Goede voeding is van groot belang als je wilt afvallen en gezond wilt blijven. Wat precies verstaand wordt onder gezonde voeding hebben al eens beschreven in eerdere artikelen. De vraag die bij veel mensen ook leeft is of de timing van onze maaltijden ook effect heeft op ons gewicht? En zo ja wanneer kunnen we dan het beste wel en wanneer het beste niet eten?

Timing van eten is van wezenlijk belang

Ons lichaam kent een cyclus van 24 uur. Dit wordt ook wel het slaap-wakker ritme genoemd. Voeding goed aansluiten bij deze 24 uur cyclus blijkt van groot belang te zijn. Het blijkt namelijk uit wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Dr. Daniela Jakubowicz dat mensen die het zwaartepunt van hun voeding in de ochtend leggen meer afvallen (gewicht en taille omtrek) dan mensen die vooral ’s avonds een stevige maaltijd nuttigen. Het blijkt dat naast gewichtsverlies er ook andere gezondheidsvoordelen te behalen zijn als je de dag begint met een stevig ontbijt. Zo is aangetoond dat stevige ontbijters een lager glucose en insuline niveau hebben gedurende de hele dag. Dit betekent een lagere bloeddruk, lager cholesterol en een lagere kans op hart- en vaatziekten alsmede diabetes type 2.

Wat is er precies onderzocht?

Om de impact van maaltijd timing te bepalen is onderzoek gedaan onder 93 vrouwen met obesitas. De vrouwen werden opgedeeld in 2 groepen. De ene groep vrouwen at 700 calorieën bij het ontbijt, 500 calorieën als lunch en 200 calorieën bij het avondeten. De andere groep at als ontbijt 200, lunch 500 en diner 700 calorieën. Hierbij wordt opgemerkt dat het ontbijt met 700 calorieën en avondeten met 700 calorieën exact dezelfde voeding bevatte. De vrouwen aten in beide groepen dezelfde gemiddelde hoeveelheden koolhydraten en vetten. De voeding was dus zoveel mogelijk gelijk om deze als mogelijk verstorende vergelijkingsfactor uit te sluiten. Het onderzoek is gedurende 12 weken uitgevoerd.

Wat zijn de onderzoeksresultaten?

Nadat de vrouwen 12 weken het voedingspatroon hadden gevolgd heeft de onderzoekster de resultaten verzameld. Het bleek dat de vrouwen in de stevige ontbijt groep gemiddeld zo’n 8 kilo verloren had. De andere groep had 3,2 kilo gemiddeld verloren. Hieruit blijkt dat er een significant verschil ontstaan is waarbij de stevige ontbijt groep veel meer is afgevallen dan de andere groep . Ook her verlies aan taille omvang was veel groter in de stevige ontbijt groep. Verder bleek dat de vrouwen met het stevige ontbijt veel minder van het hormoon ghreline in hun lichaam hadden. Ghreline is een hormoon dat een hongerig gevoel opwekt. Dit uitte zich verder in het feit dat de stevige ontbijters gedurende de dag veel meer voldaan waren en ook veel minder trek hadden in snacks.

Conclusie:

Het blijkt dat mensen die in de ochtend relatief veel eten gevolgd door een stevige lunch en minderen avond eten consumeren significant meer afvallen dan mensen die juist de omgekeerde weg bewandelen (lees: gedurende de dag steeds meer gaan eten). Ook zijn de insuline en glucose waardes veel beter bij de mensen die stevig ontbijten.

Het advies luidt dan ook om de dag te beginnen met een stevig ontbijt, gevolgd door een minder stevige lunch en een lichte maaltijd in de avond. Afhankelijk van de hoeveelheid calorieen die je eet kun je de verhouding 700 kcal (ontbijt), 500 kcal (lunch) en 200 kcal (diner) toepassen.

Bron van dit artikel: High Caloric intake at breakfast vs. dinner differentially influences weight loss of overweight and obese women, Obesity research journal, Volume 21, Issue 12, pages 2504–2512, December 2013

Direct beginnen met afvallen?

Wil je direct beginnen met afvallen dan kan dat op meerdere manieren. Een manier die al voor heel veel Nederlanders heeft gewerkt is het Vitadis Slanker Leven Plan. Dit plan houdt rekening met alle aspecten die belangrijk zijn als je niet alleen snel maar ook gezond en duurzaam (blijvend) wilt afvallen. Via onderstaande knop kun je meer informatie krijgen over de plan en beland je direct op onze speciale kortingspagina.

Wil je op eigen kracht afvallen maar kun je wel een duwtje in de rug gebruiken wat betreft praktische gezonde recepten, achtergrondinformatie, een boodschappenlijst dan is wellicht het 7×7 afslank receptenboek een aanrader voor jou. Ook dit boek kun je eenvoudig en goedkoop via onze website bemachtigen.

Wat vond je van dit artikel? Like ons op facebook of laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Leave a Reply