Er zijn inmiddels diverse fysieke hulpmiddelen te krijgen waarmee jij inzicht kunt krijgen in de dagelijkse activiteiten. Door het grote en diverse aanbod van hulpmiddelen zoals activity trackers, sporthorloges, gezondheidshorloges en stappentellers verlies je als consument al snel het overzicht.

In dit artikel krijg je daarom antwoord op de volgende vraag:

Welke soorten fysieke hulpmiddelen om lichamelijke activiteiten te meten zijn er en wat kun je er precies mee?

Doormiddel van dit inzicht ben jij in staat om een goede keuze te maken. Ook kan het een goede steun in de rug zijn bij het afvallen.

Begin met de vraag wat je precies wilt meten

Om een juiste productkeuze te maken is het allereerst van belang inzicht te krijgen in wat jij precies wilt meten. Als het gaat om lichamelijke activiteiten kun je het volgende meten:

  • dagelijkse activiteiten (aantal stappen, loopafstand, tijd);
  • sportieve prestaties;
  • hartslag;
  • kwaliteit van je slaap.

Hierna volgt een overzicht van de hulpmiddelen die er beschikbaar zijn om del lichamelijke activiteiten te meten. Per hulpmiddel kun je zien wat er precies mee gemeten kan worden.

Activity trackers zijn geschikt voor meten dagelijkse activiteiten

Zoals de naam al aan geeft meet de activity tracker jou dagelijkse activiteiten. Concreet meet een activity tracker het volgende:

  • Stappen

Voldoende bewegen is een belangrijke basis voor een goede gezondheid. Uit onderzoeken blijkt dat een gemiddeld persoon ongeveer 10.000 stappen per dag moet zetten voor een goede gezondheid. Deze 10.000 is bepaald door onder andere de Japanse arts dr. Yoshiro Hatano die daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. Wil jij weten hoeveel stappen je per dag zet dan kan het handig zijn om dit te gaan meten. Met een activity tracker kun je het aantal stappen meten, maar vaak ook doelen stellen.

  • Hartslag

Het hart is veruit het belangrijkste orgaan in ons lichaam. Zonder hart kunnen we immers niet leven. Om meer inzicht te krijgen in het functioneren van je hart kun je met de activity tracker je hartslag meten. Dit kan in continuïteit of alleen op de momenten waarop je fysieke prestaties levert. Er zijn verschillende soorten activity trackers verkrijgbaar. Sommige activity trackers hebben een ingebouwde functie waarmee je de hartslag kunt meten. Andere activity trackers leveren een afzonderlijke hartslagmeter mee die je op de borst kunt bevestigen om de hartslag te meten.

  • Slaapritme

Een goede nachtrust is eveneens een belangrijke basis voor een gezond leven. Gedurende de nachtrust herstelt je lichaam van de inspanningen die het geleverd heeft. Ook maakt je lichaam groeihormonen aan en worden afvalstoffen uit het lichaam afgevoerd. Een goede nachtrust bestaat uit voldoende slaap en daarbij is ook de kwaliteit van je slaap belangrijk. Met een activity tracker kun je inzicht krijgen in hoeveel jij beweegt tijdens het slapen. Te veel bewegen gedurende de slaap betekent dat je onrustig slaapt en dit gaat ten kosten van je nachtrust. Ook kant de activity tracker meten wanneer je in slaap bent gevallen, wanneer je naar toilet bent geweest etc. Hierdoor krijg je inzicht in hoe lang jou nachtrust heeft geduurd.

  • Traptreden

Meer bewegen zit vaak in de kleine dingen. Bijvoorbeeld door de trap te nemen in plaats van de lift. Er zijn activitytrackers die het aantal gelopen traptreden voor jou registreren.

Activity trackers zijn minder geschikt voor het meten van sportieve prestaties

Een activity tracker is minder geschikt voor het meten van sportieve prestaties. Meten van sportieve prestaties heeft vaak tot doel om deze prestaties te optimaliseren cq. te verbeteren. Een activity tracker geeft hier geen inzicht in. Zo kun je niet afmeten hoe een rondje hardlopen precies is verlopen, wel wat de uitkomsten zijn (afstand + tijd).

Stappentellers zijn geschikt voor wandeltochten, niet voor meten van je gezondheid of sportieve prestaties

Ben jij een wandelaar of wil je graag weten hoeveel stappen je per dag zet, welke afstand je aflegt en hoe lang je daar over doet dan biedt een stappenteller uitkomst.

De stappenteller meet alleen je stappen. Met een stappenteller krijg je dus geen inzicht in het hartritme of kwaliteit van je nachtrust. Ook geeft het je geen diepgaand inzicht in sportieve prestaties.

Sporthorloges zijn geschikt voor optimaliseren van je sportprestaties

Sporters hebben vaak het doel om zichzelf en hun prestaties continue te verbeteren. Verbeteren begint met inzicht in je geleverde prestaties. Doormiddel van dit inzicht kun je bepalen waar zich het verbeter potentieel bevindt en op welke manier jij je sportieve prestaties kan optimaliseren. Ideaal dus voor het verbeteren van je hardloop prestaties.

Sporthorloges zijn een ideaal hulpmiddel om gedegen inzicht te krijgen in je prestaties. Grote voordeel is dat je al gedurende het sporten inzicht krijgt. Denk hierbij aan een hardloopschema dat je vooraf als doel had gesteld. Gedurende het hardlopen kun je op het sporthorloge aflezen of je nog op schema ligt. Met een sporthorloge krijg je inzicht in:

  • Hartslag
  • Loopsnelheid
  • Calorie verbruik
  • Afstand
  • Afgelegde route

Ook kan een sporthorloge jou helpen bij intervaltrainingen. Zo kan een sporthorloge aangeven wanneer een interval begint en eindigt. Dit schema kun je zelf instellen of automatisch laten bepalen op basis van gestelde doelen. Sommige sporthorloges bieden de virtual partner optie aan waarmee jou prestaties continue naast de virtuele partner worden gelegd.

Overzicht van en advies over activitytracker en sporthorloges

Welke activitytracker of sporthorloge bij jou past hangt dus vooral af van wat je er mee wilt gaan doen. Hieronder heb ik een tweetal verwijzingen opgenomen aan de hand waarvan je op basis van jou wensen een op maat gemaakt overzicht krijgt.

Een gedegen overzicht van de beste sporthorloges, activity crackers, stappentellers en gezondheidshorloges vind je via onderstaande knop:

 

Leave a Reply