gezond eten en vind er concrete voorbeelden en tips.

Oorzaak 3: Verkeerd bewegen

We zien het regelmatig. Mensen die twee keer in de week een uur hardlopen maar de rest van de week niet actief bezig zijn. Dit type mensen zullen waarschijnlijk niet/minder snel afvallen dan wanneer je wel regelmatig actief bezig bent.

Beweeg minimaal 30 minuten per dag. Onderzoek toont aan dat een actieve levensstijl waarin iemand telkens korte tijd actief bezig is net zo effectief is als een sportieve levensstijl waarin iemand regelmatig minimaal een half uur sport.

Probeer daarom overdag te zoeken naar actieve alternatieven. Ga je telefoneren, probeer dit dan lopend in plaats van zittend te doen. Heel simpel maar wel effectief.

De algemene regel is dat hoe langer en hoe intensiever iemand beweegt des te meer calorieën hij of zij verbrandt. Naast conditiesport kunt u ook spiermassa opbouwen door krachttraining. Het opbouwen van spiermassa is gezond en helpt het lichaam met het verbranden van vet en heeft diverse andere voordelen.

In dit interessante artikel lees je welke vorm van sport het meest effectief is als je wilt afvallen.

Oorzaak 4: hormoonhuishouding niet op orde

Verstoring van de hormoonhuishouding kan de oorzaak zijn dat afvallen niet lukt. Hormonen waarvan bekend is dat ze belangrijk zijn voor een gezond gewicht zijn:

  • Insuline. Het Insuline hormoon zorgt voor de vetopslag in ons lichaam. Is dit hormoon niet in balans dan slaan we meer vet op.
  • Leptine. Het Leptine hormoon wordt aangemaakt in de vetcellen. Mensen met overgewicht blijken dan ook relatief meer leptine te hebben.
  • Ghreline. Dit hormoon geeft ons een hongergevoel als de maag leeg is. Mensen met relatief veel Ghreline dan ook meer honger. Dit maakt afvallen natuurlijk een stuk lastiger.
  • Cortisol. Dit hormoon wordt veel in verband gebracht met stress. Het is een hormoon dat aangemaakt wordt als het lichaam stress ervaart.
  • Oestrogeen. Dit is een vrouwelijk geslachtshormoon. Het blijkt dat de hoeveelheid in verband staat met overgewicht.

Dat de hormonen niet in balans zijn kan meerdere oorzaken hebben. Een van de belangrijkste is ongezonde voeding. Daarnaast kan medicatie ook een rol spelen in de hormoonhuishouding. Denk hierbij aan de anticonceptiepil en antidepressiva. Maar zo zijn er nog meer medicijnen.

Gebruik je medicijnen dan kan het geen kwaad de effecten is na te vragen bij de huisarts.

Oorzaak 5: te veel stress in je leven

Te veel stress zorgt voor de aanmaak van het hormoon Cortisol. Dit hormoon zorgt er voor dat er meer vet wordt opgeslagen.

De extra stress zorgt echter nog op een ander belangrijk gebied voor overgewicht. Door stress krijgt een mens meer honger. We hebben de neiging om om meer te eten dan nodig. Dit heeft uiteraard een averechts effect op gewichtsverlies als iemand daar te veel aan toegeeft.

Oorzaak 6: onvoldoende rust

Te weinig rust of slaap staat in verband met overgewicht. Meerdere onderzoeken laten een duidelijke relatie zien tussen rust en gewicht.

Oorzaak 7: Verkeerd drinken

Frisdrank is een belangrijke oorzaak voor overgewicht. Mensen denken vaak dat het verstandig is om over te stappen op een light variant van het product. Dit is echter vaak niet de oplossing. Kijk zelf op de verpakking om te zien hoeveel calorieën de light variant bevat. Vaak zul je schrikken en zien dat dit nog steeds erg omvangrijk is.

Kies daarom voor alternatieven zoals water, thee en koffie.

Oorzaak 8: Verkeerde verwachtingen

Afvallen gaat niet lineair. Dat wil zeggen dat je gewicht niet in een rechte lijn omlaag zal gaan. Er komen moment dat het gewichtsverlies wat minder snel zal gaan. Het is daarom goed om een realistische verwachting te hebben.

Probeer daarom niet zozeer te focussen op snel afvallen. Focus echter veel meer op het ontwikkelen van een gezond eet- en leefpatroon. Je zult zien dat afvallen dan vanzelf gaat. Er komt een moment dat ook jij tevreden zult zijn. Grote voordeel is dan dat je hebt geleerd op welke manier dit doel kan worden bereikt.

Oorzaak 9: Je lichaamssamenstelling verandert

Zeker als je gaat afvallen in combinatie met sporten kan de lichaamssamenstelling veranderen. Dit betekent dat de verhouding vet- en spiermassa kan veranderen. Door de sport neemt de spiermassa toe en daarbij ook je gewicht. Daardoor kan het lijken alsof je niet afvalt. Dit is feitelijk ook zo maar daarom is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid vet.

Oorzaak 10: Schildklier werkt niet goed

Als de schildklier niet goed functioneert heeft dat effect op de hormoonhuishouding. Net hebben we kunnen lezen hoe belangrijk de hormoonhuishouding is voor een gezond gewicht (zie oorzaak 4).

Oorzaak 11: te weinig eten

Te weinig eten is ook weer niet ideaal om gewicht te verliezen. Niet voor niets is gebleken dat crash dieten niet effectief zijn. Ze zorgen voor het zogenaamde jojo-effect. Het lichaam schiet als het ware in de spaarstand en legt extra (vet)reserves aan omdat gewend is aan weinig voeding.

Afvallen lukt niet – de oplossing

Als afvallen niet lukt dan kun je gebruik maken van producten die daarbij helpen. Belangrijk is dat het een product is waar jij je ook goed bij voelt. Verder zal het product erop gericht moeten zijn om jou blijvend van die kilo’s af te helpen.

Het blijkt dat afvallen met shakes een effectieve oplossing kan zijn. Daarbij is wel belangrijk om te kiezen voor een hoogwaardige shake. Ook gelden er enkele randvoorwaarden die belangrijk zijn om echt succesvol af te vallen met shakes. In dit artikel lees je alles over afvallen met een shake dieet.

Leave a Reply