Afvallen buik is voor veel Nederlanders een serieus probleem. Dit blijkt wel uit het feit dat ik wekelijks de vraag krijg: Mirjam, hoe verlies ik buikvet? Uit cijfers van het CBS blijkt dat 50% (bron #1) van de Nederlanders kampt met overtollig gewicht. Bij veel mensen is dit overgewicht zichtbaar rondom de buik in de vorm van buikvet.

Te veel buikvet ziet er niet mooi uit maar zorgt voor grote gezondheidsrisico’s. Overgewicht en vooral overtollig buikvet vergroten de kans op gevaarlijke ziektes zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten. Op de website van het diabetesfonds lees je dat de kans op deze gevaarlijke aandoeningen met 50% verkleind kan worden door gezonder te leven (bron #2). Een paar kilo afvallen kan al veel verschil maken en de gezondheidsrisico’s verlagen.

Het goede nieuws is dat snel afvallen buik niet moeilijk hoeft te zijn. In dit artikel lees je precies wat er nodig is om buikvet te verbranden. Minder buikvet betekent een betere gezondheid, betere balans en meer energie.

In dit artikel lees je:


 

Loop ik op dit moment gezondheidsrisico’s?

Om te bepalen of jij op dit moment gezondheidsrisico’s loopt kun je hier een gratis test doen. Bespreek de uitkomsten met een huisarts als hiervoor aanleiding is. De test geeft aan of jij op dit moment risico loopt op het gebied van diabetes, hart- en vaatziekten en nier schade. Het is een wetenschappelijk onderbouwde test ontwikkeld door huisartsen.

Wil je geen uitgebreide test doen maar wel weten of jij als gevolg van overtollig buikvet gezondheidsrisico’s loopt, dan kun je bijgaande richtlijn hanteren. De onderstaande richtlijnen zijn gebaseerd op de NHG-standaard Obesitas (bron #3).

BuikomvangMannenVrouwen
Normale buikvomvang94 cm of minder80 cm of minder
Vergrote buikomvang94 - 102 cm80 - 88 cm
Ernstig vergrote buikomvang102 cm en meer88 cm en meer

Val je in de categorie “ernstig” dan is het zaak om per direct te starten met afvallen. Je loopt dan ernstige gezondheidsrisico’s.

De buikomvang kun je als volgt meten:

Pak een meetlint of rolmaat. Meet vervolgens de buikomvang door het lint te plaatsen net boven de bekken en onder de onderste rib. Trek vervolgens het lint niet te strak aan terwijl je hebt uitgeademd. Het aantal centimeters dat resteert is de omvang van je buik.

Een BMI meting kan eveneens inzicht geven in eventuele gezondheidsrisico’s. Echter hoeft een gezond gewicht niet te betekenen dat er geen overtollig buikvet aanwezig is. Daarom is de meting van de buikomvang een betere methode om risico’s als gevolg van buikvet in te schatten. Het kan echter geen kwaad om ook inzicht in je BMI te krijgen.

Loop jij gezondheidsrisico’s dan is het belangrijk om hier direct iets aan te doen. Inmiddels heb ik goed inzicht gekregen in waarom afvallen buik vaak niet lukt. Gezien de grote risico’s die aan buikvet verbonden zijn gaan we snel over naar de vraag wat jij kunt doen om snel buikvet te verliezen. Het antwoord op deze vraag begint met inzicht in het feit waarom afvallen buik zo vaak niet lukt.

 


 

Afvallen buik: waar gaat het mis?

Afvallen buik gezondheidsrisico's

Hieronder zijn de twee belangrijkste oorzaken genoemd waarom afvallen buik pogingen vaak mislukken.

Te weinig voeding

Mensen stoppen met eten om zo snel mogelijk af te vallen. Helaas werkt afvallen buik niet op deze manier en heeft stoppen met eten twee belangrijke negatieve gevolgen die er voor zorgen dat je niet slanker wordt rondom de buik.

  • Door te stoppen met eten krijg je honger en dit kan er voor zorgen dat je (meer) ongezonde snacks gaat eten. Het honger gevoel kun je niet blijvend onderdrukken. Vergelijk het met ademhalen. Er komt een moment dat je letterlijk naar lucht gaat happen.
  • Te weinig voeding is op den duur niet vol te houden. Veel minder eten om af te vallen staat ook wel bekend als het crash dieet. Daarvan is bekend dat dit niet leidt tot duurzame afslank resultaten. Dit komt doordat een dergelijk streng dieet niet vol te houden is. In het begin val je meestal wel veel kilo’s af. Er komt echter een moment dat je weer terugvalt in de oude eetgewoonten. Aangezien deze eetgewoonten niet verandert zijn komen de afgevallen kilo’s er zo weer bij.
  • Door te stoppen met eten vermindert de stofwisseling. Hoewel hier geen wetenschappelijk bewijs voor is schiet het menselijk lichaam in een soort van ‘overlevingsmodus’ en spaart zoveel mogelijk energie op. Het gaat heel zuinig om met de spaarzame energie die voorhanden is. Ga je weer meer eten dan blijft de stofwisseling onverminderd laag. Het gevolg is dat het lichaam minder calorieën verbrandt. Het gevolg kan een gewichtstoename zijn, bijvoorbeeld rondom de buik. Gelukkig kan deze stofwisseling wel weer verhoogd worden.

Verkeerde voeding

De belangrijkste oorzaak van overgewicht en buikvet is verkeerde voeding. Dit gaat vaak heel onbewust. Je bent in de veronderstelling dat iets gezond is en weinig calorieën bevat terwijl de werkelijkheid er heel anders uit ziet. We worden als consument continu misleid in de supermarkten en commercials.

Denk bijvoorbeeld aan light producten. Dit betekent dat het product 30% minder calorieën, suikers of vetten bevat in vergelijking met het reguliere product. Je begrijpt wel dat het light product dus nog steeds erg calorierijk kan zijn. Dit kan erg misleidend zijn.

In werkelijkheid zit voeding uit de supermarkt vaak boordevol snelle koolhydraten en verzadigde vetten. Ze leveren veel calorieën maar je lichaam heeft er weinig tot niets aan. Je krijgt er maar kort energie van en het levert weinig gezonde voedingsstoffen.

Het gevolg hiervan is dat je aankomt, niet afvalt en continu zin hebt in iets lekkers. De oorzaak is de (te?) commerciële voedingsindustrie. Alles moet goedkoop en lang houdbaar zijn en ook nog eens lekker smaken en ruiken.

Soms proberen mensen buikvet te verliezen met dieet shakes. Dit is zeker mogelijk maar goed inzicht in de voor- en nadelen is dan wel belangrijk. In het artikel over afvallen met shakes lees je meer over de voor- en nadelen van dieet shakes. In het artikel heb ik een tabel opgenomen waarin bekende dieet shakes vergeleken zijn op basis van prijs en kwaliteit.

Een belangrijk uitgangspunt die ik daarom met jou wil delen is de volgende:

Afvallen buik draait niet om minder eten, maar om anders eten. Afvallen met shakes kan daarbij helpen. Verdiep je wel goed in de voor- en nadelen (valkuilen).


 

Afvallen buikvet en voeding

Voeding is de belangrijkste knop waar je aan kunt draaien om snel buikvet te verliezen (bron #5). Voeding bepaalt voor 70% je lichaamsgewicht. Elke vorm van voedsel wordt namelijk weer anders verbrand door je lichaam. Het ene voedsel verteert heel snel en stimuleert de verbranding van buikvet.  Ander voedsel veroorzaakt juist buikvet. Hieronder lees je wat wel en wat vooral niet te eten.


 

Wat niet eten als je snel buikvet wilt verliezen

Laat je niet verleiden door producten in de supermarkt die het volgende beweren:

  • Producten met 0% vet. Dit zegt namelijk niets over de hoeveelheid suikers.
  • Light producten. De vraag is altijd: light ten opzichte van wat? Light producten bevatten volgens de norm 30% minder calorieën dan het oorspronkelijke product. Zo kunnen er daarom nog steeds heel veel calorieën in zitten.
  • Geen toegevoegde suikers. Het product kan nog steeds veel suikers (calorieën) bevatten. Daarnaast is het zo dat je lichaam alle suikers op dezelfde manier verbrandt . Het lichaam breekt suikers af tot glucose wat dient als brandstof voor je lichaam. Suikers en toegevoegde suikers leveren dezelfde hoeveelheid calorieën.
  • Gezondere keuze.

 

Afvallen buik en voeding

Producten waar je mee moet oppassen zijn

  • Snoep
  • Frisdrank
  • Alcohol
  • Gebakken aardappels
  • Alle ‘witte’ producten (wit brood, witte rijst, etc.)
  • Honing
  • Vruchtensap
  • (toegevoegde)suiker
  • Chips
  • Patat en snacks

PAS OP: De toegevoegde suikers zitten echt bijna overal in verwerkt. Zo blijkt uit recent onderzoek van Foodwatch (toezichthouder op de voedingsindustrie) dat bijna de helft van de groentepotjes toegevoegde suikers bevatten. Er is onderzoek gedaan naar de groente in blik zoals de grote supermarkten deze verkopen. Verdiep je daarom eerst in wat je beter wel en niet kunt eten om buikvet te verliezen.


 

Wat wel eten als je snel buikvet wilt verliezen

Hier vind je alle informatie over gezond eten en hoe je dat kunt vormgeven in de praktijk. Ik maak het je graag makkelijk en heb hieronder opgenomen wat je kunt eten om af te vallen rondom de buik. Deze voeding heb ik gebaseerd op diverse openbaar te raadplegen artikelen van het voedingscentrum, gezondheidsraad en het diabetesfonds. Ook mijn kennis zoals opgedaan in eerdere blogs heb ik in de lijst verwerkt.

Belangrijk om te weten is dat voedsel het lichaam energie levert afkomstig uit de zogenaamde drie macronutriënten. Gezonde voeding betreft gevarieerde voeding. Dit betekent dat je van elke macronutriënt voldoende eet. Voeding waardoor je buikvet gaat verliezen heb ik hieronder opgenomen: 

Eiwitten

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Zuivel
  • Groente
  • Noten
  • Pitten
  • Granen

Afvallen buik wat wel etenOnverzadigde vetten

  • Eieren (eidooier)
  • Vette vis (haring, zalm, etc.)
  • Avocado
  • Nootjes (walnoten)
  • Kokos producten (kokosmelk, kokosolie, etc.)
  • Zaden (chia zaad, hennepzaad, lijnzaad, etc.)
  • Vloeibare bakboter

Koolhydraten

  • Fruit
  • Groente
  • Gekookte aardappelen
  • Bruin brood
  • Bruine rijst
  • Bessen
  • Bonen
  • Havermout
  • Volkoren producten
  • Zilvervlies rijst
  • Magere melk
  • Magere yoghurt

Eet structureel deze voeding op een gevarieerde manier en je gaat zeker afvallen. Dit betekent dat je buikvet zult verbranden. Afvallen buik betekent wel dat het van belang is om voeding die niet op bovenstaande lijst staat te laten staan. Doe je dat niet dan wordt het heel lastig om buikvet te verliezen.

Kijk goed op de verpakking naar de ingrediënten en onthoud de vuistregel: eet alleen eiwitten, onverzadigde vetten en gezonde (langzame) koolhydraten.

Vind je moeilijk om hier mee te starten dan kan de afslank recepten bijbel jou daarin behulpzaam zijn.

 


 

Op welke tijden kun je het beste eten als je buikvet wilt verbranden?

Timing van je maaltijden heeft invloed op het lichaamsgewicht. Dit blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken die uitgevoerd zijn over de timing van maaltijden. Het beste is om de dag te beginnen met een stevig ontbijt, gevolgd door een stevige lunch en een minder stevig diner.

Vaak eten wij Nederlanders juist precies andersom: een licht of geen ontbijt, stevigere lunch en het zwaartepunt ligt bij het avondeten.

 

Buikvet en verschillen tussen mannen en vrouwen

Een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten is de zogenaamde stijfheid van de arteriële vaatwanden (vaatstijfheid). Vaak uit dit zich pas op latere leeftijd in complicaties zoals een hartinfarct of hersenbloeding. De vaatstijfheid is echter al op jongere leeftijd aantoonbaar (bron #6).

Er zijn verschillende oorzaken die leiden tot vaatstijfheid. Overtollig lichaamsvet is één van deze oorzaken. Onderzoekers zien een wereldwijde toename van overmatig lichaamsvet (bron #6).

Naast de hoeveelheid lichaamsvet is ook de verdeling van lichaamsvet (vetverdeling) van belang. Zo is aangetoond dat centraal vet zoals buikvet leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Centraal vet kun je herkennen aan de zogenaamde ‘appelvorm’. Dit in vergelijking met vetopslag rondom de heupen en benen wat ook wel perifeer vet wordt genoemd. Te herkennen aan de ‘ peervorm’ (bron #6).

Nu kom ik op het verschil wat betreft buikvet tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben in vergelijking met mannen meer lichaamsvet. Echter de verdeling van lichaamsvet is anders bij de man dan bij de vrouw. Zo hebben mannen doorgaans meer ‘centraal lichaamsvet’  dan vrouwen. Dit zien we ook terug in de lichaamsbouw van mannen (appelvormig) en vrouwen (peervormig).

Het is echter niet zo dat buikvet bij de man een andere aanpak vergt dan buikvet bij de vrouw. Afvallen buik draait om voeding en lichamelijke inspanning.

In dit artikel vind je specifieke tips en oefeningen om vet rondom de billen, heupen en bovenbenen te verbranden.

 


 

Afvallen buik en sporten

Ik merkte al op dat 70% van je gewicht wordt beïnvloed door voeding. De overige 30% is te beïnvloeden door lichaamsbeweging. Deze percentages zijn overigens niet heel hard. Het moet vooral gezien worden als indicatie van het belang van voeding en beweging ten opzichte van het doel namelijk afvallen.

Daarnaast maakt het een groot verschil welke vorm van lichaamsbeweging jij gebruikt om af te vallen. Buikvet afvallen betekent trainen met een hoge intensiteit. Dit zijn de zogenaamde hoge intensiteit interval trainingen (HIIT). In dit artikel vind je 5 super goede oefeningen om buikvet weg te trainen.

Daarmee stimuleer je de hormonen die de vetverbranding stimuleren (groeihormonen). Je bouwt spiermassa op en verbrandt tegelijk veel calorieën. Dit is een gouden combinatie in de strijd tegen buikvet. Ben je op zoek naar een eenvoudige maar uiterst effectieve trainingsmethode die je thuis kunt volgen dan is de kettlebell workout wellicht iets voor jou.

Wil je starten met afvallen buik dan raad ik aan om eerst te starten met aanpassing van je voeding. Heb je dit eenmaal op orde dan zijn de resultaten zichtbaar. Vervolgens kun je altijd nog proberen jou lichaamsbeweging te optimaliseren.

Bewegen alleen is namelijk niet voldoende blijkt uit onderzoek onder mensen met en zonder diabetes type 2 (bron). Overigens blijkt dit effect uit meerdere onderzoeken (bron #4).

 


 

Snel afvallen buik en begeleiding

Zelfs met de tips uit dit artikel blijft snel afvallen buik heel moeilijk. Je kunt de kans van slagen enorm vergroten door goede begeleiding en hulpmiddelen te regelen. Dit heb ik niet zelf bedacht maar blijkt uit onderzoek van het U.S. Department of Health and Human Services en wordt ook in Nederland onderkend.

Deze begeleiding kan in diverse vormen plaatsvinden. Het maakt daarbij niet veel uit of begeleiding plaatsvindt via face to face contact, via email, internet of telefoon. Het feit dat er begeleiding beschikbaar is werkt al enorm goed.

Deze begeleiding is beschikbaar via de huisarts, diëtiste of voedingsconsulent. Veel eenvoudiger is echter om te kiezen voor een dieetproduct waar begeleiding standaard onderdeel van uitmaakt. Denk aan een shake dieet in combinatie met receptenboeken.

 

 


 

Samenvatting artikel buikvet verbranden:

Met onderstaande inphografic over buikvet verbranden en afvallen buik heb ik geprobeerd dit artikel kort samen te vatten. Maak gebruik van deze inphografic als je snel wilt weten wat er nodig is om buikvet te verbranden. Deel de inphografic ook vooral met de mensen die graag van hun buikvet af willen!


 

Snel buikvet verliezen: direct beginnen

Alles wat nodig is om direct buikvet te verliezen is samengebracht in de producten van Dieet Pro. Naast afvallen door middel van shakes werk je aan het opbouwen van een gezond eetpatroon. Dit resulteert in de gedragsverandering die nodig is om op gezond gewicht te blijven.

Door gezonde voeding eet je minder calorieën waardoor je direct buikvet verliest. Verder zorgt de aangepaste voeding voor een betere vetverbranding. Daarnaast leer je op een natuurlijke manier gezonder te eten en is het makkelijk te combineren met je dagelijkse leven. Hierdoor kun je op eigen kracht slank blijven.

Wil je meer weten over de dieet pro producten lees dan deze review. Bestellen kan via onderstaande kortingslink.

Dieet Pro online bestellen (actiepagina)

 

Terug naar het centrale artikel over snel afvallen.


 

Buikvet verbranden infographic

 Hoe verlies ik buikvet infographic

Gehanteerde bronnen bij dit artikel:

1) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/27/100-duizend-volwassenen-hebben-morbide-obesitas

2) https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-voorkomen/kun-je-diabetes-voorkomen

3) https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-obesitasv

4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3135883/

5) https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/afvallen-met-duursport-krachtsport-en-beweging.aspx

6) https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/42100646/abstract+dutch.pdf

Geraadpleegde overige bronnen en websites:

www.nhg.org

www.gezondheidsraad.nl

www.voedingscentrum.nl

www.testuwrisico.nl

www.diabetesfonds.nl

 

Leave a Reply