Afvallen door voldoende fruit te eten

Xenical

Zoals in een eerdere blog is aangegeven gaan we middels afzonderlijke blogberichten in op alle aspecten die onderdeel uitmaken van een gezond eetpatroon. We geven inzichten en praktische tips die je kunt toepassen bij het ontwikkelen van een gezond eetpatroon. Vandaag een verdieping over de rol van fruit in onze voeding.

Wat betekent ‘voldoende’ fruit?

Bij gezonde voeding hoort een dagelijks hoeveelheid van twee tot drie stuks fruit. Het is hierbij niet de bedoeling dat je het fruit vervangt door fruit- of vruchtendrankjes maar houd het vooral puur. Het gevaar van vruchtendrankjes is dat deze vaak boordevol koolhydraten in de vorm van suikers zitten waardoor een glas vruchtendrank al snel veel calorieën bevat terwijl het weinig gezonde voedingsstoffen oplevert.

Naast de richtlijn van 2 tot 3 stukken fruit per dag is het belangrijk dat je varieert door verschillende fruitsoorten te eten. Hieronder leggen we uit waarom dit belangrijk is.

De kleur van fruit zegt veel over de inhoud

De kleur van fruit wordt bepaald door de plant waar het fruit aan groeit. Inmiddels weten we dat de kleur van fruit heel veel zegt over de inhoud. Elke kleur heeft weer zijn eigen gezonde ingrediënten (vitamines en mineralen) die ik hieronder zal toelichten. Daarom is variatie in fruit en daarmee in kleur belangrijk. Je krijgt zo voldoende van alles binnen.

Groen

De kleur groen levert het lichaam antioxidanten. Dit zijn afweerstoffen die het lichaam nodig heeft om je te beschermen tegen ziekten. De antioxidant die in een groene appel voorkomt wordt ook wel “quercitine” genoemd.

·Oranje

De kleur oranje levert het lichaam carotenoïden (onderdeel vitamine A) wat erg goed voor je ogen is. Er bestaan circa 600 verschillende carotenoïden die in groente en fruit voorkomen. In nectarines en perziken tref je veel beta-caroteen (pro-vitamine A) welke je ook in wortels en sinaasappels zult vinden.

Rood

Rood fruit zit boordevol vitamine C. Zoals eerder al beschreven is vitamine C goed voor de weerstand, botten, huid, gebit en bloedvaten. Ook vertraagd rood fruit het verouderingsproces. Verder bevat rood fruit de kleurstof lycopeen wat prostaatkanker tegen gaat.

Geel

Van geel fruit wordt gezegd dat het goed is voor de bloeddruk. Geel fruit bevat veel van het mineraal kalium en is daarmee ook goed voor de energiehuishouding doordat het zorgt voor een constante bloedsuikerspiegel. Pieken en dalen in de bloedsuiker moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen als jij je energiek wilt blijven voelen.

Paars

Fruit wordt paars door de kleurstof anthocyaan. Deze stof is een antioxidant en werkt goed tegen een hoge bloeddruk,  vergeetachtigheid, ontstekingen, het verouderingsproces van onze hersenen en hebben een beschermend effect op het hart. Paars fruit is niet het populairste fruit maar is wel enorm gezond.

Welke fruitsoorten zijn gezond

Alle fruitsoorten zijn gezond en toch is er veel onderscheid tussen de verschillende soorten fruit. Hieronder behandelen we per kleur twee gezonde fruitsoorten.

Appel (groen)

Iedereen kent wel de appel. De appel wordt veel gegeten en is een van de meest gezonde fruitsoorten. Vooral de schil van de appel zit boordevol vitaminen. Lees ons artikel over vitamines om precies te achterhalen waar welke vitamine goed voor is. We kunnen zeggen dat de appel vol zit met vitamine B en C. Daarnaast bevat een appel veel antioxidanten (beschermingsstof).

Kiwi (groen)

De kiwi bevat veel vitamine C wat onder andere een positief effect heeft op de weerstand. Ook zit er foliumzuur in een kiwi. De kiwi heeft een verdunnend effect op het bloed. Dit verdunnende effect is aangetoond doormiddel van een onderzoek uitgevoerd door wetenschappers uit Noorwegen (Oslo). Heb je last van dichtslibbende bloedvaten dan kan het zinvol zijn om 2 tot 3 kiwi’s per dag te gaan eten.

Nectarine (oranje)

Een nectarine bevat luteïne en zeaxanthine en is een mutant (variant) van de perzik. Beide stoffen hebben een beschermende werking ten aanzien van het netvlies. Het netvlies wordt beschermd tegen zonlicht en voorkomen daarmee schade aan het netvlies. Verder gaan de ingrediënten het verouderingsproces van het netvlies tegen (vertragen).

Het enige verschil tussen een nectarine en een perzik is de schil. De vruchten groeien aan dezelfde boom en soms groeit er een nectarine en soms een perzik. Het zijn dus zeker geen verschillende vruchten maar varianten.

Abrikoos (oranje)

De abrikoos bevat vitamines in de vorm van vitamine A, B2, B3 en C. Ook bevat de abrikoos calcium, ijzer en fosfor. De abrikoos helpt tegen bloedarmoede en bevatten veel antioxidanten. Ze gaan dus ziekten tegen en zijn zeker ook goed voor de ogen. Zo is bekend dat de abrikoos het fenomeen ‘staar’ en andere oogziektes tegen gaat.

Aardbei (rood)

Aardbeien zitten boordevol vitamine B1, B2 en C en bevatten heel weinig calorieen. Ook vind je in de aarbei diverse mineralen zoals calcium en ijzer. Ondanks dat de aarbei heel weinig calorieën (circa 30 kcal per aarbei) bevat is het een van de voedzaamste fruitsoorten. Wat veel mensen niet weten is dat de aarbei ook een positieve uitwerking heeft op de huid. Zo wordt je huid schoner (minder vet) en strakker.

Watermeloen (rood)

Watermeloen bestaat verrassend genoeg voor 95% uit water en is daarmee een echte dorstlesser. Naast water is de watermeloen rijk aan vitamine C, ijzer en kalium. Ook zitten er diverse antioxidanten in de watermeloen en resulteert bètacaroteen in vitamine A. Vaak worden de pitten verwijderd terwijl deze juist erg gezond zijn. De pitten bevatten veel proteïne (eiwit) en levert je een verzadigd gevoel op. Verder blijkt uit onderzoek dat de watermeloen bijdraagt aan een gezonde bloeddruk.

Banaan (geel)

De banaan bevat veel kalium en vitamine B6.  De banaan bevat het meeste vitamine B6 in vergelijking met alle andere fruitsoorten. Vitamine B6 en kalium vullen elkaar perfect aan. Zo zijn bananen goed voor de bloeddruk, geven je veel energie, gaat stemmingswisselingen bij vrouwen tegen (premenstrueel syndroom), helpt om angsten en depressies te bestrijden en zorgt voor een goede stofwisseling en darmflora.

Meloen (geel)

De meloen wordt ook wel suiker- of honingmeloen genoemd en kenmerkt zich door een egale donkergele schil en lekker zacht vrucht vlees met een gele kleur. Ook deze fruitsoort bevat veel kalium, maar wel in iets mindere mate dan de banaan. De meloen is familie van de komkommer en laat zich goed kruisen waardoor er veel variaties op de markt verkrijgbaar zijn. Denk hierbij aan de cantaloupe meloen. De soorten galia meloen en netmeloen hebben groen vruchtvlees. De watermeloen hebben we hierboven al behandeld.

Bosbessen (paars)

De bosbes bevat veel anthocyaan. Het effect van bosbessen is getest op dieren. Hieruit is gebleken dat de bosbes een positief effect had op de slimheid van de dieren. Hoe meer de diertjes van het stof anthocyaan binnenkregen des te slimmer ze werden en bleven ondanks het ouder worden.

Pruimen (paars)

De pruim staat waarschijnlijk bovenaan als het gaat om antioxidante werking. Het is daarmee bij uitstek een fruit dat ons helpt te voorkomen dat we ziek worden.

Welke fruitsoorten moet ik mee oppassen?

Zoals je hebt kunnen lezen is fruit erg gezond. Het is niet zo dat er fruitsoorten bestaan waar je mee moet oppassen. Wel bevat het ene fruit meer kilocalorieën dan het andere soort. Als je gevarieerd fruit eet hoef je niet op te letten met wat je eet. Het is goed om te weten dat kersen, banaan en mango relatief veel kilocalorieën bevatten.

Eet dus elke dag 2 tot 3 stuks fruit en varieer in de kleuren en fruitsoorten. Hiermee zorg je dat het eten van fruit lekker blijft en je van alles voldoende binnenkrijgt.

Wanneer kan ik het beste fruit eten?

Wanneer je fruit eet maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het is meer een persoonlijke voorkeur. Het beste luister je goed naar het lichaam en bepaald voor jezelf wanneer voor jou het beste moment is om fruit te eten.

Ben je een echte snoeper en pak je regelmatig een ongezond tussendoortje? Dan is het aan te raden om deze tussendoortjes te vervangen door fruit. Leer jezelf aan om als tussendoortje fruit te pakken. Zorg dat je altijd een stuk fruit binnen handbereik hebt.

Gezond leren eten

Veel mensen vinden het erg moeilijk om een gezond eetpatroon aan te leren. Dit komt doordat breken met oude gewoontens voor iedereen lastig is. Het vergt een aanpassing van onze levensstijl. Met dit artikel en andere informatie op deze website hoop ik voor een stuk bewustwording te hebben gezorgd. Maar ik wil je ook graag verder helpen om de theorie in de praktijk te brengen. Hiervoor kan ik twee opties aanraden.

Optie 1:

Ideaal voor als je op dit moment te zwaar bent en een gezonde eetstijl wilt leren maar tegelijkertijd snel van je overtollige kilo’s af wilt. Afvallen en leren gezond te eten zijn ingrediënten die gecombineerd zijn in het Vitadis Slanker Leven Plan. Via onderstaande knop kun je meer informatie krijgen over dit plan.

Optie 2:

Vind je het moeilijk om gezond eten te maken en ben je inspiratieloos? Wil je geoznd leren koken en daarnaast zo’n 2 kilo per week afvallen dan kan ik het 7×7 afslank receptenboek aanraden. In dit boek staan 49 gezonde recepten zodat je lekker veel kunt variëren. De recepten zijn simpel te bereiden en met behulpt van een boodschappenlijst weet je precies wat er gekocht moet worden om de gerechten klaar te maken. Via onderstaande knop krijgt je meer informatie over het 7×7 afslank receptenboek.

Wat is jou favoriete fruitsoort?

Leave a Reply