Afvallen door fietsen

In mijn serie artikelen over afvallen door te sporten mag uiteraard een artikel over afvallen door fietsen niet ontbreken. Fietsen is heel gebruikelijk in Nederland en veel mensen bewegen zich voort op de fiets.

Het is niet alleen gezond maar vaak ook een veel handiger vervoersmiddel dan de auto, bus, trein of metro.

In dit artikel lees je:

  • Hoe kan ik het beste afvallen door te fietsen?
  • Voordelen van afvallen door fietsen
  • Nadelen fietsen en afvallen
  • Is fietsen beter dan wandelen?
  • Is fietsen alleen genoeg om af te vallen?

Hoe kan ik het beste afvallen door te fietsen?

Voor fietsen geldt feitelijk hetzelfde als wandelen. Je verbrandt evenveel calorieën per kilometer als je aan het wielrennen bent of wanneer je gewoon aan het fietsen bent. Het duurt alleen wat langer omdat je met een lager tempo nu eenmaal meer tijd kwijt bent om dezelfde afstand af te leggen.

Toch zijn er een aantal tips die je kunt toepassen om zo efficiënt mogelijk af te vallen met fietsen.

Een hoger tempo fietsen is altijd beter dan een lager tempo als je wilt afvallen door fietsen. Wil je zo snel mogelijk afvallen dan is het aan te raden om met intervallen te gaan werken. Lange perioden van intensief fietsen afwisselen met korte perioden waarin je rustig fietst en het lichaam laat herstellen.

Ook voor fietsen geldt dat hoge intensiteitsinterval training het snelste resultaat levert. Je verbrandt enerzijds sneller meer calorieën en je traint de beenspieren wat de spiermassa doet vergroten. Een bekende vorm van interval fietstraining is spinning.

Wil je afvallen door te fietsen dan is het aan te raden om minimaal 30-45 minuten per dag gedurende 5 dagen in de week intensief te fietsen.  Als je 80 kilo weegt, 30 minuten fietst met een snelheid van 20 kilometer per uur verbrand je zo’n 320 calorieën.

Voordelen van afvallen door te fietsen

Fietsen kent vele voordelen en die voordelen gaan verder dan alleen dat je calorieën aan het verbranden bent. Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van fietsen:

  • Weinig belastend voor het lichaam. Wandelen kan nog wel eens belastend zijn voor gewrichten zoals knieën en heupen. Als je aan het fietsen bent ontstaat er geen grote druk op de gewrichten waardoor dit minder belastend is.
  • Fietsen kan overal in Nederland en is gratis.
  • Fietsen traint de bil en beenspieren. Meer spiermassa betekent betere vetverbranding.
  • Fietsen kun je samen doen met andere mensen.
  • Tijdens het fietsen kun je genieten van de omgeving en er zijn diverse leuke fietsroutes beschikbaar die je door de mooiste plekjes van Nederland leiden.

Uiteraard zijn er nog wel meer voordelen te verzinnen maar dit zijn denk ik wel de belangrijkste. Net als voor andere vormen van lichaamsbeweging is fietsen gezond voor lichaam en geest. Het verlaagd het risico op hart- en vaatziekten en kan zeer ontspannend werken. Vooral in de drukke digitale wereld van vandaag de dag is het voor veel mensen heerlijk om er even lekker op uit te trekken. De fiets is hiervoor een goed middel.

Nadelen van fietsen en afvallen

Fietsen heeft ook een aantal nadelen als het gaat om afvallen. Hieronder de belangrijkste:

  • Met fietsen kun je afvallen maar de calorie verbranding gaat niet snel. Je bent daarom relatief veel tijd kwijt met fietsen voordat je resultaat zult zien.
  • Fietsen betekent dat je een fiets moet hebben. Een goede fiets kost als snel honderden euro’s. Een goede fiets kan natuurlijk jaren mee dus wat dat betreft kan het ook een goede investering zijn. Helemaal als je bedenkt dat je vaker de auto kunt laten staan.
  • Fietsen traint alleen de beenspieren. Het bovenlichaam wordt niet getraind.

Is fietsen beter dan wandelen?

De hoeveelheid calorieën die je verbrand is vergelijkbaar met een uur wandelen. Het maakt daarom niet zoveel uit of je nu wandelt of aan het fietsen bent. Wel is over het algemeen fietsen minder belastend voor je gewrichten.

Ben je dus blessure gevoelig of heb je last van de gewrichten dan kan het verstandiger zijn om te gaan fietsen in plaats van wandelen.

Is fietsen alleen genoeg om af te vallen?

Fietsen alleen is vaak niet genoeg om af te vallen. Ongeveer 70% van ons gewicht wordt bepaald door de voeding die we eten.

Zonder gezond eten is afvallen dan ook praktisch onmogelijk. Structureel gezonder/anders leren eten vergt een gedegen en gestructureerde aanpak. Een uniek product dat momenteel veel gebruikt wordt door mensen met overgewicht is het Vitadis Slanker Leven Plan.

Met het Vitadis plan val je niet alleen snel af, je leert tegelijkertijd om gezonder te eten waardoor je ook voor altijd op een voor jou goed gewicht kunt blijven. Via onderstaande knop kun je meer lezen over dit dieet.

Ik ben erg benieuwd naar jou ervaringen met fietsen in combinatie met afvallen. Laat gerust een reactie achter!

Leave a Reply