Afvallen door fietsen

In mijn serie artikelen over afvallen door te sporten mag uiteraard een artikel over afvallen door fietsen niet ontbreken. Fietsen is heel gebruikelijk in Nederland en veel mensen bewegen zich voort op de fiets. Het is niet alleen gezond maar vaak ook een veel handiger vervoersmiddel dan de auto, bus, trein of metro. Maar de vraag is of je kunt afvallen door te fietsen?

Is fietsen alleen genoeg om af te vallen?

Afvallen door alleen te fietsen is niet aannemelijk. Afvallen is altijd een combinatie tussen voeding en lichamelijke activiteit [1]. Dit geldt zowel voor het afvallen als het op een gezond gewicht blijven. Daarom is het niet waarschijnlijk dat iemand (veel) gaat afvallen door te fietsen.

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen fietsen en gewichtsverlies. Daaruit blijkt dat fietsen wel voordelen heeft tijdens het afvallen [2]. Door te fietsen is namelijk aangetoond dat de ruststofwisseling beter in tact blijft. Een goede ruststofwisseling is belangrijk omdat deze er voor zorgt dat we ook in rust calorieën verbranden.

Deze ruststofwisseling kan slechter worden naarmate je afvalt en spiermassa verliest. Deze spiermassa is juist belangrijk om de ruststofwisseling op peil te houden. Door te fietsen train je de spieren. Daarbij is het belangrijk om voldoende eiwitten te nemen. Deze eiwitten zorgen voor spieropbouw en behoudt.

Uiteraard helpt extra lichaamsbeweging wel de energiebalans te verbeteren. Immers de ingaande calorieën blijven gelijk maar er gaan wel meer calorieën uit. Ongeveer 70% van ons gewicht wordt bepaald door de voeding die we eten.

In het afvallen buik artikel lees je welke invloed voeding heeft op ons gewicht.

Hoe kan ik het beste afvallen door te fietsen?

Voor fietsen geldt feitelijk hetzelfde als wandelen. Je verbrandt evenveel calorieën per kilometer als je aan het wielrennen bent of wanneer je gewoon aan het fietsen bent. Het duurt alleen wat langer omdat je met een lager tempo nu eenmaal meer tijd kwijt bent om dezelfde afstand af te leggen.

Toch zijn er een aantal tips die je kunt toepassen om zo efficiënt mogelijk af te vallen met fietsen.

  • Een hoger tempo fietsen is altijd beter dan een lager tempo als je wilt afvallen door fietsen. Wil je zo snel mogelijk afvallen dan is het aan te raden om met intervallen te gaan werken. Lange perioden van intensief fietsen afwisselen met korte perioden waarin je rustig fietst en het lichaam laat herstellen.
  • Ook voor fietsen geldt dat hoge intensiteit interval training het snelste resultaat levert. Je verbrandt enerzijds sneller meer calorieën en je traint de beenspieren wat de spiermassa doet vergroten. Een bekende vorm van interval fietstraining is spinning. Ook de kettlebell workout is een bekende variant.
  • Wil je afvallen door te fietsen dan is het aan te raden om minimaal 30-45 minuten per dag gedurende 5 dagen in de week intensief te fietsen.  Als je 80 kilo weegt, 30 minuten fietst met een snelheid van 20 kilometer per uur verbrand je zo’n 320 calorieën.

Wil je meer weten over de relatie tussen calorieën en afvallen lees dan dit artikel.

Voordelen van fietsen

Fietsen kent vele voordelen en die voordelen gaan verder dan alleen dat je calorieën aan het verbranden bent. Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van fietsen:

  • Weinig belastend voor het lichaam. Wandelen kan nog wel eens belastend zijn voor gewrichten zoals knieën en heupen. Als je aan het fietsen bent ontstaat er geen grote druk op de gewrichten waardoor dit minder belastend is.
  • Fietsen kan overal in Nederland en is gratis.
  • Fietsen traint de bil en beenspieren. Meer spiermassa betekent betere vetverbranding.
  • Fietsen kun je samen doen met andere mensen.
  • Tijdens het fietsen kun je genieten van de omgeving en er zijn diverse leuke fietsroutes beschikbaar die je door de mooiste plekjes van Nederland leiden.

Uiteraard zijn er nog wel meer voordelen te verzinnen maar dit zijn denk ik wel de belangrijkste. Net als voor andere vormen van lichaamsbeweging is fietsen gezond voor lichaam en geest. Het verlaagd het risico op hart- en vaatziekten en kan zeer ontspannend werken. Vooral in de drukke digitale wereld van vandaag de dag is het voor veel mensen heerlijk om er even lekker op uit te trekken. De fiets is hiervoor een goed middel.

Nadelen van fietsen

Fietsen heeft ook een aantal nadelen als het gaat om afvallen. Hieronder de belangrijkste:

  • Met fietsen kun je afvallen maar de calorie verbranding gaat niet snel. Je bent daarom relatief veel tijd kwijt met fietsen voordat je resultaat zult zien.
  • Fietsen betekent dat je een fiets moet hebben. Een goede fiets kost als snel honderden euro’s. Een goede fiets kan natuurlijk jaren mee dus wat dat betreft kan het ook een goede investering zijn. Helemaal als je bedenkt dat je vaker de auto kunt laten staan.
  • Fietsen traint alleen de beenspieren. Het bovenlichaam wordt niet getraind.

Is fietsen beter dan wandelen?

De hoeveelheid calorieën die je verbrandt is vergelijkbaar met een uur wandelen. Het maakt daarom niet zoveel uit of je nu wandelt of aan het fietsen bent. Wel is over het algemeen fietsen minder belastend voor je gewrichten.

Ben je dus blessure gevoelig of heb je last van de gewrichten dan kan het verstandiger zijn om te gaan fietsen in plaats van wandelen.

Ik ben erg benieuwd naar jou ervaringen met fietsen in combinatie met afvallen. Laat gerust een reactie achter!

 

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt en gecontroleerd op 29 oktober 2019.

 

Bronvermelding 

  1. The Role of Exercise and Physical Activity in Weight Loss and Maintenance https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3925973/

  2. Effects of diet cycling on weight loss, fat loss and resting energy expenditure in women https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2951044/

Leave a Reply